UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

جنگ داخلی در سوریه وارد مرحله جدیدی شده است

جنگ داخلی در سوریه وارد مرحله جدیدی شده است

مخالفان اسد می‌گویند که در حمله به پایگاه‌ه هوایی ابوکمال” سوریه، چند موشک ضد هوایی به چنگ آورده و ۱۶ سرباز را نیز اسیر کرده‌‌اند. تلویزیون دولتی سوریه اما از شکست سنگین شورشیان و خنثی شدن تحرکات آنها خبر می‌دهد.

فعالان مدنی سوری می‌گویند که ارتش آزاد این کشور توانسته با حمله به یک پایگاه هوایی در شمال حلب، جنگنده‌های اسد را نابود سازد. به گفته آنها، مخالفان اسد حتی در یورش به پایگاه “ابوکمال” در شرق دیرالزور، موفق شده‌اند چند موشک از نوع “کبرا” را نیز تصاحب کنند.

کنشگران سوری برای اثبات این مدعا، فیلمی از یورش اخیر در شبکه اینترنت قرار داده‌اند.

اما رسانه‌های دولتی سوریه از شکست سنگین شورشیان در حمله به پایگاه‌های نظامی خبر داده‌اند. تلویزیون دولتی سوریه در روز شنبه (اول سپتامبر/۱۱ شهریور) اعلام کرد که نیروهای وفادار به بشار اسد، حمله به پایگاه آموزشی رسم العبود در نزدیکی حلب را خنثی کرده‌اند.

این پایگاه پیش از این نیز مورد حمله نیروهای مخالف دولتی قرار گرفته بود.

این تلویزیون تصاویری پخش کرده که خودروها و تجهیزات به دست آمده از شورشیان را نشان می‌دهد. اخبار این تلویزیون از سوی محافل مستقل تایید نشده است.

سرفرماندهی شورشیان در حلب، پیش از این اعلام کرده بود که مخالفان اسد از این پس قوای خود را بر حمله به پایگاه‌های هوایی رژیم اسد متمرکز خواهند کرد. ارتش آزاد سوریه، این تصمیم را در واکنش به بمباران پیاپی مواضع شورشیان و محله‌های مسکونی شهرهایی چون حلب گرفته است.

حملات کور هلی‌کوپترها و جت‌های جنگنده دولت اسد، بسیاری از مردم بی‌دفاع و غیرنظامی را نیز به کشتن داده است.

استمرار این حملات، به موج فزاینده آوارگی مردم و پناه بردن آنها به سوریه، لبنان و اردن انجامیده است.

روز شنبه هم‌چنین در حوالی دمشق، جسد ۱۸ نفر پیدا شده که بیشترشان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. هم‌زمان خبرگزاری دولتی “سانا” از قتل عام یک خانواده در حلب توسط “گروه‌های تروریستی” خبر داده است. دولت بشار اسد مخالفان خود را “گروه‌های تروریست” می‌نامد.

به گفته ناظران مستقل، در روز جمعه ۳۱ اوت دستکم ۱۲۵ نفر در سوریه کشته شده‌اند که ۷۴ نفرشان غیرنظامی بوده‌اند.

به دلیل شرایط ویژه و امنیتی سوریه، تایید خبرهای ارسالی از این کشور از سوی رسانه‌های مستقل بسیار دشوار شده است.

سازمان ملل برآورد می‌کند که دستکم ۲۳۰ هزار شهروند سوری در جنگ داخلی این کشور دربه‌در شده باشند. تنها ۸۰ هزار نفر این عده به ترکیه گریخته‌اند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پیشنهاد کرده که یک منطقه امن درخاک سوریه برای اسکان آوارگان تشکیل شود و نظارت بر آن را سازمان ملل بر عهده گیرد. این پیشنهاد با مخالفت بشار اسد روبرو شده است.

کشورهای غربی هنوز در مورد تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه به توافق نرسیده‌اند. اردوغان در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود در شامگاه جمعه (۳۱ اوت/۱۰ شهریور) عنوان کرده که ایجاد این منطقه امن، بدون چنین قطعنامه‌ای میسر نخواهد بود.

 

آغاز رسمی ماموریت اخضر ابراهیمی

در این میان، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، از روز شنبه ( اول سپتامبر/۱۱ شهریور) ماموریت خود را رسما تحویل گرفت.

اخضر ابراهیمی، جانشین کوفی عنان شده که طرح صلحی ناکام مبتنی بر آتش بس و مذاکره میان رژیم اسد و مخالفان را ارائه کرد. ناظران می‌گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که ابراهیمی در ماموریت خود در سوریه، دستاوردهایی بیش از عنان داشته باشد.

قرار است ابراهیمی هفته آینده رهسپار سوریه شود و پس از آن برای بررسی پیشنهادهای تازه در باره بحران این کشور، با نمایندگان اتحادیه عرب در قاهره دیدار کند.

هم‌زمان، وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف اعلام کرده که انتظار کشورهای غربی یا عربی از اسد برای تسلیم شهرهای مهم سوریه “ساده‌انگارانه” است. لاوروف افزوده که فراخواندن اسد به عقب نشینی باید با دعوتی مشابه از شورشیان همراه باشد وگرنه غیرقابل اجراست.

[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: