UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

ایرج قادری بازیگر و کارگردان سینمای ایران درگذشت

ایرج قادری بازیگر و کارگردان سینمای ایران درگذشت

آخرین فیلم ایرج قادری هنوز به اکران در نیامده است

ایرج قادری، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان نامدار سینمای ایران، در ۷۷ سالگی در تهران گذشت. او به دلیل ابتلا به سرطان ریه از چندی پیش در بیمارستان بستری بود. آخرین فیلم قادری هنوز به اکران درنیامده است.

ایرج قادری، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران، صبح روز یکشنبه (۱۷ اردیبهشت / ۶ مه) در بیمارستانی در تهران درگذشت. خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ ایرج قادری، از خاکسپاری او در “بهشت بی‌بی سکینه” کرج خبر داد. ایرج قادری به دلیل ابتلا به سرطان ریه در ماه‌های اخیر چندین بار در بیمارستان بستری شده بود.

ایرج قادری متولد سال ۱۳۱۴، کار در سینمای ایران را در بیست‌سالگی آغاز کرد. او در سال ۱۳۳۴ با ایفای نقش در فیلم “چهارراه حوادث” به کارگردانی ساموئل خاچیکیان وارد این عرصه هنری شد و ۷ سال پس از این تاریخ و پس از‎ ایفای نقش در فیلم‌های مختلف، در سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی “پانوراما” را تأسیس کرد.

قادری در سال ۱۳۴۵ پس از تجربه‌ی بازیگری و تهیه‌کنندگی‌ فیلم‌هایش وارد عرصه فیلم‌‌سازی شد و درام لیلاج را که خود نوشته بود کارگردانی کرد. او کارگردانی فیلم‌هایی چون “قلب‌ها می‌تپد”، “سکه شانس” و “اتل متل توتوله” در قبل از انقلاب ۱۳۵۷ را در کارنامه خود دارد.

ایرج قادری پس از انقلاب و تجربه‌ی ساخت دو فیلم نه چندان شناخته‌شده‌ی “دادا” و برزخی‌ها”، در سال ۱۳۶۳با فیلم خوش‌ساخت “تاراج” دوباره بر پرده‌ی سینماهای ایران ظاهر شد.

او پس از این تاریخ، فعالیت هنری خود در عرصه کارگردانی را با آثاری چون ‎”می‌خواهم زنده بمانم”، “سام و نرگس” و “پنجه در خاک” ادامه داد و کارنامه‌‌ای پربار در تاریخ ۵۷ ساله‌ی فعالیت خود بر جای گذاشت. آخرین فیلم او با نام “شبکه” هنوز در سینماهای ایران به نمایش درنیامده است.

ایرج قادری که چهار سال گذشته را با بیماری سرطان ریه دست‌وپنجه نرم می‌کرد، چندان محبوب مسئولان سینمای جمهوری اسلامی نبود.

تهمینه اطمینان مقدم، همسر ایرج قادری، ده روز پیش از مرگ او در گفت‌وگو با سایت “روزنامه ایران” ضمن‎ انتقاد از مسئولانی که اعلام کرده بودند هزینه‌های درمان ایرج قادری را هرچقدر هم که باشد پرداخت می‌کنند، گفته بود: «اگر می‌خواستند زودتر از اینها و در طی این چهار سالی که ایرج با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند، به ما کمک می‌کردند.»

ایرج قادری روز یکشنبه، بدون اعلام عمومی، در جمع خانواده و دوستانش به خاک سپرده شد.

[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: