سایت آوانگاردها

شهرگان | Wednesday, Aug 22, 2012 | 349 views

مدتی است که سایت آوانگاردها شروع به کار کرده است. در این سایت-  که با ابتکار احمد بیرانوند اقدام به جمع نمودن فعالان ادبی معاصر نموده است- ، نام‌هایی چون: منصور خورشیدی، سیدمهدی موسوی، سمیرا کرمی، فاطمه اختصاری، مریم احسانی، حنیف خورشیدی، محمدرضا سالاری، پرستو ارستو، مینو شهرستانی و…. قابل توجه‌اند.

این سایت که تلاش خود را به جریان‌های پیشرو و متفاوت معطوف کرده است در کشورهای مختلف اعضا را به فعالیت واداشته تا با توجه به خلاء موجود در ادبیات معاصر بتواند گامی محسوس در این باره بردارد. احترام به آراء مختلف، فضا و دریچه‌ای نو برای خوانش اعضا و مخاطبان، تشریح جریان‌های متفاوت شعر معاصر، تکیه بر فرم و ساختارهای نو و … از ویژگی‌های این سایت می‌باشد.

آنچه در پی‌ می‌خوانید مقدمه‌ی احمد بیرانوند بر چرایی وجود و شکل‌گیری سایت «آوانگاردها»ست:

 آوانگاردها

همه فکر می‌کنند و شاید باور دارند که نسبت به مردم پیش از خود نوتر و مدرن‌تر اندیشیده و زندگی می‌کنند و حتی شاید این نکته برایشان بدیهی باشد.

اما گاهی افرادی تلاش می‌کنند که نسبت به نه تنها مردم  پیش از خود، بلکه نسبت به مردم عصر خود هم نوتر و یا متفاوت‌تر بیاندیشند و عمل کنند.

این جماعت را در اصطلاح: «پیشرو» یا « آوانگارد» می‌نامند.

ما در این سایت که به ادبیات، به خصوص شعر پرداخته می‌شود، به دنبال روند و نمودهای این گرایش در شعر معاصر هستیم.

این گرایش شامل ادعاها، تلاش‌ها و حرکت‌های فردی و جمعی در راستای خروج از نرم، از منظرهای فرمی، محتوایی، ساختاری و … می شود که فعلن در سر فصل‌های:

شعرآزاد، شعر متفاوط، فتو شعر، شعرحجم، غزل پست مدرن، غزل محض، زنان پیشرو، شعر جهان (زبان انگلیسی، آلمانی،عربی، کردی، ترکی)،افغنستان و … ، داستان کوتاه و … به آن پرداخته‌ایم.

این سایت برای پذیرش هرگونه نظرات مخالف، موافق و همین طور سبک‌های نوظهور شعر اعلام آمادگی می کند تا بتواند مجالی برای تنفس و تبیین آن‌ها باشد.

دبیر سایت «آوانگاردها»
احمد بیرانوند
۱۳۹۱/۲/۲۵

————

*(پیشرو یا آوانگارد (به فرانسوی: avant-garde) به هنرمندان، نویسندگان و شاعرانی گفته می‌شود که در یک دوره معین، پیشروترین اسلوب‌ها یا مضامین را در آثارشان استفاده کرده‌اند و اغلب بانی جنبش‌های نو بوده‌اند. (پاکباز، رویین، دایره المعارف هنر، انتشارات فرهنگ معاصر، چاپ پنجم، تهران ۱۳۸۵، ص۱۴۳)

Like it? Share it!