UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

ده‌ها دانشمند و پژوهش گر کانادا در معرض انفصال از کار قرار گرفتند

شهرگان: به علت رویکرد جدید دولت محافظه کار در کاهش بودجه‌ی تحقیقات پایه و به جای آن تمرکز روی تحقیقات صنعتی، قریب به یکصد نفر از محققین بلند پایه کانادا در معرض انفصال از کار قرار دارند. امری که به گفته «کندی استوارت» نقدگر علوم و تکنولوژی حزب ان دی پی‌ در پارلمان فدرال،«تنها نوک پیدای کوه یخ» است. او می‌‌گوید: «بازی بسیار گسترده تری در جریان است اما آن را با لاپوشانی پیش می‌‌برند. اگر دو سال به عقب برگردیم به خوبی‌ درمی‌یابیم که این قسمتی‌ از برنامه بزرگتری است که به احتمال زیاد جایگاه بین‌المللی ما را خدشه دار خواهد کرد».

پنجشنبه هفته گذشته ۹۴ نفر از کارکنان شورای تحقیقات ملی،‌ نامه‌هایی دریافت کردند مبنی بر این که ممکن است نیازی به کار آنها نباشد. این کارکنان شامل دانشمندان، پژوهش گران، و متصدیان طرح‌های توسعه بیزینس‌ای هستند که در زمینه علوم حیاتی، مهندسی‌ و مدیریت بیزینس کار می‌‌کنند. در اوایل سال جاری نیز ۳۰ نامه دیگر برای کارکنان دیگر شورای تحقیقات ملی‌ ارسال شده بود.  

گری کوربرت رئیس اتحادیه می‌‌گوید: «این مثال دیگری از رویکرد نادرست دولت به شورای تحقیقات ملی‌ است. فعالیت‌های آینده این شورا به جای آنکه بر منافعی متمرکز باشد که از تحقیقات عمومی‌ نصیب کانادایی‌ها می‌‌شود، و به جای آنکه به عوارض جانبی اقتصادی تعطیل کردن این تحقیقات توجه کند، از طریق تقاضای بازار و بر اساس این که چه چیزی را می‌‌توان تجارتی کرد دیکته خواهد شد. 

وزیر علوم و تکنولوژی دولت فدرال، گری گودیر در ماه مارس گذشته شورای تحقیقات ملی‌ را یک «نماد برجسته کانادا» خواند، اما گفت که این شورا دارای «نقطه ضعف‌هایی‌ در مدل کارکرد» خود است.

منبع: پست مدیا نیوز

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: