UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

سینمای آدینه؛ نگاهی به شانزدهمین جشنواره فیلم های فانتزی نوشاتل و جایزه نخست برای یک فیلمساز ایرانی

سینمای آدینه؛ نگاهی به شانزدهمین جشنواره فیلم های فانتزی نوشاتل و جایزه نخست برای یک فیلمساز ایرانی

معرفی نویسنده:

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

 [clear]

 زیرسایه حکومت توتالیتر مذهبی

 شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم های فانتزی نوشاتل که یکی از مهمترین رخدادهای سینمایی در این زمینه در اروپای غربی محسوب می شود روز نهم ژوئیه با اعلام برندگان پس از نه روز به کار خود خاتمه داد و آن چنان که قابل انتظار بود جایزه نخست جشنواره به فیلمساز ایرانی بابک انوری برای فیلم «زیر سایه» رسید.

نمایی از فیلم زیر سایه، ساخته بابک انوری

نمایی از فیلم زیر سایه، ساخته بابک انوری

زیر سایه فیلمی ست در ژانر ترسناک که داستان آن در اواخر دوران جنگ ایران و عراق و در زمانی که دولت عراق تهران را موشک باران می کرد می گذرد.

شیده، دانشجوی چپ رادیکالی بوده که پس از بسته شدن دانشگاه ها در جریان انقلاب فرهنگی از ادامه تحصیل وی در رشته پزشکی ممانعت به عمل می آید، او در حالی که شوهر و همه اهالی ساختمان یکی پس از دیگری ساختمان را ترک می کنند با دختر خردسالش در خانه ای جن زده تنها می ماند.

 زیر سایه که با استقبال خوب تماشاگران، منتقدان و روزنامه نگاران سینمایی در این جشنواره روبرو شد، اولین فیلم بلند بابک انوری ست که پیش تر سابقه کار در تلویزیون MTV در بریتانیا را داشته و برای فیلم کوتاه «دو و دو» نامزد جایزه بفتا بوده است، فیلم با نگاهی به وضعیت زن، خرافه های مذهبی و حاکمیت مذهبی در ایران توجه بسیاری را به خود جلب کرده و در جشنواره های بسیاری از جمله سندنس نیز شرکت داشته است.

 هیئت داوران جشنواره NIFFF نیز به دلیل همین نگاه او برای هویدا ساختن نقش زن در بستر رخدادهای تراژیک و دهشتناک جایزه نارسیس جشنواره را به این فیلمساز ایرانی ساکن لندن اهدا کردند.

از بابک انوری که به نوشاتل آمده بود پرسیدم چرا برای اولین فیلم بلندش این موضوع و ژانر وحشت را انتخاب کرده آیا از این نگران نبوده که ممکن است فیلم به اصطلاح خوب از آب درنیاید؟

وی در پاسخ گفت: «این داستان کمی شخصی ست چون مادرم یک بار به من گفت زمان جنگ که پدرم پزشک بود و باید به جبهه می رفت او استرس داشته و شاید ناخودآگاه این را هم به ما منتقل کرده و من به ترس های بچگی م فکر کردم که چه چیزهایی من را می ترساند، با این حال تماشاگر ایرانی هم مدنظرم بود که داستان برایش آشنا باشد اما میخواستم برای تماشاگر بین المللی هم یک داستانی را به تصویر بکشم که با اینکه با زمان و مکان ناآشناست ولی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.»

گفتگو با بابک انوری برنده جایزه جشنواره فیلم های فانتزی نوشاتل

گفتگو با بابک انوری برنده جایزه جشنواره فیلم های فانتزی نوشاتل

در این جشنواره همچنین در بخشی ویژه برای شخصیت های رسانه ای و هنری سوئیس به نام کارت سفید، داریوش روشبین مجری اخبار بخش فرانسوی تلویزیونی سوئیس نیز حضور داشت که از جمله دو فیلم پرتقال کوکی شاهکار استلی کوبریک و قاتلان بی باک خون آشام ها اثر مشهور رومن پولانسکی را برای نمایش در این جشنواره انتخاب کرده بود.

 از آنائیس امری مدیر هنری و بنیانگذار جشنواره فیلم نوشاتل در باره آینده جشنواره پس از شانزده دوره پرسیدم و او ضمن برشمردن دلایل اهمیت این جشنواره در اروپا از جمله تنوع فیلم ها از سراسر جهان گفت: «گستردگی و گوناگونی فرهنگی در انتخاب فیلم ها در کنار کیفیت آنها همواره برای ما اهمیت داشته است که بطور مثال می توانم از بخش الدورادو در این جشنواره یاد کنم که هم سبب پیوند خلاقیت ها و تعامل فرهنگی میان مناطق گوناگون و هم صنعت سینما می شود، امیدوارم در سالهای آینده فیلم های بیشتری از خاورمیانه و آفریقا داشته باشیم.»

 در کنار بخش مسابقه جشنواره که در آن چهارده فیلم از سراسر جهان شرکت داشتند، بخش فیلم های کوتاه، برگزیده ای از فیلم های آمریکای لاتین تحت عنوان الدورادو، سینمای نوین آسیا، سینمای نوع سوم، سینمای غیر معمول و سوئیس شگفت انگیز نیز از بخش های دیگر این جشنواره بودند.

 جشنواره امسال نوشاتل همچنین در بخش ویژه ای به مرور فیلم ها و بزرگداشت جان کارپنتر فیلمساز مشهور ژانرهای وحشت و هیجان انگیز هالیوود پرداخت که با فیلم هایی چون اشباح مریخ (۲۰۰۱)، خون آشام ها (۱۹۹۸) و هالووین (۱۹۷۸) برای علاقمندان سینما آشناست، خود جان کارپنتر که دستی در موسیقی دارد نیز مهمان جشنواره بود و با اجرای زنده موسیقی الکترونیک مربوط به موسیقی متن فیلم هایش روزنامه نگاران سینمایی و مهمانان جشنواره را شادمان کرد.

تماشاگران جشنواره (عکس ازNIFFF)

تماشاگران جشنواره (عکس ازNIFFF)

از بخش های جنبی این جشنواره سمینارهای متعدد در زمینه های مختلف از جمله فیلمسازی دیجیتال و جلوه های ویژه، زنان در سینمای نوین و آینده بازیهای دیجیتال بود، همچنین نمایش های فیلم های محبوب و مشهور تاریخ سینما بصورت رایگان در سینمای روباز کنار ساحل دریاچه بسیاری از سینماروها را هر شب تا پس از نیمه شب بیدار نگه می داشت که با فیلم محبوب دهه هشتاد «باران ارغوانی» با بازی و ترانه خوانی پرینس آغاز شد و با فیلم «مردی که به زمین آمد» با بازی دیوید بووی ادامه یافت.

 جایزه منتقدان بین المللی به «مرد سوئیس آرمی» رسید که جایزه تماشاگران را نیز به خود اختصاص داد و در باره همراهی اجباری جوانی ست گمشده که با مردی که معلوم نیست مرده است یا زنده اما توانایی های ویژه ای دارد.

در شانزدهمین جشنواره نوشاتل که ۱۳۰ فیلم از ۴۲ کشور جهان در آن به نمایش درآمد، تقریبا دوبرابر جمعیت این شهر کوچک در غرب سوئیس بلیت به فروش رفت که موفقیتی برای این جشنواره به شمار می رود.

تماشاگران در سینمای روباز کنار ساحل (عکس ازNIFFF)

تماشاگران در سینمای روباز کنار ساحل (عکس ازNIFFF)

در چند روزی که از جشنواره گذشته است منتقدان سوئیسی و بین المللی مطالب بسیاری در باره «زیر سایه» نوشته اند و به نظر می رسد هراس زندگی تحت یک حاکمیت یک رژیم توتالیتر مذهبی با توجه به رخدادهای اخیر در خاورمیانه که دامنه آن به اروپای غربی نیز کشیده شده است همچنان آنها را درگیر ساخته است.

 ‫گفتگو با بابک انوری کارگردان «زیرسایه» را در سینمای آدینه خواهید خواند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: