UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

جمهوری اسلامی بدهی های نیکاراگوئه را بخشید

جمهوری اسلامی بدهی های نیکاراگوئه را بخشید

جمهوری اسلامی ایران بدهی نیکاراگوئه را مورد بخشودگی قرار داده و یک وام مرموز ۲۵۰ میلیون دلاری تازه به آن کشور، ارائه کرده است.

علی سعیدلو، معاون امور بین الملل رییس جمهوری ایران، در ماناگوئه اعلام کرد دولت ایران هم اکنون آماده است بدهی های دوران جنگ سرد را که بالغ بر ١۶۴ میلیون دلار می شود مورد بخشودگی قرار دهد، و یک وام تازه ۲۵۰ میلیون دلاری به نیکاراگوئه جهت توسعه و عمران، اعطا کند.

دانیل اورتگا، رییس جمهوری ساندنیست ها که در دوره اول ریاست جمهوری خود با خرید نفت اعتباری از ایران که هرگز بازپرداخت نشد، به ایران بدهکار شد، از این خبر خوش برای نیکاراکوئه، استقبال کرد. پس از گذشت نزدیک به ۲۶ سال از انباشت بهره، بدهی نیکاراگوئه به ایران بیش از سه برابر شده بود. اورتگا چندین بار درخواست لغو بدهی از ایران را از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۰۷، مطرح کرده بود.

در این گفتگو ها اینکه نیکاراگوئه به چه نحوی ۲۵۰ میلیون دلار ایران را مورد استفاده قرار خواهد دهد و آیا این وام تازه قرار است بدهی خصوصی یا عمومی تلقی شود، مشخص نشده است. اورتگا تنها در اظهاراتی مبهم گفت: ما باید ببینیم این پول را در کجا بکار خواهیم برد.

بر اساس قوانین نیکاراگوئه، دولت فقط اجازه دارد که با تصویب پارلمان اقدام به دریافت وام یا قبول بدهی کند. اما قانونگذاران اپوزیسیون می گویند که هیچ اطلاعی در مورد دریافت وام از ایران ندارند.

کارلوس لاگراند، عضو کمیسیون بودجه نیکاراگوئه، گفت: اگر پیشنهاد وامی بود می بایست که از طریق کمیسیون اقتصاد و بودجه ارائه می شد در صورتیکه ما چیزی دریافت نکرده ایم.

لاگراند افزود: ما کشوری فقیر و بشدت بدهکاریم، در نتیجه هر وام یا بدهی تازه ای را که بخواهیم تقبل کنیم باید شرایط معینی داشته باشد.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون که در این مورد از او سؤال شد، گفت: در مورد ارائه وام ایران اطلاعی نداریم.

دیپلمات ایرانی همچنین اعلام کرد دولت متبوع وی آماده است وعده پیشین خود را برای ساخت یک کارخانه لبنیات در نیکاراگوئه، به اجرا گذارد.

سعیدلو، از طریق مترجم در ملاقات خود در سه شنبه شب با اورتگا در کاخ ریاست جمهوری، گفت: ما ماشین آلات را آماده داریم و فقط منتظر شما هستیم به ما بگویید که آنها را در کجا نصب کنیم.

بنظر می رسید سعیدلو همچنین می گوید که ایران کارخانه تولید لبنیات دومی را نیز که در ابتدا به ونزوئلا قول آن را داده بود، خواهد ساخت، اما ترجمه پیام او در این مورد نامشخص است.

دیپلمات ایرانی گفت: پس از این پروژه ها امیدواریم کارهای بسیار بزرگتری را به انجام رسانیم تا از پتانسیل خود برای کسب نتایج بهتر برای هر دو کشور، استفاده به عمل آوریم.

سعیدلو گفت: دولت ایران مشتاقانه منتظر حضور اورتگا در شانزدهمین نشست کشورهای غیرمتعهد است که در روزهای ٣۰ و ٣١ ماه اوت در تهران، برگزار خواهد شد.

اما مقام ایرانی در این مورد که وعده های بزرگ جمهوری اسلامی در گذشته برای ساختمان نیروگاه برق آبی ۲٣۰ میلیون دلاری و ایجاد بندر آب عمیق ٣۵۰ میلیون دلاری در سواحل کارائیب نیکاراگوئه به کجا رسید، هیچ حرفی نزد. در واقع، تنها سرمایه گذاری ایران در نیکاراگوئه پس از تجدید روابط دیپلماتیک میان دو کشور، یک کلینیک بهداشتی یک میلیون دلاری در ماناگوئه بوده است.

سعیدلو با تکرار اینکه ایران «تنها به دنبال صلح است» به اورتگا گفت: ما باید دشمن را بشناسیم و در برابر تلاشهایش متحد شویم.

دانیل اورتگا نیز از اهمیت صلح سخن گفت و از اینکه برخی کشورها از بهانه خطر ایران برای ممانعت از تولید انرژی اتمی استفاده می کنند، اظهار تاسف کرد.

[صدای آمریکا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: