UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

‘اروپائیان برای پارازیت اندازی، به ایران هدیه ندهند’

‘اروپائیان برای پارازیت اندازی، به ایران هدیه ندهند’

پارلمان اروپا از شرکت یوتل ست خواسته است تا زمانی که پارازیت اندازی ادامه دارد، به ایران خدمات ماهواره ای ندهد

 

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از شرکتهای اروپایی خواستند از برنامه حکومت جمهوری اسلامی برای ارسال پارازیت روی امواج ماهواره ای شبکه های تلویزیونی حمایت نکنند.

آنها امروز جمعه در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشتند که سرمایه گذاری حکومت ایران روی فناوری سانسور اینترنت و ارسال پارازیت "برای کنترل و فریب دادن مردم" شگفت انگیز نیست، ولی "تعجب آور آن که شرکت های اروپایی به خصوص شرکت هایی که امکان پخش ماهواره ای را فراهم می کنند، با وجود حمله گسترده این حکومت به آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنان به ارائه خدمات به آن ادامه می دهند."

خانم عبادی و آقای قائمی مشخصا از شرکتهای ماهواره ای اروپایی یوتل‌ست، آرکیوا و اینتل‌ست انتقاد کرده اند که با وجود پارازیت اندازی ایران روی شبکه های تلویزیونی خارجی، آنها به ارائه خدمات فنی به شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی مانند العالم و پرس تی وی ادامه می دهند.

در این مقاله آمده است: "در طی دو سال گذشته که حکومت ایران پارازیت افکنی بر روی کانال های فارسی زبان را به صورت چشمگیری افزایش داده است، یوتل ست اقدام چندانی برای پاسخگو نگهداشتن حکومت انجام نداده است. در عوض یوتل ست پخش برنامه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا فارسی را از روی ماهواره پربیننده و قابل دسترس خود هاتبرد-۶ برداشته و به ماهواره های دیگر که کمتر(برای مردم ایران) ‌قابل دسترس است، انتقال داده است."

خانم عبادی و آقای قائمی ادامه این رفتار شرکتهای مذکور را یک "هدیه" برای حکومت ایران توصیف کرده اند.

آنها همچنین استدلال کرده اند که شبکه های رادیویی و تلویزیونی حکومت جمهوری اسلامی "بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ایران" است و "شماری از کارکنان و دوربین های صداوسیما نقش بازجویان را در زندان ها ایفا می کنند و در اخذ اعترافات اجباری از زندانیان عقیدتی، دست دردست ماموران اطلاعاتی و شکنجه گران، نقش بارزی دارند."

هفته گذشته نهاد ناظر بر رسانه های بریتانیا شبکه پرس تی وی ایران را به دلیل پخش مصاحبه ای با مازیار بهاری، مستندساز ایرانی، جریمه کرد. آقای بهاری می گوید این مصاحبه در زمانی که پس از اعتراضهای مردمی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به زندان افتاده بود، تحت فشار بازجویان ضبط شده است. پرس تی وی این اتهام را رد کرده است.

در مقاله شیرین عبادی و هادی قائمی در روزنامه وال استریت ژورنال خاطر نشان شده است که آقای بهاری تنها یکی از قربانیان استفاده ابزاری دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی از رسانه های عمومی است.

در این مقاله آمده است: "شمار بسیاری از زندانیان عقیدتی در دست بازجویانی که با همکاری صدا و سیما، اعترافات اجباری آنها را در تلویزیون پخش کرده است، زجرکشیده اند. صدا و سیما چنین اعترافاتی را حتی قبل از دادگاهی شدن زندانیان پخش می کند. صدا و سیما همچنین مرکز و محور پخش برنامه های افترا آمیز و نفرت پراکنی علیه طیف گسترده ای از ایرانیان است از آن جمله فعالان جامعه مدنی، اقلیت های مذهبی مانند بهائیان و صوفی‌های شیعه، روحانیون منتقد دولت و کلا هرکسی که قرائت رسمی حکومت را به چالش می کشد."

نویسندگان این مقاله استدلال شرکتهای اروپایی برای ارائه خدمات به حکومت ایران با وجود پارازیت اندازی آن روی شبکه هایی مانند بی بی سی فارسی بخاطر "تعهدات قراردادی" غیرقابل قبول است.

آنها می نویسند: "این قراردادها دقیقا می تواند به آنها اجازه بدهد که ارتباطات خود را با دولت ایران قطع کنند یا این که خدمات خود را مشروط بر رعایت قوانین اساسی ارتباطات بین المللی و استانداردهای حقوق بشر کنند."

شیرین عبادی و هادی قائمی در پایان این مقاله از اتحادیه اروپا و آمریکا خواسته اند به شرکتهای ماهواره ای برای قطع همکاری با حکومت ایران اقدامات قاطع و فوری لازم را انجام دهند.

ماه گذشته میلادی پارلمان اروپا از شرکت یوتل ست خواست تا وقتی ارسال پارازیت روی امواج ماهواره ای شبکه های تلویزیونی مانند بی بی سی فارسی ادامه می یابد، ارائه خدمات به ایران را پایان دهد.

خانم عبادی و آقای قائمی از شورای اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، خواسته اند با صدور حکمی الزام آور، ارائه تمام خدمات فنی و ماهواره ای به شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی را متوقف کنند.

[بی. بی. سی]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: