UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

آروزهای بزرگ یا امید به معجزه

آروزهای بزرگ یا امید به معجزه

[email protected]

محسن هاشمی

محسن هاشمی

شهرگان: آیا امیدی به وقوع معجزه برای پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر تیم ملی آرژانتین وجود دارد؟ آیا می توان امید بست که تنها با برگزاری اردوی چند هفته ای تمرینات حرفه ای بتوانیم در برابر تیم آرژانتین پیروز شویم و تمامی واقعیت فوتبال دنیا را به زیر سوال ببریم؟

تمامی بازیکنان تیم ملی ایران،  پس از بازگشتن از اردوی آفریقای جنوبی و اطریش گفتند که اردوی مذکور بهترین و حرفه ای ترین اردوهایی بود که تا به حال برای آنها برگزار شده است. اما این تعاریف به جای خوشحالی تنها باعث تاسف کارلوس کی روش، مربی تیم ملی فوتبال ایران شدند. به گونه ای که او را بر آن داشتند تا اظهار نماید که از شنیدن آنها متاسف شده است. چرا که هیچ یک از تیم های ملی فوتبال کشوری مثل ایران با چنین شمار بالای علاقه مندان به فوتبال، هرگز تا پیش از این اردوهای آماده سازی حرفه ای را تجربه نکرده بودند.

واقعیت این است که تیم ملی کشور ما برای اولین بار است که صاحب یک مربی بین المللی حرفه ای و صاحب سبک شده است. مطرح شدن درخواست های منطقی و انتقاد های موجه این مربی موجبات سردرگمی، خشم و تعجب سردمداران دولتی و غیر حرفه ای ورزش فوتبال را در ایران فراهم نموده اند. کارلوس کی روش می گوید که وقتی کارش را در ایران شروع کرد، متوجه شد که بازیکنان ایران در طول سفرهای طولانی تیم بر روی صندلی های اکونومی هواپیما نشانده می شدند و برای کمتر شدن هزینه سفرشان، بلیط هایی برای اعضای تیم خریداری می شدند که این افراد مجبور بوده اند که بارها در فرودگاه های مختلف پیاده و سوار شوند.

یکی دیگر از مواردی که همواره موجبات تعجب و انتقاد آقای کی روش را فراهم آورده است، این است که تیم ملی فوتبال کشور ثروتمند و هشتاد میلیونی ایران، حتی یک زمین نسبتا استاندارد برای تمرین در اختیار ندارد. تنها زمین استاندارد موجود در ایران که بخشی از استادیوم آزادی است، سالها پیش در زمان پیش از انقلاب اسلامی و به مناسبت بازیهای آسیایی تهران ساخته شده است.

81126906-5631456

یکی از نکاتی که همواره در کانون توجه مربی فعلی تیم ملی فوتبال ایران، کارلوس کی روش قرار داشته است، نحوه اداره، سازماندهی و برگزاری لیگ به اصطلاح حرفه ای فوتبال در ایران است. در این لیگ که توسط عده ای دلال غیر حرفه ای اداره می شود، بازیکنان قرارداد حرفه ای می بندند، در حالیکه تا پایان فصل مورد نظر تنها موفق به دریافت حدود چهل درصد از کل مبلغ قرارداد خود می شوند. این تاخیر در اجرای مفاد قرارداد، موجب می شود که این بازیکنان در تمام طول فصل و در زمان برگزاری تمرینات و مسابقات، توجه خود را بر روی دریافت پول متمرکز نموده و با نارضایتی و شکایت در تمرینات تیم خود حاضر شوند. این بازیکنان که از نحوه رسیدگی به خواسته های خود رضایت ندارند، خود مبادرت به سرباز زدن از اجرای تعهدات خود می نمایند. یکی از مثالهای بارز این مشکلات این است که اکثر این بازیکنان مانند همتاهای غیرایرانی خود که در لیگ های حرفه ای سایر نقاط دنیا بازی میکنند، از رژیم غذایی و خواب که به آنها داده می شود، پیروی نمی نمایند. بارها دیده شده است که این بازیکنان به شب زنده داریهای مداوم مبادرت نموده اند و روزها در حالی بر سر تمرینات تیم خود حاضر می شوند که از نظر جسمی در شرایط ایده آل نمی باشند. این بازیکنان زمانی که به تیم ملی دعوت می شوند، عاداتی را که در طول دوران بازی در لیگ کسب نموده اند با خود به همراه می آورند. یکی از دلایلی که موجب می شود تا کارلوس کی روش مبادرت به دعوت از بازیکنان ایرانی مقیم خارج از ایران و حاضر در لیگ های کشورهای خارجی نماید، به گفته این مربی تیم ملی فوتبال ایران، این است که این بازیکنان عادات مثبت یک بازیکن حرفه ای را با خود به همراه می آورند. هر یک از این بازیکنان، صرفنظر از اینکه در لیگ دست چندم کشورهای دیگر بازی می کنند، در تیم هایی توپ زده اند که حداقلِ امکانات آنان برای بازیکنانشان، از حداکثرِ موجود برای بازیکنان لیگ های برتر ایران به مراتب بالا تر می باشد.

مطرح نمودن این معضلات و درخواست حداقل امکانات استاندارد برای تیم ملی فوتبال کشورمان، کارلوس کی روش را همواره در معرض انتقادات همتایان ایرانی خود قرارداده است و باعث شده است که آنها او را زیاده خواه بنامند. این مربیان ایرانی در مخالفت با این مربی، که نامش در لیست ده مربی برتر دنیا آمده است، اظهار می دارند که آنها تا پیش از این، تیم ملی را در زمین خاکی تمرین می داده اند و به جای برنامه ریزی و ارائه تمرینات علمی و حرفه ای بدنسازی که منطبق بر استانداردهای روز جهان است اعضای تیم ملی را مجبور به کلاغ پر رفتن بر روی تپه های داوودیه می نمودند، با این امید که عضلات آنها را قوی نمایند.

موارد بالا تنها بخشی از چالش هایی است که کارلوس کی روش در طول این مدت با آنها روبه رو بوده و سعی در رفع آنها نموده است. حتی برای وقوع معجزه هم بایستی شرایطی رافراهم نمود.  اکنون قضاوت را به عهده شما خواننده فهیم و گرامی می گذاریم که آیا برای فوتبالی که توسط افراد غیر حرفه ای و دلالان وابسته به دولت اداره می شود، امیدی به وقوع معجزه برای بُرد در مقابل تیمی مانند تیم ملی آرژانتین وجود دارد؟

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: