UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

زلزله بسیار قوی ۷/۷ ریشتر شمال جزیره‌ ونکوور را لرزاند

زلزله بسیار قوی ۷/۷ ریشتر شمال جزیره‌ ونکوور را لرزاند

 

زلزله بسیار قوی و هشدار سونامی مقامات بی‌ سی‌ ۴۲ دقیقه پس از هشدار آمریکا

 

شهرگان: در هفته‌ای که گذشت وقوع دو سانحه طبیعی در صدر اخبار کانادا قرار داشت؛ یکی زلزله شدید در استان بی سی و دیگری توفان دریایی و تند باد سندی در شرق امریکای شمالی. با وجود آن که زلزله بی سی تلفاتی در بر نداشت ولی تندباد سندی شهر نیویورک را فلج کرد، بازار بورس نیویورک را به تعطیلی کشاند و تا روز چهارشنبه ۵۴ کشته در آمریکا و یک کشته در تورنتو برجای گذاشت.  این تندباد ۸ میلیون مشترک برق در شرق آمریکا را در خاموشی فرو برد و فرودگاه‌های شرق آمریکای شمالی و سیستم ترانزیت شهر نیویورک را زمین گیر کرد.  چند روز پس از فروکش کردن تندباد اما خبرهای پیرامون این حوادث هم چنان رسانه‌های خبری را به خود مشغول داشته است. در اینجا به دو خبر مربوط به پی‌آمدهای زلزله بی سی می‌پردازیم.

تأخیر تقریبا یک ساعته دولت و مقامات محلی استان در صدور هشدار برای سونامی احتمالی‌ پس از زلزله در حاشیه‌ی ساحل شمال غربی بی‌ سی، مورد سوال قرار گرفته است.

زلزله ۷/۷ ریشتری که در ساعت ۸:۰۴ بعد از ظهر شنبه رخ داد، یکی از قویترین زلزله در ۶۰ سال اخیر در استان بریتیش کلمبیا به ثبت رسیده ‌است.  این زلزله با این قدرت موجب هشدار وقوع سونامی در طول ساحل غربی کانادا و آمریکا تا حد هاوایی شد. اما مدیریت فوریت‌های کانادا، اولین اعلامیه خود برای هشدار در مورد احتمال سونامی را در ساعت ۸:۵۵ در توییتر گذاشت.  یعنی مدتی‌ پس از آن که مرکز پاسیفیک هشدار سونامی آمریکا اولین بولتن خود را دقایقی پس از زلزله در ساعت ۸:۱۳ صادر کرد. بولتن فوق می‌‌گفت «بر اساس اطلاعات تاریخی مربوط به زلزله و سونامی، خطر یک سونامی گسترده‌ی مخرب وجود ندارد». اولین اطلاعیه فوریت‌های بی‌ سی‌ که ۴۰ دقیقه پس از زلزله صادر شد، می‌‌گفت: «زلزله‌ای به قدرت ۷/۷ ریشتر در ساعت ۸:۰۴ دقیقه بعد از ظهر در ۴۰ کیلومتری جنوب سندز پیت به وقوع پیوست. برای شمال جزیره‌ ونکوور احتمال سونامی وجود دارد». در ساعت ۹:۲۰ بعد از ظهر، این آژانس در اطلاعیه دوم خود،‌ هشدار سونامی برای شمال جزیره‌ ونکوور را حذف اما احتمال وقوع آن را برای مناطق نزدیک به زلزله باقی‌ گذاشت.

بعضی‌ مقامات محلی مانند شهردار توفینو می‌‌گویند که جریان اطلاعات در این زمینه کند بوده و آنان ناچار بوده‌اند تا دریافت اطلاعات روشن‌تر طرح‌های خود را به اجرا بگذارند. بعضی‌ ساکنان روستاهای منطقه نیز در این مورد ابراز نارضایتی‌ کرده‌اند.

اما کلی‌ کریزا نوفسکی، مدیر ابتکارات استراتژیک مدیریت فوریت‌های بی‌ سی،‌ از عکس العمل مقامات و افراد محلی در مقابل خطر زلزله و سونامی رضایت دارد. به گفته او آژانس توانسته است ۹ مرکز عملیاتی را فعال کند و هزاران ایمیل، فاکس، و پیغام تلفنی بفرستد. با این همه او قول داد یک بازنگری صورت گیرد.

منبع: سی‌ بی‌ سی

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: