UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

روز جهانی زن از سوی دولت ایران به رسمیت شناخته شد

روز جهانی زن از سوی دولت ایران به رسمیت شناخته شد

در نشست معاون زنان ریاست‌جمهوری با نهادهای غیردولتی؛ روز جهانی زن از سوی دولت به رسمیت شناخته شد

روز جهانی زن، برای نخستین‌بار از سوی دولت به رسمیت شناخته شد. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، به مناسبت این روز پای سخنان زنان فعال در این حوزه در تشکل‌های غیر دولتی نشست، همان تشکل‌هایی که پیش از انتخاب وی به این سمت از سوی رییس‌جمهور، در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، نشست‌هایی با حضور خانم معاون برگزار می‌شد و مولاوردی یکی از اعضای ثابت این جلسات بود.

شهین دخت مولاوردی، با اشاره به اجلاس کمیسیون مقام زن که هفته آینده در سازمان ملل همزمان با ۸ مارس برگزار می‌شود، موضوع مورد بررسی در این اجلاس را بررسی اولویت‌های مسائل زنان اعلام کرد. اما در این نشست که در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان برگزار شده بود، نمایندگانی از نهادهای غیردولتی شرکت داشتند. مینو مرتاضی لنگرودی، فعال حقوق زنان با اشاره به روز جهانی زن و نادیده گرفتن آن از سوی دولت‌ها، این تابو شکنی توسط دولت یازدهم را به فال نیک گرفت و گفت: «زمانی، مسائلی بودند که تابو بودند در این حوزه، امروز به همت زنان و مسوولان درحال شکستن این تابوها هستیم، به رسمیت شناختن روز جهانی زن توسط معاونت زنان امری است که جامعه زنان از آن استقبال می‌کند و به این مساله ایمان می‌آورد که مسائل غیرقابل باور دیگر هم روزی محقق خواهند شد.»

اما تعامل بیشتر حوزه زنان در دولت و زنان غیردولتی امری بود که مورد تاکید فعالان این حوزه بود، خواسته این فعالان کارکردن ان‌جی‌او‌ها در شرایط غیرامنیتی و پلیسی است، شرایطی که برای گفت‌وگو ایمن باشد.

اما نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب‌رییس کانون مدافعان حقوق بشر راهکار موجود را علاوه بر اراده جدی دولت در حل کردن مشکلات حوزه زنان، دفاع از حضور زنان در مشارکت‌ها دانست. او با تاکید بر نهادسازی در جامعه افزود: «باید باب گفت‌وگو میان دولت و مردم را فراهم کنیم، بابی که با ایجاد نهادها و بستری برای این گفت‌وگو پیش می‌رود.»

او همچنین با اشاره به طرح‌های کوچک اما تاثیرگذار گفت: «می‌توان از طرح‌هایی استفاده کرد که شاید چندان بزرگ و چشمگیر نباشند اما تاثیرات خود را خواهند داشت. در مورد خشونت‌های خانگی علیه زنان ایجاد خانه امن برای قربانیان باعث می‌شود شاهد تاثیر ملموسی در این حوزه باشیم. یا در مورد لایحه‌یی چون لایحه جمعیت و تعالی خانواده، بحث چگونگی رسیدن به جایگاه جمعیتی مطرح است، جایگاهی که زنان ما را از ازدواج و بچه دارشدن دور می‌کند، وقتی لایحه مورد مطالعه قرار می‌گیرد، می‌بینیم که دختران ما را با واکنش منفی روبه‌رو خواهد کرد. این لایحه زندگی اقتصادی، اجتماعی زنان ما را به هم خواهد زد.»

[اعتماد]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: