UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

داروی ساخت کوبا کرونا ویروس را در چین مهار کرد

داروی ساخت کوبا کرونا ویروس را در چین مهار کرد

کوبا درتلاشی عظیم برعلیه همه گیریِ کرونا،تلاشی که دیده نمی شود!

داروی ساخت کوبا، سلاح اسپانیا در برابر کرونا
به گزارش نشریه دیمه کوبا، شیوع گسترده ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و اعلام وضعیت هشدار موجب شد تا دولت ها علاوه بر تلاش برای کنترل و مهار این ویروس منحوس، در صدد استفاده از موثرترین داروها در درمان این بیماری باشند. اسپانیا از جمله کشورهای درگیر با ویروس کرونا، از نوعی داروی ساخت کشور کوبا به نام «اینتر فرون بتا» به صورت ترکیبی با داروهای ضد ایدز در درمان بیماران استفاده کرد.

در همین حال خبرگزاری پرنسا لاتینا نیز پیشتر با اشاره به روابط عمیق دو جانبه میان کشور چین و کوبا، به استفاده چین از داروی ضد ویروسی اینترفرون در درمان مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این کشور اشاره کرد. تاثیر موفقیت آمیز کاربرد این دارو در بهبودی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در چین موجب شد تا اسپانیا نیز در زمره کشورهای استفاده کننده این دارو به عنوان روش درمانی موثر قرار گیرد. «میگل دیازکانل» رئیس جمهوری کوبا اعلام کرد: تدابیر کنترل،پیشگیری و مراقبت بهداشتی به منظور مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده است.

درهمین حال وزیر بهداشت کوبا نیز با تاکید بر لزوم مراقبت های بهداشتی شهروندان، از آمادگی نظام سلامت و سایر سازمان های مربوطه برای به حداقل رساندن خطرها و آسیب های ناشی از ورود ویروس کرونا به کشور خبر داد.
کوبا به رغم تحریم های شدید اقتصادی ایالات متحده آمریکا توانسته در حوزه پزشکی و بیوتکنولوژی به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

کارنامهٔ کوبا در کمک‌های بین‌المللی  تعهد کوبا در امر بهداشت و درمان همگانی در داخل کشور و در صحنهٔ بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست، و موفقیت‌های این کشور به‌ویژه در میان متخصصان بیماری‌های واگیردار در جهان شهرت دارد. کوبا نخستین کشوری بود که با اجرای برنامه‌های دقیق واکسیناسیون بیماری فلج اطفال را در سال ۱۹۶۲ (۱۴۴۱ش) و سرخک را در سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۵ش) عملاً مهار و ریشه‌کن کرد.

یکی از نخستین اقدام‌های انسان‌دوستانهٔ دولت کوبا چند ماه پس از پیروزی انقلاب ۱۹۵۹، اعزام هیئتی از پزشکان و کادرهای پزشکی به شیلی بود که زلزله‌ای به قدرت ۷ ریشتر آن را لرزانده و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به بار آورده بود. ۹ سال پیش نیز، زمانی که توفان کاترینا ایالت‌های جنوبی آمریکا و به‌ویژه شهر نیواورلئان را در هم ریخت، کوبا حتّیٰ برای اعزام ۱۱۰۰ دکتر و ارسال ۲۶ تُن مواد غذایی و کالاهای ضروری دیگر به آمریکا اعلام آمادگی کرد که البته دولت آمریکا دست رد به سینهٔ دولت کوبا زد (یادآوری می‌شود که کوبا اکنون ۵۵ سال است که در تحریم و محاصرهٔ اقتصادی آمریکا قرار دارد).

دکتر مورالِس اُیِدا می‌گوید که ارسال کمک به آفریقای غربی «یک اقدام اتفاقی نیست» چون کوبا از این اصل پیروی می‌کند که «هرآنچه را که دارد با دیگران تقسیم و مشارکت می‌کند، و نه فقط آنچه را که اضافه می‌آورد.» برونو رودریگز، وزیر امور خارجهٔ کوبا، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز ۲۷ سپتامبر گفت: «از زمان انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ تا کنون ۳۲۵٫۰۰۰ کادر پزشکی کوبا در ۱۵۸ کشور جهان- از جمله ۳۹ کشور آفریقایی- خدمات پزشکی و درمانی ارائه داده‌اند… ما همچنین ۳۸٫۰۰۰ پزشک از ۱۲۱ کشور جهان را بدون دریافت شهریه و به رایگان آموزش می‌دهیم که ۳٫۳۹۲ نفر از آنها از ۴۵ کشورهای آفریقایی آمده‌اند.» هم‌اکنون بیشتر از ۴۰۰۰ تن از این فارغ‌التحصیلان پزشکی در ۳۲ کشور آفریقایی مشغول کار هستند.

در زمانی که پاسخ آمریکا به بحران «ابولا» گسیل نیروهای نظامی به آفریقاست، و دلالان دارو، بازارِ سیاهِ سِرُم و دارو به راه انداخته‌اند تا به قیمتِ جانِ دیگران پول‌های کلان به جیب بزنند، اقدام کشورهایی مثل کوبا در اعزام نیروهای متخصص مثال‌زدنی است. متأسفانه در هیاهوی رسانه‌های بزرگ دربارهٔ کشورهای بزرگ‌تر، به‌ویژه در آمریکای شمالی، بازتاب این گونه کمک‌های انسان‌دوستانه در این رسانه‌ها بسیار کمرنگ است یا اصلاً دیده نمی‌شود. به قول وزیر امور خارجهٔ کوبا در سخنرانی‌اش در سازمان ملل: «اگر کشور کوچک و تحت محاصرهٔ کوبا می‌تواند چنین خدماتی ارائه دهد، تصور کنید که با همکاری همه، و به‌ویژه کشورهای ثروتمند، چقدر بیشتر می‌توان به آفریقا کمک کرد.»

بیماری ویروس کرونا، آنچه والدین بایستی بدانندچگونه از خود و کودکان‌تان محافظت کنید.
با رعایت چهارمورد احتیاطی زیرمی‌توانید جلوی خطرعفونت برای خود وخانواده‌تان را بگیرید:
۱. دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید.
۲. به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید،ودستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید.
۳. از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید.
۴. اگرخودتان یا کودکتان تب دارید،سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکترمراجعه کنید.

One of the main methods of protection against COVID-19 and other viruses and bacteria is actually pretty simple: wash your hands!

گردآوری وتکثیراز جهانگیر محبی

منبع: وبلاگ همایون

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: