UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

آمریکا خواهان آزادی فوری نسرین ستوده شد

آمریکا خواهان آزادی فوری نسرین ستوده شد

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جمعه دهم آذرماه از حکومت ایران خواست تا نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در زندان دست به اعتصاب غذا زده است، را فورا  آزاد کند.

نسرین ستوده  از روز بیست و ششم مهرماه  در زندان  در اعتراض به آن‌چه محدودیت علیه خود و خانواده‌اش نامیده، دست به اعتصاب غذا زده است و به گفته همسرش، رضا خندان، در وضعیت جسمی خطرناکی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به شدت از نحوه برخورد  مقامات ایران با نسرین ستوده انتقاد کرده و گفته است،‌ خبر ها درباره وضعیت سلامتی نسرین ستوده  نگران کننده است و این در حالی است که نسرین ستوده در انفرادی بسر می برد و  از  ارائه خدمات پزشکی به وی خودداری می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است:«ما از حکومت ایران می خواهیم که بدرفتاری و برخورد غیرقابل قبول با نسرین ستوده را متوقف کند  و فورا وی و ۳۰ زندانی سیاسی زن دیگر را  که هم اکنون در  زندان اوین هستند،را آزاد کند.» 
در همین حال، ۳۰۰ فعال مدنی، سیاسی و رسانه ای در نامه ای خطاب به نسرین ستوده، ‌فعال حقوق بشر و وکیل مدافع زندانی،‌ از او خواستند به اعتصاب غذای خود در زندان پایان دهد.
به گزارش سایت کلمه، ‌نزدیک به میر حسین موسوی، ۳۰۰‌ امضاکننده این نامه تصریح کرده اند: ما « ضمن درخواست دوباره از خانم ستوده جهت شکستن هرچه سریع تر اعتصاب غذا خطاب به مسئولین زندان اوین، قوه قضاییه و کلیه مسئولین امر اعلام می داریم که مسئولیت بروز کوچک ترین اتفاقی برای شرف حقوق بشر ایران، نسرین ستوده به عهده ی ایشان می باشد.»
امضا کنندگان این نامه در ادامه  از مقامات قضایی و دیگر مسئولان خواسته اند  « هرچه سریع تر فشارهای غیرقانونی و بلاتوجیه وارد بر خانواده نسرین ستوده را پایان » دهند.
مرتضی کاظمیان، علی افشاری،  فخر السادات محتشمی پور، احمد باطبی، یوسف عزیزی بنی طرف و   پیمان عارف از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.
نسرین ستوده، برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف ۲۰۱۲ پارلمان اتحادیه اروپا، که عمده فعالیت های او در جهت لغو احکام اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال و وکالت زندانیان سیاسی و عقیدتی بوده است، در سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت شد.
دادگاه خانم ستوده را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» به  ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده است.
در همین حال، گروهی از کار‌شناسان مستقل سازمان ملل متحد یازده آبان‌ماه، از مقامات ایران خواستند فعالان حقوق بشر زندانی در ایران، از جمله برنده امسال جایزه ساخاروف، نسرین ستوده ، را آزاد کنند.
در همین زمینه، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای در اخیرا درباره خانم ستوده گفته است:«من به‌ویژه نگران وضعیت خانم ستوده هستم که بنا بر گزارش‌ها وضعیت سلامت او به خاطر اعتصاب غذایی که در اعتراض به شرایط زندان و ایجاد محدودیت‌ برای خانواده‌اش آغاز کرده رو به وخامت می‌رود.»
[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: