UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بهترین های سینمای بریتانیا در آینه جوایز بفتا

بهترین های سینمای بریتانیا در آینه جوایز بفتا

Britain BAFTA 2015 Winnersشهرگان: شصت و هشتمین جوایز بفتا که جوایز آکادمی فیلم بریتانیا و مشابه اسکار است، هشتم فوریه برگزار شد که در آن سینماگران برگزیده اعضای آکادمی جوایز خود را دریافت داشتند.

در سال گذشته دو فیلم بازی تقلید و نظریه همه چیز از بهترین های سینمای بریتانیا بودند که هر یک نامزد چند جایزه مختلف بفتا بودند.

سینمای بریتانیا در سالهای اخیر علیرغم تولیدات مستقل کم و بیش رشد یافته و از متوسط ده فیلم در سالهای گذشته به ۱۲ فیلم در سال ۲۰۱۴ رسیده است که اغلب این فیلم ها محصول مشترک با کمپانی های فیلمسازی آمریکایی هستند یا لوکیشن و برخی از دست اندرکاران آنها بریتانیایی هستند.

آمار سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که همچنان نزدیک به هفتاد درصد بازار سینمای جهان در اختیار کمپانی های هالیوودی است و سهم کانادا که اغلب پلان ب هالیوود برای صرفه جویی در هزینه ها محسوب می شود از این بازار تنها کمتر از ده درصد است.

12-2در جوایز امسال بفتا، هتل بزرگ بوداپست ساخته وس آندرسون (که نامزد بهترین فیلم اسکار هم هست) نامزد یازده جایزه بفتا بود که در نوع خود رکوردی محسوب می شود.

هتل بزرگ بوداپست در باره هتلداری است که در آستانه به قدرت رسیدن نازی ها تلاش می کند تا از چنگ آنها بگریزد با چنین داستانی فیلم طنزی سیاه در باره توتالیتاریسم، منفعت طلبی و قدرت طلبی ست.

هتل بزرگ بوداپست، پنج جایزه بهترین فیلمنامه، موسیقی متن، طراحی تولید، بهترین طراحی لباس و بهترین گریم و آرایش را دریافت کرد.

دو فیلم مرد پرنده (که در شماره قبلی به اختصار معرفی شد) و نظریه همه چیز نیز هر یک نامزد ده جایزه بفتا بودند.

جایزه بهترین فیلم به پسرانگی (ریچارد لینک لایتر) رسید تا فهرست افتخارات این فیلم پیش از اسکار را تکمیل کند. پسرانگی داستان رشد یک کودک تا جوانی ست که در طول ۱۲ سال فیلمبرداری شده است و در نوع خود فیلمی بی نظیر در تاریخ سینما محسوب می شود.

12-3

ریچارد لینک لایتر که پیش تر برای فیلم های محبوب پیش از طلوع (۱۹۹۵)، پیش از غروب (۲۰۰۴) و پیش از نیمه شب (۲۰۱۳) به شهرت رسیده بود، همچنین جایزه کارگردانی بفتا را نیز به خانه برد.

جولیان مورکه در این یکی، دو سال با بازی در فیلم های متفاوت خوش درخشیده جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم همچنان آلیس (جیمز براون، ۲۰۱۴) را دریافت کرد و ادی ردماین برای بازی در نقش استفن هاوکینگ برجسته ترین دانشمند حال حاضر بریتانیا که کارکرد مذهب و خدا را زیر سوال برده، در فیلم نظریه همه چیز (جیمز مارش، ۲۰۱۴) جایزه بهترین بازیگری مرد را از جوایز بفتا دریافت داشت.

پاتریشا آرکوئت برای پسرانگی و جی کی سیمونس برای وایپ لش (دامین شازل، ۲۰۱۴) جوایز بازیگری نقش مکمل را دریافت کردند.

12-4 

جایزه بهترین فیلمبرداری آنچنان که قابل انتظار بود به مرد پرنده (ایناریتو، ۲۰۱۴) رسید که در اغلب صحنه ها از برداشت بدون توقف و بلند استفاده شده و یکی از فیلم هایی محبوب منتقد در سال ۲۰۱۴ بوده است.

جایزه بهترین نخستین اثر بریتانیایی به نویسنده و تهیه کننده فیلم پراید (ماتئو وارشوز، ۲۰۱۴) رسید که در باره رخداد تاریخی حمایت همجنس گرایان بریتانیایی از اعتصاب بزرگ کارگران معادن بریتانیا در سال ۱۹۸۴ است.

اعضای آکادمی همچنین نظریه همه چیز در باره مشهورترین دانشمند فیزیک حال حاضر جهان که بریتانیایی ست را مستحق بهترین اثر بریتانیایی سال دانستند.

جایزه بهترین تدوین به وایپ لش تعلق گرفت که یکی از بهترین تدوین های سال را دارد، این فیلم در باره جوانی ست که در آرزوی بدل شدن به نوازنده درام در ارکستر است اما معلم سخت گیر و کینه توز او را مستاصل می سازد.

tn_gnp_et_1011_whiplashاز نکات جالب توجه مراسم امسال بی توجهی به دو فیلم بریتانیایی دیگر؛ زیر پوست (جاناتان گلیزر، ۲۰۱۳) روایت سینمایی یک داستان علمی ـ تخیلی ترسناک و ۷۱ (یان دمانژ، ۲۰۱۴) در باره جنگ داخلی ایرلند بود.

فیلم های دختری که رفت (فینچر، ۲۰۱۴) و درون جنگل (مارشال، ۲۰۱۴) نیز هر یک نامزد دو جایزه بودند که دست خالی از فرش قرمز به خانه بازگشتند.

شصت و هشتمین جوایز بفتا همچنین از مایک لی کارگردان برجسته بریتانیایی تقدیر کرد که فیلم ش آقای ترنر در باره یکی از مشهورترین نقاشان قرن نوزدهم بریتانیا هم اکنون روی پرده سینما است اما در کمال شگفتی خود این فیلم در بفتا حضورچشمگیری نداشت.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: