UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

«ایر آسیا» توقف پروازهای خود به ایران را رسماً تایید کرد

«ایر آسیا» توقف پروازهای خود به ایران را رسماً تایید کرد

شرکت هواپیمایی مالزی چهار پرواز هفتگی خود به تهران را متوقف می‌کند. شرکت بریتانیایی بی ام آی نیز به زودی پروازی به ایران نخواهد داشت. نوسان قیمت ارز در ایران و مشکلات مربوط به سوخت عامل این تصمیم‌گیری بوده‌اند.

شرکت‌های هواپیمایی خارجی، از جمله شرکت مالزیایی “ایر آسیا” و شرکت بریتانیایی”BMI” به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های غرب علیه ایران پروازهای خود به این کشور را به حال تعلیق درمی‌آورند.

“ایرآسیا” با انتشار اطلاعیه‌ای در روز دوشنبه، ۸ اکتبر (۱۷ مهر) اعلام کرد که خط هوایی ایرآسیا ایکس به عنوان زیر مجموعه گروه ایرآسیا و مسئول پروازهای طولانی این گروه هواپیمایی، از روز ۱۴ اکتبر پروازهای خود به تهران را متوقف خواهد کرد.

ایرآسیا دلیل توقف پروازهای خود به تهران را چالش‌های اقتصادی و شرایط تجاری در ایران به ویژه نوسانات اخیر ارزی در این کشور اعلام کرده است.

ارزانی سرویس و ایمنی بالای ایرآسیا این شرکت هواپیمایی را نزد مسافران ایرانی، به ویژه دانشجویان مقیم مالزی و جنوب شرقی آسیا، محبوب کرده است.

رقم ایرانیان مالزی حدود ۶۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود و لغو روادید میان ایران و مالزی نیز این کشور را به یکی از قطب‌های گردشگری برای ایرانیان بدل کرده است.

تصمیم مشابه بی ام آی

در روزهای پایانی ماه میلادی گذشته (سپتامبر) شرکت هواپیمایی بی.ام.آی نیز اعلام کرد که از ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) پروازهای خود به ایران را معلق می‌کند.

بی ام آی می‌گوید که پروازها به مقصد ایران و برعکس به خاطر «مشکلات سوخت‌گیری در کشورهای دیگر و کاهش ارزش ریال دربرابر پوند، صرف اقتصادی ندارد و این شرکت پروازهای خود را به ایران قطع خواهد کرد».

مهرماه سال گذشته چند شرکت بزرگ نفتی در اروپا و ایالت متحده آمریکا هم‌پیمان شدند تا در ادامه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از تحویل سوخت به هواپیماهای دولتی ایران ایر در اروپا خودداری کنند.

بی ام آی می‌گوید که پروازها به مقصد ایران و برعکس به خاطر «مشکلات سوخت‌گیری در کشورهای دیگر و کاهش ارزش ریال دربرابر پوند، صرف اقتصادی ندارد و این شرکت پروازهای خود را به ایران قطع خواهد کرد»

براساس قراردادی میان این شرکت‌ها، بریتیش پترولیوم، رویال ‌داچ‌شل و شرکت کیوهشت از جمله شرکت‌هایی بودند که تحویل سوخت به شرکت ایران ایر را متوقف کردند.

درپی آن دولت ایران در یک اقدام تلافی جویانه در فروردین سال ۹۰ اعلام کرد که تامین سوخت هواپیماهای غربی در ایران ممنوع است. حال، علاوه بر این محدودیت دولت ایران، مشکلات ارزی و نوسان شدید ارزش ریال نیز انگیزه بیشتری برای توقف فعالیت برخی شرکت‌های هوایی در ایران به وجود آورده است.

سخنگوی بی ام آی البته تاکید کرده است که یکی دیگر از دلایل توقف پروازها به تهران همبستگی با شرکت مادر، یعنی “بریتیش ایرویز” است.

بریتیش ایرویز که سهامدار اصلی بی.ام.آی است اکتبر سال ۲۰۰۷ پروازهایش را به ایران متوقف کرد.

پرونده هسته‌ای ایران و حمله به مراکز دیپلماتیک لندن در تهران در سال گذشته، روابط ایران و بریتانیا را بیش ازپیش تیره کرده است.

در همین حال، شرکت هواپیمایی اتریش شایعات مربوط به توقف پنج پروازهفتگی خود به ایران را رد کرده است.

این در حالی است که برخی از شرکت‌های مسافرتی و توریستی در ایران از قصد گرجستان برای تعطیل پروازهای هوایی‌اش به ایران سخن گفته‌اند. این اظهارات از سوی مسئولان شرکت هوایی گرجستان تایید نشده است.
[دویچه وله] 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: