UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

شىدیدترین زمین‌لرزه ۲۰ سال اخیر ایران در سیستان و بلوچستان

شىدیدترین زمین‌لرزه ۲۰ سال اخیر ایران در سیستان و بلوچستان

شدت این زمین‌لرزه در امارات احساس شد
earth quick

روز سه‌شنبه، ۱۶-۴-۲۰۱۳، زمین‌لرزه‌ای به شدت ۷٫۸ درجه ریشتر منطقه مرزی بین استان سیستان و بلوچستان ایران و پاکستان را لرزاند.
بر اساس گزارش های اولیه این زلزله در ۸۳ کیلومتری شهر خاش و۸۱ کیلیومتری شهر سراوان در عمق ۱۸ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته در حالی که برخی منابع از وجود دو زمین‌لرزه یکی به شدت ۷٫۶ و دیگری به شدت ۷٫۸ می گویند.
به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت این زمین‌لرزه را ۱۵ و ۱۴دقیقه و ۱۷ ثانیه به وقت محلی اعلام کرده است.
شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در آخرین گزارش خود از جان باختن دست‌کم ۴۰ نفر و منابع پاکستانی از جان باختن ۵ نفر خبر می‌دهند .
بر اثر این زلزله، شهرهای خاش، زاهدان، ایرانشهر و سراوان و در افغانستان شهر رودبار مناطق زلزله‌زده اعلام شده است.
به دنبال این زلزله آسمانخراش های شهر دبی به لرزه در آمد و مردم به خیابان ها گریختند.
شدت زلزله به حدی بود که افزون بر اهالی امارات و عمان در بحرین و مناطق شرقی پادشاهی سعودی نیز احساس شد.

با توجه به اینکه هر دو زلزله در فاصله ۴۰ تا ۶۰ کیلومتری آتشفشان خفته تفتان قرار دارند کارشناسان مؤسسه ژئوفیزیک و زلزله نگاری آمریکا احتمال فعال شدن دوباره این آتشفشان را می دهند.

به گزارش مرکز خبر ایران مقامات امنیتی این کشور وضعیت اضطراری پیچیده در مناطق زلزله زده اعلام کردند.

برخی منابع بلوچ اعلام چنین وضعیتی را به منظور جلوگیری از شورش های احتمالی ارزیابی کردند و افزودند که مسئولان امنیتی از سه گروه امدادرسانی محلی که خود را برای رفتن به خاش آماده کرده بودند جلوگیری به عمل آوردند.

۴۰ کشته و قطعی برق و مخابرات

زلزله‌ای به وسعت ۵/۷ ریشتر سراوان سیستان و بلوچستان را لرزاند.

به گزارش ایلنا، این زلزله درساعت ۱۴: ۱۵ رخ داد و از سوی پایگاه ژئوفیزیک عمق آن ۹۵ کیلومتری زمین اعلام شده و باعث لرزش‌هایی در کشورهای همسایه شده است.

مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تایید این زلزله گفت: هنوز آماری از تلفات و خرابی‌ها در دسترس نیست و ارتباط تلفنی با سراوان قطع شده و تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند.

  از سوی دیگر خبرگزاری رویترز بزرگی این زلزله را ۸ ریشتر اعلام کرده و گفته است که این زلزله در هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس احساس شده است.

گفته می‌شود شهر سراوان و منطقه کلپورگان به طور جدی آسیب‌دیده است.

 به گزارش ایلنا، شهر سراوان دارای ۲۷۵ هزار نفر جمعیت است.

بر اساس گزارشات اعلام شده؛ شدت زلزله به حدی بوده که ساکنان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از ترس از خانه‌های خود بیرون ریخته و در خیابان جمع شده‌اند.

 ۴۰ کشته و قطعی برق و مخابرات

زلزلهٔ ۸/۷ ریشتری سراوان که در نیم قرن اخیر ایران بی‌سابقه بوده است تا کنون بر اساس گزارشات دریافتی از جمعیت هلال احمر و اورژانس تهران و بنا بر مشاهدات عینی، بالغ بر ۴۰ کشته بر جای گذاشته و همچنین قطعی برق و مخابرات را به دنبال داشته است.

اعزام ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده

معاون سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده جهت بررسی وضعیت حادثه‌دیدگان خبر داد.

 در منطقه زلزله زده سراوان ۱۷۰۰ روستا وجود دارد/ نگران مردم هستیم

نماینده سراوان در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ روستا در منطقه زلزله زده وجود دارد، تصریح کرد: بیشتر این روستا‌ها خانه‌هایی از خشت و گل دارند از این رو قطعا تلفات حاصله در این زلزله زیاد خواهد بود.

وی تاکید کرد: در اولین فرصت نیازهای اولیه مردم به آن‌ها ارائه می‌شود اما باتوجه به وضعیت ساخت و ساز در سراوان و به ویژه در روستا‌ها نگران مردم هستیم.

۲۰ کشته در زلزله پاکستان

زمین‌لرزه سراوان علاوه بر استان‌های کرمان، هرمزگان و فارس، در پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز احساس شده است.

از ابوظبی امارات نیز خبر می‌رسد در پی وقوع زمین‌لرزه، مردم از خانه‌های خود خارج شده و سراسیمه به خیابان‌ها پناه آوردند.

زلزله در پاکستان که تاکنون بیش از ۲۰ کشته و ۱۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه ۷/۵ ریشتری در ساعت ۱۵:۱۴:۱۷ و در عمق ۹۵ کیلومتری زمین در ۲۸.۰۴ شمالی و ۶۲.۰۳ شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در ۸۱ کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، ۸۳ کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، ۸۵ کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و ۱۳۱۴ کیلومتری شهر تهران بوده است.

منابع:

[دبی – العربیه] – [سحام نیوز] – [ایسنا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: