UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

مانورهای مشترک هوایی اسرائیل

مانورهای مشترک هوایی اسرائیل

در گرماگرم گمانه زنی های رسانه ای در اسرائیل و جهان با ادعای نزدیک شدن موعد حمله احتمالی نظامی به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل اعلام کرد که مانورهای مشترک هوایی را نیز به رزمآیش جدید آمادگی های پشت جبهه خود افزوده است.

روز جمعه در اسرائیل اعلام شد که این کشور انجام  پروازهای مشترک بین المللی را در آسمان اسرائیل با مشارکت شماری از کشورها به برنامه آمادگی های خود افزوده است.

این پروازهای بین المللی افزون بر رزمآیش های مشترکی است که جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل در روزهای اخیر در جزیره ساردینیای ایتالیا برگزار کرده اند و به گزارش نشریه نیوزویک، نیروی هوایی ایتالیا، آلمان و هلند نیز در رزمآیش های مشترک با جنگنده های اسرائیلی مشارکت داشته اند.

اندکی پیش نیز از مانور هوایی مشترک اسرائیل با یونان، رومانی و چند کشور دیگر در اروپا خبرهای جسته و گریخته ای رسیده بود.

این ها درحالی است که اعلام شد که در روزهای آینده تدارکات پشت جبهه اسرائیل برای آماده تر کردن مردم این کشور در صورت بروز وضعیت فوق العاده و احتمال اصابت موشک های دوربرد به اسرائیل ادامه خواهد یافت.

پنجشنبه بخش نخست این مانور جدید در شماری از مدارس و بیمارستان های مرکز اسرائیل به اجراء در آمد و مجروحان فرضی در «بمباران های احتمالی موشکی» خارج شدند.

این گزارش ها در حالی است که روزنامه بریتانیایی گاردین نیز چهارشنبه از آمادگی نیروی هوایی این کشور برای یاری رسانی به آمریکا دریک حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران خبر داده بود.

بنوشته  گاردین در صورتی که ایران همه فعالیت های مهم اتمی خود را زیرزمینی کند، «آخرین فرصت» برای جامعه جهانی جهت وارد کردن ضربه نظامی به ایران از بین می رود و لذا آمریکا نیز ممکن است که برنامه های خود را برای حمله موشکی هدفمند به تأسیسات هسته ای ایران جلو بیندازد؛ خبری که سخنگوی کاخ سفید در برابر آن سکوت را ترجیح داده بود.

خبر روزنامه گاردین در حالی منتشر شد که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، برای گفت و گو با مقامات بلندپایه نظامی و دفاعی بریتانیا از چهارشنبه به لندن رفته است و همچنان در پایتخت بریتانیا بسر می برد و جمعه نیز در رشته مصاحبه هایی با شبکه های تلویزیونی مهم جهان شرکت می کند.

رسانه های اسرائیل پنجشنبه خبر داده بودند که سفر اهود باراک به بریتانیا تنها چند روز پس از پایان سفر رییس ستاد مشترک ارتش انگلیس به اسرائیل صورت گرفته است؛ دراین گزارش ها گفته شد که ژنرال دیوید ریچاردز در سفرش به اسرائیل از جمله با ارتشبد بنی گانتس، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل ملاقات کرده بود.

چهارشنبه نیز از آزمایش موفقیت آمیز نوع جدید و دوربردتری از موشک بالیستیک اسرائیلی خبر داده شد که اسرائیل آن را از پایگاه «پالماخیم» به سوی نقطه ای در دریای مدیترانه شلیک کرد.

به گفته ناظران، موشک دومرحله ای جدید اسرائیل احتمالاً نوع پیشرفته تر«یریخو»  با توانایی حمل کلاهک هسته ای دارای پنج هزار کیلومتر برد است که می تواند سراسر خاک ایران را زیر پوشش داشته باشد.

این ها در حالی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص و برخی از رسانه های دیگر این کشور از پنجشنبه خبر می دهند که آقای نتانیاهو، نخست وزیر این کشور از افشای زودهنگام خبر حمله نظامی به ایران خشمگین شده و به تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل دستور داده است که عوامل این افشاگری زیان آور را ردگیری کنند.

رسانه های اسرائیلی این خبر را به نقل از روزنامه کویتی «الجریده» منتشر کردند هرچند که هاآرتص جمعه نوشت که «الجریده» در سالهای اخیر، تریبونی مهم و بی رقیب برای انتقال شماری از پیام های خاص نخست وزیر اسرائیل به دنیای عرب بوده است و لذا مطالب منتشره آن از همیت زیادی برخوردار است.

این نشریه مدعی شده بود که بیشترین شک به مئیر داگان، رییس پیشین موساد و یووال دیسکین، رییس پیشین تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل است که ضمن همکاری با خانم تسیپی لیونی، رهبر اوپوزیسیون اسرائیل، گزارش مربوط به «قطعی» شدن توافق نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را برای آغاز حمله به ایران، به رسانه ها عمداً درز دادند تا مانع از عملی شدن آن گردند.

این درحالی است که آقای مئیر داگان، چهارشنبه شب در یک همآیش در تل آویو برای بررسی ارتباط مسائل اقتصادی با امور امنیتی گفت «این خود نتانیاهو و اهود باراک بودند که دوباره گزینه نظامی را سر زبان ها انداخته اند».

آقای داگان که پیشترنیز چند بار نسبت به «عواقب هولناک» درگیرشدن نظامی با ایران هشدار داده است، در این سخنان خود افزود که معضل هسته ای ایران بیش از تصور، پیچیده شده و هر طرحی برای مقابله با آن، باید ضمن درنظرگرفتن همه پیآمدها باشد.

بحث های اسرائیلی وجهانی در مورد نزدیک شدن موعد یک ضربت نظامی به تأسیسات اتمی ایران در آستانه انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه ابعاد برنامه هسته ای ایران شدت گرفته است؛ گزارشی که قرار است هشتم نوامبر، هفدهم آبان منتشر شود.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه در اجلاس سران قدرت های صنعتی در شهر کان فرانسه گفت که گزارش جدید آژانس نقطه عطفی برای جامعه جهانی خواهد بود تا تصمیم بگیرد که در برابر تخطی های ایران از تعهدات بین المللی چگونه عمل کند.

باراک اوباما گفت با نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، اتفاق نظر دارد که باید بیشترین فشارهای بی سابقه بر ایران وارد شود.

در همین حال، ریک پری، فرماندار ایالت تکزاس و یکی از نامزدهای مهم جمهوریخواهان برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا پنجشنبه گفت از ضربت پیشگیرانه اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران پشتیبانی می کند.

۵۹ درصد از اسرائیلی ها در یک نظر سنجی جدید ابراز نظر کرده اند که چنین حمله ای می تواند موجب وقوع یک جنگ منطقه ای شود.

این ها در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیرخارجه ایران پنجشنبه در سفر به لیبی گفته بود که آزمایش موشک جدید بالیستیک اسرائیلی «چیز مهمی نبود و حتی فکر ایران را به خود مشغول نمی کند» هرچند که افزود ایران خود را برای «بدترین رویداد» نیز آماده کرده است.

سرلشگر بسیجی حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز پیشتر گفته بود که واکنش ایران به هر حمله ای چنان سهمگین خواهد بود که موجب تعجب همگان شود و همچنین تأکید کرده بود که ایران هر تهدیدی -هرچند کوچک و دور را جدی تلقی می کند.

در این زمینه، نشریه نیوزویک نوشته است هرچند که ایران، حزب الله و سوریه ممکن است که بتوانند حرکات ایذایی برای اسرائیل و آمریکا ایجاد کنند اما نباید از یاد برد که بیست سال پیش که صدام حسین، حاکم وقت عراق تهدید به حمله به اسرائیل می کرد، اهود باراک، رییس وقت ستاد کل ارتش و وزیر دفاع کنونی اسرائیل، به صدام اخطار داد که اگر گستاخی کند از همان لحظه ای که موشک با کلاهک شیمیایی به اسرائیل بفرستد به ساعت خود نگاه کند زیرا تا یک ساعت بعد از آن بغداد خاکستر شده است.

در آن زمان هرچند صدام حسین ۳۹ فروند موشک سکاد به مرکز اسرائیل روانه کرد اما هیچیک از آن ها حامل کلاهک شیمیایی نبود و این حملات نیز تنها به مرگ یک اسرائیلی در نتیجه هراس انجامید و خساراتی معدود به اموال وارد شد؛ اقدامی که صدام بعداً بابت آن ناچار به پرداخت غرامت سنگینی به اسرائیل شد.

[رادیو فردا] میترا فرهمند (اسرائیل)

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: