UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

راه‌اندازی وبلاگ فارسی گوگل؛ پنج توصیه به کاربران ایرانی

راه‌اندازی وبلاگ فارسی گوگل؛ پنج توصیه به کاربران ایرانی

 شرکت گوگل وبلاگ رسمی خود به زبان فارسی را همزمان با ده سالگی وبلاگستان فارسی راه اندازی کرده است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی توجه بیشتر این غول فضای مجازی به کاربران فارسی زبان باشد.

در اولین پست وبلاگ رسمی گوگل به دلایل توجه این شرکت به زبان فارسی اشاره شده است: «قدمت قدیمی‌ترین نسخه زبان فارسی (فارسی باستان) به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد. امروزه، به این زبان در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاره‌ای نقاط دیگر گویش می‌شود . در حدود ۵۰ درصد از جمعیت فارسی زبان از اینترنت استفاده می‌کنند تقریبا ۲ درصد کل کاربران اینترنت در دنیا. گوگل بازخورد فراوانی از کاربران فارسی زبان دارد که درخواست ارائه محصولات بیشتری به زبان فارسی را دارند.»
گوگل همچنین به محصولات این شرکت اشاره می‌کند که پیش از این نیز زبان فارسی را پشتیبانی می‌کرد؛ موتور جستجوی فارسی‌، مرورگر کروم، شبکه اجتماعی گوگل پلاس و سیستم عامل اندروید که قابل نصب بر روی برخی تبلت‌ها است.
این شرکت وعده داده است که بزودی سیستم عامل اندرویدی که زبان فارسی را پشتیبانی کند برای یک سری از گوشی‌های موبایل ارائه خواهد شد.
اولین نوشته این وبلاگ توسط سه تن از مدیران این شرکت تهیه شده است؛ مهدی شریف زاده راهبر تیم زبان فارسی، باب جانگ مدیر جهانی‌سازی و جک بویس مدیر بومی‌سازی شرکت گوگل.

پنج توصیه‌ی گوگل به کاربران اینترنت در ایران
وبلاگ فارسی گوگل در دومین مطلب خود به کاربران اینترنت در ایران نکاتی را گوشزد کرده است. کارشناسان این شرکت با اشاره به دستبرد اطلاعاتی به یک شرکت هلندی که در زمینه تایید اعتبار سایت های اینترنتی فعالیت می‌کند، می‌گویند با اینکه سیستم‌های اینترنتی گوگل مورد دستبرد قرار نگرفته‌اند، اما به طور مستقیم با تمامی کاربرانی که در معرض این مشکل قرار گرفته‌اند تماس خواهند گرفت.


وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی
برخی کاربران در ایران از دریافت ایمیل‌هایی از سوی گوگل خبر می‌دهند که به آنها توصیه می‌کند رمز ورود خود را تغییر دهند. گوگل می‌گوید گرچه کاربرانی که از مرورگر کروم استفاده کرده‌اند از این تهدید در امان هستند اما این توصیه‌ها باید مورد توجه همه‌ی کاربران در ایران قرار گیرد.
کارشناسان این شرکت این پنج توصیه را برای «تامین امنیت حساب کاربران» یاد آور شده‌اند:
۱- رمز عبور خود را تغییر دهید.
۲- از اعتبار گزینه‌های بازیابی حساب کاربریتان اطمینان حاصل کنید .آدرس ایمیل دوم، شماره تلفن ها و سایر اطلاعات می‌توانند، درصورت فراموشی یا سرقت رمز عبورتان، به کمک شما بیایند که دوباره به حسابتان وارد شوید. این گزینه‌ها را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که درست و به روز هستند.
۳- وب سایت‌ها و برنامه‌هایی که مجاز به دسترسی به حساب کاربری شما هستند را چک کنید واجازه دسترسی را از آنهایی که آشنا به نظر نمی‌رسند (یا مشکوک هستند) بگیرید (قطع کنید).
۴- تنظیمات Gmail خود را برای آدرس‌های بازارسال (Forward) یا حساب،های کنترل‌کننده مشکوک چک کنید.
۵- به هشدارهایی که در مرورگر وب شما نمایش داده می‌شوند به دقت توجه کنید و بدون توجه با کلیک از آنها عبور نکنید.
گمانه‌زنی‌ها در مورد دلایل راه‌اندازی این وبلاگ
گرچه می‌توان گفت که راه اندازی وبلاگ تصمیمی از پیش تعیین شده بود اما به علت همزمانی با افشای دسترسی هکرها به حساب‌های کاربران ایرانی گوگل، فعالان فضای مجازی با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری کرده‌اند.
آن هم در شرایطی که گوگل در اولین مطلب این وبلاگ اعلام کرده است: « وبلاگ ما کانالی ارتباطی برای اعلان‌های محصولات، راه‌اندازی ویژگی‌ها و به‌روزآوری‌های فوری در زمان‌های بحرانی برای کاربران فارسی زبانمان خواهد بود.»
مصداق عبارت «به‌روزآوری‌های فوری در زمان‌های بحرانی» را می توان در «عملیات لاله‌ی سیاه» علیه کاربران ایرانی دانست.

حملات سایبری سازمان‌یافته، نامریی و ناشناس‌اند و رهگیری آنها آسان نیستماجرا از زمانی آغاز شد که گوگل در اواخر ماه گذشته از تلاش برای دسترسی به اطلاعات برخی از کاربران ایرانی این شرکت خبر داد.
بنابر اعلام «وبلاگ امنیتی شرکت گوگل» شخص یا گروهی در ایران تلاش کرده‌اند تا میان گوگل و سرویس‌های امنیتی این شرکت قرار گیرند و با جعل گواهی امنیتی DigiNotar، به اطلاعات ایمیل کاربران دسترسی پیدا کنند.
طبق گفته‌ی گوگل برای این کار در داخل کشور ایران از یک گواهینامه‌ی SSL جعلی برای جی‌میل استفاده شده است. این حمله که به اسم man-in-the-middle (مردی در میانه) شناخته می‌شود با استفاده از سرقت گواهینامه‌های SLL امکان‌پذیر است.
در حملات «مرد در میانه» نفوذگران تلاش می‌کنند تا با در دست داشتن یک گواهی‌نامه جعلی و قرار دادن آن بر سر راه ارتباطی مرورگر کاربران با سرورهای گوگل (یا هر سرویس‌دهنده دیگری) ابتدا به رمز عبور و سپس به اطلاعات خصوصی کاربران که در اکانت ایمیل آنها وجود دارد دست پیدا کنند.
در صورتی که کاربر در دام چنین حملاتی گرفتار شود، نفوذگران این امکان را می‌یابند که همه اطلاعات خصوصی مرتبط با همه سرویس‌های گوگل مورد استفاده کاربران را در کنترل خود بگیرند.
مهدی محسنی
تحریریه: یلدا کیانی
دویچه وله

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: