UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر: عبدالفتاح سلطانی را آزاد کنید

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر: عبدالفتاح سلطانی را آزاد کنید

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.


اطلاعات تازه
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از دستگیری آقای عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، مطلع شده است.
براساس اطلاعات دریافتی، آقای عبدالفتاح سلطانی در روز ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ در جلوی دادگاه انقلاب اسلامی به وسیله ماموران انتظامی که حکم جلب او را داشته اند دستگیر شده است. بعد از ظهر آن روز، چهار مامور امنیتی بدون داشتن حکم تفتیش منزل و دفتر کار او را بازرسی کردند و تعدادی سی دی، اوراق و اسناد و لپ تاپ فرزندان او را با خود بردند. در زمان انتشار این فراخوان فوری، آقای عبدالفتاح سلطانی هنوز در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین در بازداشت انفرادی به سر می برد، اما اتهام وی را به وکیل او اطلاع نداده اند.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر دستگیری آقای عبدالفتاح سلطانی و این اقدام تازه آزار و اذیت اعضای بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم می نماید و این اقدامات را به قصد تنبیه فعالیت های صلح آمیز و مشروع حقوق بشری آنها تلقی می کند.


اطلاعات پیشینه ای
کانون مدافعان حقوق بشر، که پنج وکیل دادگستری از جمله گیرنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ شیرین عبادی بنیان گذاشته بودند، در سال ۱۳۸۷ بسته شد. به علاوه، معاون دادستان تهران در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ رسما خانم شیرین عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر را متهم کرد که با نیروهای خارجی برای به راه انداختن یک «انقلاب مخملی» در ایران ارتباط برقرار نموده اند. دفاتر کانون مدافعان حقوق بشر تا به امروز بسته مانده است. از آن پس، موجی از دستگیری و آزار و اذیت علیه وکلای حقوق بشری و به ویژه علیه بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر به راه افتاده است.
آقای عبدالفتاح سلطانی در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ به وسیله چهار مامور لباس شخصی دستگیر شد. محل نگهداری او تا تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۸۸ نامعلوم بود و پس از آن روشن شد که در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد. او در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۸۸، پس از ۷۰ روز بازداشت خودسرانه شامل ۱۷ روز بازداشت انفرادی، با وثیقه ای در حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار امریکایی آزاد شد. اما از آن پس با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» روبرو بوده ولی محاکمه نشده است. به علاوه حکومت در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۸ گذرنامه او را ضبط کرد و مانع سفر وی به آلمان برای دریافت جایزه بین المللی حقوق بشر نورمبرگ شد.
خانم معصومه دهقان، همسر آقای عبدالفتاح سلطانی در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۰ به شعبه دادگاه انقلاب اسلامی مستقر در زندان اوین احضار و بازداشت شد. آقای سلطانی، که وکیل همسرش نیز هست، اجازه نیافت او را در دادگاه همراهی کند. اطلاعات دیگری در باره اتهام یا دلیل بازداشت خانم دهقان ارائه نشد. خانم معصومه دهقان در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۰ با وثیقه آزاد شد.
آقای محمد علی دادخواه، وکیل دادگستری و عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، به همراه سه تن از همکاران و دخترش به وسیله ۳ مامور لباس شخصی بدون حکم بازداشت در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۸۸ دستگیر شد. سپس دفتر وکالت او تعطیل و مهر و موم شد. آقای دادخواه که به «داشتن اسلحه و تریاک» و ارتباط با «دشمنان» متهم شده بود در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ با وثیقه ای در حدود ۷۰۰۰۰۰ دلار امریکایی آزاد شد. در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ به آقای دادخواه اطلاع داده شد که پیرو ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی در ارتباط با تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و سخنگویی آن و نیز وکالت در پرونده علیه متروی اصفهان که آثار میراث ملی را به خطر انداخته است، به اتهام «اقدام و تبلیغ علیه نظام اسلامی» به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت و تدریس در دانشگاه محکوم شده است. محاکمه او در ارتباط با پرونده سال ۱۳۸۸ در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ انجام شده بود. در زمان انتشار این فراخوان فوری، آقای دادخواه با وثیقه آزاد است.
به علاوه، آقای محمد سیف زاده، عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و «تبلیغ علیه نظام» از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه در تاریخ ۷ آبان ۱۳۸۹ به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. او که از تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ در بازداشت به سر می برد علیه این حکم اعتراض کرده است. در خرداد ماه ۱۳۹۰ به خانواده آقای سیف زاده اطلاع داده شد که دادگاه تجدید نظر حکم زندان او را به ۲ سال کاهش داده است.


اقدام های مورد درخواست:
لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:
۱ – تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی آقای عبدالفتاح سلطانی و نیز دیگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، شامل آقایان محمد علی دادخواه، آقای محمد سیف زاده و خانم شیرین عبادی و نیز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هایشان را در ایران تضمین کنند؛
۲ ـ به هر گونه آزار و اذیت ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه آقای عبدالفتاح سلطانی و خانواده او و نیز به طور کلی تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند؛
۳ ـ در هر شرایطی اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده، رعایت کنند، به ویژه:
• ماده ۱ آن که می گوید: «همه افراد حق دارند به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی برای حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
• ماده ۵ (ب) که می گوید: «همه افراد حق دارند برای حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی یا گروهی در سطوح ملی و بین المللی (…) برای تشکیل سازمان های غیردولتی، انجمن ها یا گروه ها، عضویت یا شرکت در آنها اقدام کنند،»
• ماده ۲ـ۱۲ که می گوید: «دولت باید کلیه تدبیرهای لازم را به کار گیرد تا حمایت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهدید، اقدامات تلافی جویانه، تبعیض منفی عملی و یا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه دیگر در پی استفاده مشروع و قانونی این افراد از حقوق مذکور در اعلامیه حاضر، تضمین گردد.»
۴ ـ به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.
نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:
• رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای: [email protected]
• ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد: فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
• ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: [email protected] / [email protected]؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
• وزیر امور خارجه: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+
• نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +۴۱ ۲۲ ۷۳۳۰۲۰۳
Email: [email protected]
• سفارت ایران در بروکسل، بلژیک
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + ۳۲ ۲ ۷۶۲ ۳۹ ۱۵.
Email: [email protected]
لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.
***
پاریس ـ ژنو، ۲۱ شهریور ۱۳۹۰
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: [email protected]
• Tel and fax FIDH + ۳۳ (۰) ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۸ ۸۰
• Tel and fax OMCT + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹ / + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۹
پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: lddhi(at)fidh.net یا lddhi.fidh(at)gmail.com

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: