UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

دیدار با مادربزرگ آرژانتینی

دیدار با مادربزرگ آرژانتینی

 دیدار با مادربزرگ مبارز آرژانتینی، رُزا رُزین بلیت در خانه آنا فرانک- فرانکفورت (۲۳.۰۸.۲۰۱۲)

«رُزا رُزین بلیت» مادربزرگی ۹۳ ساله با چهره ای خندان و ظاهری آراسته و با صدای پرانرژی و قوی از مادران میدان مایو و از جنبش مادربزرگ‌ها در آرژانتین می‌گوید.

در خانه آنا فرانک، جمعی از آرژانتینی‌ها، ایرانی‌ها و آلمانی‌ها حضور دارند.

زن جوانی همراه رزا آمده که نوه‌ی اوست. نوه ای که وقتی مادر و پدرش ربوده شدند ۱۵ ماهه بوده و مادر بزرگ سرپرستی او را به عهده داشته است.

رزا رزین بلیت از دوران سخت دیکتاتوری در آرژانتین می‌گوید و فجایعی که اتفاق افتاد. از فرزندان ربوده شده، از حرکت خستگی ناپذیر مادران آرژانتینی که در ابتدا برای دادخواهی در میدان دمایو تجمع می‌کردند و به دنبال فرزندان مفقود شده‌ی خود بودند و سپس به عنوان مادربزرگ در جستجوی نوه های خود که پس از دستگیری مادرانشان به خانواده‌ها تحویل داده نشده بودند.

مادر بزرگ‌ها می‌دانستند که نوه های آنان به خانواده های وابسته به حکومت سپرده شده‌اند. آنان با تلاش‌های فراوان به آماری نزدیک به ۵۰۰ نفر دست یافتند و برای پیدا کردن انان از پای ننشستند.

رزا از موفقیت مادر بزرگ‌ها برای یافتن ۱۶۰ نفر از این کودکان می‌گوید و این که دخترش هنگام دستگیری هشت ماهه حامله بوده و رزا موفق شده نوه‌ی دیگراش را هم پیدا کند. او اکنون دارای دو فرزند است و در آرژانتین زندگی می‌کند.

تعدادی از این نوه های بازپس گرفته شده، در حال حاضر خود از مدافعان حقوق بشر در آرژانتین هستند.

رزا همچنان از فجایع دوران حکومت دیکتاتوری در آرژانتین می‌گوید و از تلاش‌های مادران، مادر بزرگ‌ها و جوانانی که بانان پیوسته‌اند. غروری در صدایش موج می‌زند و طنین صدایش سالن را به لرزه در می‌آورد، حضار مسحور سخنان رزا، هریک به نوعی ابراز احساسات می‌کنند.

مریم حکمت شعار از حامیان مادران پارک لاله فرانکفورت ضمن ابراز خوشحالی و تبریک برای موفقیت‌های مادران آرژانتینی از دادخواهی مادران ایران، از مادران خاوران، از مادران پارک لاله و حامیان آنان در سراسر دنیا، گزارش کوتاهی ارائه می‌دهد و به منظور همبستگی مادران ایران و مادران آرژانتین دسته گلی و تابلویی مزین به شعری زیبا از ژیلا مکوندی یکی از حامیان مادران پارک لاله که هم اکنون در زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند و ترجمه شعر توسط هنرمندی آرژانتینی تقدیم رزا رزین بلیت می‌کند.

در این برنامه خدیجه مقدم از بانیان حرکت مادران پارک لاله در ایران و فعال جنبش زنان و محیط زیست، جمیله نیرمندی از حامیان مادران پارک لاله اسلو، منیره برادران از فعالان حقوق بشر و از جان بدربردگان دهه ۶۰ و منیره کاظمی از فعالان جنبش زنان شرکت داشتند.

حامیان مادران پارک لاله فرانکفورت با برپایی میز اطلاع رسانی در مورد زندانیان سیاسی – عقیدتی، جان باختگان سی و سه سال گذشته و زندانیان زیر حکم اعدام، مفقودین از جمله سعید زینالی و همچنین مجروحین به سوالات شرکت کنندگان در سالن پاسخ داده و در مورد سه خواسته مادران پارک لاله و حامیانشان توضیح دادند.

اشک‌های چروکیده مادر

می‌چکد

روی زخم‌های سرزمینم

طاقت جوانه می‌زند

«شعر از ژیلا مکوندی»

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: