UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

اقتصاد کانادا در سال ۲۰۱۳ درخشان به نظر نمی‌‌رسد

اقتصاد کانادا در سال ۲۰۱۳ درخشان به نظر نمی‌‌رسد

اقتصاد دانان می‌‌گویند در سال ۲۰۱۲ اقتصاد کانادا به دست انداز افتاد، و در سال ۲۰۱۳ نیز دست انداز‌هایی‌ پیش رو داریم.

اقتصاد دان ارشد بانک ملی‌ کانادا، کریشن رنگزامی، می‌‌گوید برای سالی‌ " نه چندان درخشان" آماده باشید. " چندان خوشبین  نیستیم. سال آینده اقتصاد کانادا با چند عامل بازدارنده دست به گریبان است."

عوامل داخلی‌ بسیاری، از جمله بازار مسکن، تجارت، و بدهکاری سنگین کانادایی ها، احتمالا ترمز‌های اقتصاد کانادا در سال پیش رو خواهند بود.

2013-ball

بازار مسکن سه‌ ماه کاهش متوالی‌ به خود دیده، و انتظار می‌‌رود این روند رو به رکود همچنان ادامه یابد. اقای رنگزامی می‌‌گوید: "این مساله مربوط به رفتار مصرف کنندگان است. اگر ارزش خانه شما ۵ در صد کاهش یابد، به احتمال زیاد مصرف کننده پر برکتی نخواهید بود. مصرف کنندگان بدهی زیادی هم دارند که خود باعث کاهش مصرف نزد آنان می‌‌شود.

بانک ملی‌ کاهشی بین ۵ تا ۷ در صد در بهای مسکن را پیش بینی‌ می‌‌کند. همچنین برآورد می‌‌کند که در آن سوی‌‌ طیف، سرمای گذاری ۲۵ درصد کاهش یابد. همچنین بازار کار نیز از کاهش سرمایه گذاری تاثیر می‌‌پذیرد. با وجود این همه عدم اطمینان در اقتصاد جهانی‌، شرکت‌ها تمایلی به گسترش عملیات خود و استخدام کارکنان بیشتر ندارند. 

در حالی‌ که اقتصاد داخلی‌ چندان قوی نیست، وضعیت تجارت خارجی‌ نیز بهتر به نظر نمی‌‌رسد. در اینجا عوامل مختلفی‌ نقش دارند. نگرانی‌ از رشد اقتصاد جهانی‌ قیمت نفت و غلات را کاهش داده است. از سوی‌‌ دیگر انتظار خیزش دوباره اقتصاد چین بهای فلزات پایه را افزایش داده است.

اما نکته هشدار بر انگیز اینجاست: اقتصاد چین احتمالا بین ۷ تا ۸ درصد رشد خواهد داشت نه ۱۰ در صد یا بیشتر پیشین. 

رنگزامی می‌‌گوید: "ما هنوز باور داریم که تجارت خارجی‌ استحکام نخواهد داشت. رشد ده درصدی اقتصاد چین را فراموش کنید، چین شرایط جدیدی خواهد داشت و تجارت خارجی‌ کانادا از این رهگذر آسیب خواهد دید."

همین عوامل جهانی‌ – اقتصاد کند شونده چین، پرتگاه مالی‌ آمریکا، و بحران بدهی حوزه پولی‌ اروپا – سال ۲۰۱۲ نیز در جریان بودند. 

اما، مصرف کنندگان کانادایی، با هیجان ناشی‌ از افزایش بهای مسکن و اشتیاقشان به بدهکار شدن، چرخ اقتصاد را در حرکت نگاه داشتند. هم اکنون، بهای مسکن در حال کاهش است و اقتصاد دانان باور دارند که پس از سالها قرض سنگین، دست مصرف کنندگان برای مصرف خالی‌ است.(برابر با آمار مرکز آمار کانادا، کانادایی‌ها به طور متوسط در مقابل هر دلار در آمد، یک دلار و ۶۵ سنت بدهی دارند.) 

لینت پاردا، استاد امور مالی‌ در مدرسه تجارت کوئین می‌‌گوید: "۲۰۱۲ پنجمین سالگرد اولین نشانه‌های بروز بحران مالی‌ در سال ۲۰۰۷ بود. اینک پنجمین سالی‌ است که ما یا مستعد بحران اقتصادی هستیم، یا با آن دست و پنجه نرم می‌‌کنیم، و یا در حال کمر راست کردن از بحران هستیم. ما از اکثر کشورهای دیگر بهتر عمل کرده ایم اما، پنج سال در سطح متوسط بودن در حالی‌ که سطح متوسط بسیار پایین است طبعاً عوارض خود را دارد."

دوره بین آوریل تا سپتامبر از سال ۲۰۰۹ به بعد بدترین دوره شش ماهه برای اقتصاد جهانی‌ بود. تجارت در این دوره سقوط آزاد داشت. اگر چه بازارهای نوظهور در هم نشکستند اما، اقتصاد آنان کند شد که معنای آن تقاضای کمتر برای مواد خام کانادا بود.

داگ پورتر جانشین رئیس اقتصاد دانان بازارهای سرمایه بانک مونترال می‌‌گوید: "میزان کند شدن اقتصاد بازار‌های نوظهور تعجب برانگیز و مایوس کننده بود. اقتصاد چین کند شد اما، کندی اقتصادی که در کشورهای هندوستان، برزیل، و کره دیده شد بسیار جدی تر بود."

در پاییز امسال اقتصاد کانادا افتان و خیزان حرکت می‌‌کرد. در شرایط تنزل تولیدات کارخانهٔ‌ ای، حمل و نقل، و بخش ساختمان، تولید ناخالص داخلی‌ در ماه اکتبر تنها یک دهم در صد رشد داشت. با این همه این اقتصاد به ایجاد شغل ادامه داده و نرخ بیکاری را به هفت و دو دهم درصد کاهش داد. این نرخ در ابتدای سال هفت و شش دهم درصد بود. اما، اقتصاد دانان هشدار می‌‌دهند که در سال ۲۰۱۳ اوضاع بازار کار احتمالا تیره تر خواهد بود، به ویژه با کاهش هزینه‌ها در بخش دولتی. 

پاردا می‌‌گوید: "انتاریو از کاهش در بودجه بخش دولتی آسیب بیشتری می‌‌بیند. به علت این کاهش ما در مورد بیکاری در انتاریو خوش بین نیستیم."

در سال ۲۰۱۳ علامت سوال بزرگ در مورد اقتصاد کانادا را بایستی‌ جلوی بخش مسکن بگذاریم.

فروش خانه‌ها و آپارتمان‌های جدید به شکلی دراماتیک کاهش یافته، و باز فروش مسکن نیز کاهش داشته است. بهای مسکن در سراسر کانادا نسبتا ثابت مانده اما در ونکوور شاهد کاهشی قابل توجه هستیم.

پورتر می‌‌گوید: "سوال این است که آیا کاهش کنونی به پدیده‌ای ناگوار تر تحول می‌‌یابد؟ هسته مرکزی دیدگاه ما این است که بخش مسکن دارای استحکام نخواهد بود، اما طبعاً ما تنها روی این موضوع انگشت نمی‌‌گذاریم. اگر اقتصاد ما از شوک‌های اقتصادی دیگر، مانند "پرتگاه مالی‌ " آمریکا ضربه ببیند، بازار ما بسیار آسیب پذیر تر‌ خواهد شد."

منبع انگلیسی: تورنتو استار

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: