UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

ثبت ۵۵۰ خشونت در برابر زنان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان در یک ماۀ اخیر

ثبت ۵۵۰ خشونت در برابر زنان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان در یک ماۀ اخیر

بربنیاد آمارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر در این ماه در حدود پنجصد و پنجاه رویداد خشونت آمیز در برابر زنان در دفتر این کمیسیون، ثبت شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ماه اخیر را خشونت بار ترین ماه برای زنان در کشور گفته است.

این کمیسیون با نگرانی از افزایش خشونت ها در کشور گفته است که قتل، تجاوز، لت و کوب، ازدواج های اجباری و بد دادن مشمول این خشونت ها هستند.

خشونت در برابر زنان در افغانستان هر چند پدیده تازه یی نیست اما این خشونت ها در این اوخر بیشتر از گذشته افزایش یافته اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر برای کاهش این خشونت ها از راه اندازی یک پژوهش ملی سخن می زند و گفته است که این پژوهش علت افزایش خشونت ها را نیز ریشه یابی می کند.

گفته شده است که این پژوهش که در ماه سرطان آغاز شده است تا پایان امسال به انجام خواهد رسید.

 

هماهنگ کننده بخش حقوق زن کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان، لطیفه سلطانی گفت:« در مدت یکماه به تعداد ۵۵۰ مورد خشونت در برابر زنان در کمیسیون ثبت شده و این خشونت ها در بر گیرنده لت و کوب در درون خانه و ازدواج های اجباری و ازدواج های که به صورت بد و بدل داده می شود و همچنان قتل و تجاوز جنسی که از جمله خشونت های هاد استند که در سراسر افغانستان و اکثراً در ولایت های دور دست افغانستان اتفاق می افتد ثبت شده است
درهمین حال شماری ازعالمان دین هرگونه خشونت را در برابر زنان مخالف ارزش های اسلامی دانسته و گفته اند، کسانی که در برابر زنان دست به خشونت ها می زنند در دوره جاهلیت به سر می برند.

آگاه امور دینی، مولوی عبدالهادی هدایت گفت:« هر نوع خشونت که در خانواده های مسلمانان صورت می گیرد، آنها هنوز هم در یک عصر جهالت زنده گی می کنند، در حالیکه ما در یک عصر بیداری اسلامی زنده گی می کنیم. ما باید در برابر این پدیده مبارزه کنیم

شبکه زنان افغان نیز افزایش خشونت هارا در برابر زنان در یک ماه اخیر بی پیشینه می گوید ومی افزاید که دست رسی بیشتر زنان به نهادهای مدافع حقوق بشر و بازتاپ این رویدادها دررسانه درافشا شدن این قضایا اثر گذار بوده است

رئیس اجرائیه یی شبکه زنان افغان، فروزان مشعل گفتجامعۀ مدنی عبارت از فشاری است که می تواند به جا های مختلف وارد شود و مجبور بسازد که قوانین به شکل های مختلف اش تطبیق شود، ما رول مهمی را در سطح جامعۀ خود داریم و روی آن کار می کنیم تا مردم بتوانیم از قوانین کشور آگاهی دهیم

بربنیاد گزارش ها تنها در دوهفته اخیر دو رویداد خشونت آمیزچون سربریدن یک بانو و کشتن بانویی دیگر از سوی شوهران و خانوادهای شوهران شان در ولایت هرات گزارش داده شده اند و نیز زن جوان دیگری در ولایت بدخشان که از سوی خانواده همسرش درخانه زندانی شده بود از این زندان خانه گی بیرون کشیده شد و در تازه ترین رویداد یک پدر به اتهام قصد تجاور بر دخترش در ولایت نیمروز بازداشت شده است.

[طلوع نیوز، کابل]

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: