UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

براتی: فرانسه با دست‌پخت مشترک ایران و آمریکا مخالف بود

براتی: فرانسه با دست‌پخت مشترک ایران و آمریکا مخالف بود

مهران براتی تحلیلگر سیاسی در آلمان، معتقد است با وجود مخالفت‌ فرانسه با توافق ژنو هنوز هم راه برای رسیدن به توافق باز است. براتی درباره اینکه چرا فرانسه با توافق مخالفت کرد، می‌گوید:

«آنچه که از دیپلمات‌ها، به ویژه دیپلمات‌های فرانسوی و آلمانی و سیاستمدارانی که با مذاکره‌کنندگان در ارتباط هستند، شنیده می‌شود، این است که ایران و آمریکا در تهیه متن توافقنامه‌ای که قرار بوده به عنوان توافقنامه گروه پنج بعلاوه یک به امضای تمام اعضا رسیده و سپس صادرشود، عجله کرده‌اند و در اجرا به خصوص فرانسوی‌ها را پله پله در روال توافقات انجام شده قرار ندادند.

75281688-A302-44DC-9412-F4FB4AF9B025_mw1024_n_s
وزیر خارجه فرانسه هم از این مساله بسیار ناراحت بوده و به عنوان نماینده ملت بزرگ فرانسه نمی‌خواسته آشی را که آمریکا و ایران مشترکا پخته بودند، بخورد.
به همین دلیل هم اگرچه در اساس اختلاف بزرگی با متن توافق نبوده و آن طور که گفته می‌شود اختلاف‌های در محتوا، اختلاف‌هایی در حدود ۲۰ درصد از کل و ۸۰ درصد از اختلاف‌ها، مشکلات ناشی از روال کار بوده، فرانسوی‌ها با آن مخالف کرد‌ه‌اند.
در توافق اولیه صورت گرفته، منافع و خواسته‌های مشترک دو طرف از اول مشخص شده بوده و طبق توافق، قرار بر این بوده که گام اول وگام نهایی روشن باشد.
در مرحله اول هم توافق بر این بوده که ایران به غنی‌سازی با درجه پایین یعنی چیزی در حدود ۳ و نیم تا ۵ درصد ادامه بدهد، غنی سازی ۲۰ درصدی قطع شود و فعالیت نیروگاه آب سنگین اراک هم به طور موقت برای شش ماه متوقف شود.
این نکات اصلی توافق بوده است، اما بعد از آن فرانسوی‌ها نکاتی را وارد این توافقنامه می‌کنند که مربوط به اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی بوده است که سرنوشت آن اورانیوم‌ها چه شود. در عین حال مواردی درباره تاسیسات فردو و پایگاه پارچین را اضافه می‌کنند.»
وزیر خارجه روسیه،  تاکید کرده که پیش نویس پیشنهادی آمریکا و اصلاحات اعمال شده روی آن پیش نویس، روی میز باقی است و گفته تمام این موارد در نشست آینده بحث خواهد شد. آیا این احتمال وجود دارد که دوباره گروه پنج  بعلاوه یک پیش‌نویس ابتدایی که آمریکا تهیه کرده، تایید کنند؟
«ببینید! همین پیش‌نویسی که شما به آن اشاره می‌کنید، با پیش‌نویسی که قبلا بوده اختلاف چندانی ندارد، چون توافق بر سر مراحل اقدامات ایران انجام گرفته بوده است. الان هم به نظر من هیچ اشکال بزرگی در چند روز آینده که قرار است دیدار دیگری صورت بگیرد، پیدا نخواهدشد و توافقات حاصل می‌شود.
در این میان فقط نگرانی‌های اسرائیل هست و ایراداتی که جمهوری‌خواهان آمریکا در سنا و کنگره این کشور می‌گیرند. در مجموع فکر نمی‌کنم در حال حاضر مانع بزرگی وجود داشته باشد و ایراداتی هم که فرانسه یا کشورهای دیگر گرفته‌اند، از طرف ایران قابل حل است، چون ایران راه دیگری جز توافق ندارد و این در مورد آمریکا هم صادق است.»
[رایو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: