UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

«تشکیل پرونده برای ۴ یا ۵ نفر از اطرافیان مرتضوی»

«تشکیل پرونده برای ۴ یا ۵ نفر از اطرافیان مرتضوی»

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری عصر دوشنبه، ۳۰ بهمن گفت در ارتباط با فیلمی که محمود احمدی‌نژاد در جریان استیضاح وزیر کار در مجلس نمایش داد برای ۴ یا ۵ نفر از اطرافیان سعید مرتضوی پرونده تشکیل شده است.

محمود احمدی‌نژاد ۱۵ بهمن ماه در جلسه استیضاح وزیر کار فیلمی از گفتگوی سعید مرتضوی، سرپرست وقت صندوق تامین اجتماعی با فاضل لاریجانی نمایش داد که جنجال بر سر آن همچنان ادامه دارد.

یک روز بعد از نمایش فیلم در مجلس، سعید مرتضوی بازداشت و ۲۴ ساعت بعد آزاد شد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری ۳۰ بهمن در مورد علت بازداشت مرتضوی گفت: «در این پرونده افرادی که در اطراف این قضیه وجود داشتند احضار و از آنها تحقیق شد و برای آنها قرار قانونی صادر شد که بعد از اتمام کار مردم در جریان آن قرار می‌گیرند.»

مرتضوی و "وسایل ارتکاب خلاف"

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید برای ۴ تا ۵ نفر پرونده تشکیل شده و بعد از بازداشت سعید مرتضوی وسایلی که برای ارتکاب خلاف از آن استفاده شده بود شناسایی و کشف شده است.

مرتضوی، دادستان سابق تهران و یکی از متهمان اصلی پرونده بازداشتگاه کهریزک است. در سال ۸۸ تعدادی از معترضان به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات ریاست جمهوری به دستور مرتضوی به این بازداشتگاه منتقل، و در آنجا آزار و شکنجه شدند. در کهریزک به چند نفر تجاوز شده و سه نفر از بازداشت‌شدگان به قتل رسیدند.

محمود احمدی‌نژاد حدود یک سال پیش مرتضوی را به ریاست بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور، صندوق تامین اجتماعی منصوب کرد. احمد توکلی، یکی از موافقان استیضاح وزیر کار می‌گوید مرتضوی نه تنها صلاحیت و تجربه کافی برای اداره این سازمان را ندارد "بلکه به اتهامات مختلف از سوء‌استفاده از قدرت گرفته تا معاونت در قتل متهم است و نه تنها از کار اصلی‌اش برکنار شده بلکه از قضاوت نیز معلق گشته".

بی‌اعتنایی دولت به اعتراض‌های مجلس و حکم دیوان عدالت اداری که انتصاب مرتضوی را غیرقانونی تشخیص داد سرانجام به برکناری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با رای عدم اعتماد ۱۹۲ نماینده منجر شد.

«کار احمدی‌نژاد خلاف قانون و شرع و اخلاق بود»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری ۳۰ بهمن تاکید کرده که شنود بدون مجوز گفتگوی افراد و انتشار آن، هر دو خلاف و جرم محسوب می‌شوند.

محمود احمدی‌نژاد با افشای فیلمی که مخفیانه از گفتگوی فاضل لاریجانی و مرتضوی تهیه شده، رئیسان قوه قضاییه و مجلس را به سوء‌استفاده از قدرت و حمایت از فساد مالی متهم کرد

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای روز شنبه ۲۸ بهمن در دیدار با شماری از اهالی تبریز با اشاره به اقدام احمدی‌نژاد گفت: «رئیس یک قوه به استناد یک اتهامِ ثابت نشده و مطرح نشده‌اى در دادگاه، دو قوه‌ى دیگر را متهم کرد؛ این کار بدى بود، این کار نامناسبى بود؛ اینجور کارها، هم خلاف شرع است، هم خلاف قانون است، هم خلاف اخلاق است، هم تضییع حقوق اساسى مردم است.»

علی لاریجانی در واکنش به رفتار احمدی‌نژاد در مجلس، متقابلا او را متهم کرد که مانع رسیدگی به پرونده و اتهام‌های نزدیکانش و اعضای دولت می‌شود. خامنه‌ای می‌گوید: «دفاع رئیس محترم مجلس هم از خودش در قبال تهمتی که زده شد، مقداری زیاده روی بود و لزومی نداشت.»

مرتضوی بر صندلی وزیر کار، "دهن کجی به همه"

یک روز پس از هشدار و تذکر رهبر جمهوری اسلامی به سران سه قوه و غیرقانونی و شرعی خواندن رفتار احمدی‌نژاد در مجلس، رئیس دولت در دیدار با استانداران سراسر کشور مرتضوی را در صندلی سمت چپ خودش که به وزیر برکنار شده‌ی کار تعلق داشت جا داد.

در یکی از تصویرهایی که از این مراسم در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شده بر پلاکی که برای معرفی افراد جلوی میز مرتضوی قرار دارد همچنان نام "شیخ‌الاسلامی" به چشم می‌خورد.

برخی از رسانه‌ها با اشاره به بی‌ارتباط بودن حضور مرتضوی در نشست استانداران و قرار گرفتن او در جایگاه وزیر برکنار شده، این اقدام احمدی‌نژاد را دهن‌کجی آشکاری به مجلس و رهبر جمهوری اسلامی تفسیر کرده‌اند.

احمد خورشیدی، پدر داماد محمود احمدی‌نژاد و یکی از اعضای اصلی ستاد انتخاباتی او در سال ۸۸ در این مورد به سایت خبری فرارو گفت: «به نظر من این اقدام یک دهن‌کجی به همه است و ادامه همان لجاجت‌بازی‌ها است وگرنه چه دلیلی دارد فردی که این همه مطلب و حساسیت در مورد وی وجود دارد چنین مورد حمایت قرار بگیرد.»

تایید گفتگوی طولانی اژه‌ای و مرتضوی در اوین

خبرگزاری فارس روز یکشنبه، ۲۹ بهمن از قول یک منبع آگاه گزارش داد که محسنی اژه‌ای اندکی پیش از آزادی مرتضوی از زندان اوین با او ملاقات و چند ساعت گفتگو کرده است.

این منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفته است: «در این ملاقات دو نفره، سخنگوی قوه قضائیه مباحثی درباره کناره‌گیری سعید مرتضوی از سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی و وحدت بیشتر مجلس و دولت اشاره کرده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دوشنبه این ملاقات را تایید کرد اما به علت و جزییات گفتگوها اشاره‌ای نکرده است: «من به مناسبت‌های مختلف با متهمین صحبت می‌کنم. بنابراین شبی که منجر به آزادی آقای سعید مرتضوی شد، من با ایشان صحبت کردم.»

برخی از منتقدان معتقدند سعید مرتضوی به خاطر نقشی که در پرونده‌سازی و سرکوب معترضان و مخالفان داشته همچنان از حمایت ویژه‌ی رهبر جمهوری اسلامی برخوردار است.

عده‌ای نیز اعتقاد دارند آزادی سریع مرتضوی می‌تواند به نگرانی از افشاگری‌های احتمالی او و نزدیکان دولت ارتباط داشته باشد.

شامگاه دوشنبه، ۱۶ بهمن دقایقی پس از بازداشت مرتضوی فیلمی که احمدی‌نژاد دقایقی از آن را در مجلس به نمایش گذاشت به طور کامل در اینترنت منتشر شد.

با گذشت سه سال از تشکیل پرونده کهریزک، رسیدگی به آن هنوز آغاز نشده است. محسنی‌اژه‌ای می‌گوید دادگاه پرونده کهریزک قرار است ۸ اسفند برگزار شود و از به تعویق افتادن احتمالی آن اطلاعی ندارد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: