UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

دریای خزر در معرض خطر احداث جزیرۀ مصنوعی آذربایجان

دریای خزر در معرض خطر احداث جزیرۀ مصنوعی آذربایجان

در نخستین روزهای ماه بهمن خبر رسید که جمهوری آذربایجان قصد دارد یک جزیرۀ مصنوعی در دریای خزر احداث کند. اکنون سازمان محیط زیست ساخت این جزیره را عامل نابودی اکوسیستم دریای خزر توصیف کرده است.

ساخت جزیرۀ مصنوعی جمهوری آذربایجان سال ۲۰۱۳ آغاز خواهد شد. قرار است در این جزیره بزرگترین برج جهان با ارتفاع یک هزار و ۵۰ متر ساخته شود. جمعیت ساکنان این جزیره بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است.
امروز عبدالرضا کرباسی، معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرگزاری مهر احداث این جزیره را عامل خطرناکی برای اکوسیستم دریای خزر توصیف کرد و گفت: ساخت جزیره در آذربایجان، آبزیان این منطقه از خزر را نابود می‌کند.
 محمد درویش، کارشناس، نویسنده و پژوهشگر حوزۀ محیط زیست در تهران در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: «کشور آذربایجان یکی از کشورهایی است که به نسبت سهمش از دریای خزر بیشترین آلودگی را به واسطۀ پوسیدگی لوله های نفتی اش وارد دریای خزر می کند که بسیار نگران کننده است و باعث می شود این نگرانی نسبت به رعایت ملاحظات محیط زیستی در ساخت سازه های دیگر تشدید شود. چرا که رعایت ملاحظات محیط زیستی در ساخت این سازه ها هزینۀ تمام شدۀ کار را افزایش می دهد و به همین دلیل ممکن است آذربایجانی ها حاضر نباشند چنین هزینه ای را به ساخت این پروژه اختصاص دهند.»
درویش دربارۀ محدودۀ آسیب های ناشی از ساخت این جزیره در دریای خزر توضیح داد: «دریای خزر یک محدودۀ آبی بسته است و موقعیت مطلوبی هم ندارد و آلوده ترین محدودۀ آبی دنیا به شمار می آید. بنابر این اضافه شدن هر گونه آلودگی تازه ای به آن می تواند تمام محدودۀ دریای خزر را با مشکل مواجه کند و دامنۀ آن در درازمدت به نقطۀ خاصی محدود نشود.»
این پژوهشگر و صاحب‌نظر حوزۀ محیط زیست تأکید کرد: «آن چه که موجودیت دریای خزر را به وجود می آورد یک محدودۀ ۲۰ درصدی از جنوب این دریا است که کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ایران بیشترین سهم را از آن دارند. این منطقه عمیق ترین قسمت دریای خزر است که زیستگاه اغلب ماهیان و همچنین محل اصلی تخم‌ریزی ماهی ها و دیگر آبزیان به شمار می آید. ویژگی‌های اصلی تنوع زیستی این دریا هم به همین عرصه ای محدود می شود که از سوی این کشورها با بیشترین ساخت و ساز دارد مواجه می شود.»
محمد درویش افزود: «ترکمنستان هم پروژۀ ساخت و ساز بزرگی را آغاز کرده است که از آن به عنوان یک لاس وگاس آسیایی نام می برند. حتی ایران هم مشغول همین ساخت و سازها در محدودۀ موردنظر است که البته با آن چه از سوی ترکمنستان و آذربایجان در حال انجام است قابل مقایسه نیست.»
[رادیو فرانسه – رضا ولی زاده]
 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها
تبلیغات

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: