UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

محمد مساعد؛ یکی از برندگان جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات سال

محمد مساعد؛ یکی از برندگان جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات سال

«محمد مساعد» «جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات» را از «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» در نیویورک دریافت کرد. او یکی از چهار روزنامه‌نگار در سطح بین‌المللی است که امسال این جایزه به آن ها تعلق گرفته است.  

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۹ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این مرکز جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات را امسال به چهار روزنامه‌نگار از کشورهای بنگلادش، ایران و نیجریه اعطا کرده است.  

 

این کمیته در بیانیه خود نوشته است این چهار روزنامه‌نگار به دلیل حرفه خود تجربه بازداشت را دارند یا محاکمه شده‌اند. 

«جوئل سایمون»، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است: «مانند تمامی روزنامه‌نگاران شجاع و متعهد در جای جای دنیا،‌ برندگان جایزه سی‌پی‌جی (CPJ) شجاعانه و بدون چشم‌داشت به منافع شخصی و برای کمک به جوامع و کشورهای خود و جهان به امر گزارش اخبار پرداخته‌اند.» 

«شهید العلم» از بنگلادش، «داپو اولورونیومی» از نیجریه، «سوتلانا پروکوپیوا» از روسیه و محمد مساعد از ایران موفق به کسب این جایزه شده‌اند. 

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران محمد مساعد را این‌طور توضیح داده است:‌ «مساعد خبرنگار اقتصادی مستقلی است که گزارش‌های تحقیقی درباره مفاسد اقتصادی، اختلاس، حقوق کارگران،‌ تحریم‌های اقتصادی و اعتراضات مردمی منتشر می‌کند. او تحت فشار حکومت ایران مجبور به استعفا از روزنامه اصلاح‌طلب محل کار خود شد و اکنون گزارش‌هایش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. مساعد به خاطر انتشار یک توییت، در اواخر سال ۲۰۱۹  بازداشت و در اوایل سال ۲۰۲۰ از زندان آزاد شد. او به دلیل انتقاد از نحوه‌ عملکرد رژیم ایران در موضوع کرونا، دوباره در ماه فوریه بازداشت شد.» 

شهید العلم، عکاس و مفسر خبری است که به دلیل انتشار فیلمی از اعتراضات دانشجویی داکا در شبکه‌های اجتماعی برای ۱۰۲ روز در بازداشت بود.  

داپو اولورونیومی، مدیرعامل و ناشر روزنامه‌ای به نام «پرمیوم تایمز» در نیجریه است. این روزنامه‌نگار به دلیل فشارها، مدتی در خفا زندگی کرده و دو بار بازداشت شده است.  
سوتلانا پروکوپیوا از روزنامه‌نگاران محلی «رادیو اروپای آزاد» (رادیو آزادی) است. او در سال ۲۰۱۹ در خانه بازداشت و در نهایت به موجه‌سازی تروریسم متهم و در دادگاه محکوم به شش هزار و ۹۸۰ هزار دلار جریمه نقدی شد.  

علاوه بر این، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران «جایزه گوئن آیفل» را امسال به خانم «امل کلونی»، وکیلی که از روزنامه‌نگاران تحت پی‌گیرد قضایی در نقاط مختلف جهان دفاع کرده، اختصاص داده است. امل کلونی، وکیل  و همسر «جورج کلونی»، بازیگر مطرح است. خانم کلونی «بنیاد کلونی برای عدالت» را برای دفاع از آزادی بیان و مطبوعات دارد.  

«کاتلین کارول»، رییس هیات مدیره کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران درباره دلیل اعطای این جایزه به امل کلونی گفته است: «روزنامه‌نگارانی که به دردسر افتاده‌اند، وکیلی بهتر از امل کلونی نخواهند یافت و برای همین است که خوشحالیم با جایزه آزادی مطبوعات گوئن آیفل، از او قدردانی کنیم. خانم کلونی وکیل مدافعی با استعداد و مذاکره کننده‌ای قهار است و کلامی نافذ دارد. او به طور خستگی‌ناپذیر برای آزادی خبرنگارانی تلاش می‌کند که به ناحق هدف حملات حاکمان مستبدی قرار گرفته‌اند که از قوانین جزایی برای خاموش کردن صدای آن‌ها (خبرنگاران) استفاده می‌کنند.» 

گوئن آیفل، روزنامه‌نگار، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی امریکایی بود و در «نیویورک تایمز»، «واشنگتن پست» و مطبوعات دیگر امریکایی سال‌ها فعالیت می‌کرد. او در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ اجرای مناظره‌های انتخاباتی معاونت ریاست جمهوری امریکا را برعهده داشت. خانم آیفل در نوامبر ۲۰۱۶ درگذشت.  

تقدیر از برندگان امسال در تاریخ ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ در جشن خیریه‌ای به میزبانی «پاتریک گاسپارد»، رییس «بنیاد جامعه باز» و با اجرای «لستر هولت»، مجری پیش‌کسوت برنامه‌های تلویزیونی انجام می‌شود اما به دلیل «کووید-۱۹»، جشن امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد.  

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است که از سال ۱۹۸۲ در نیویورک امریکا تاسیس شد. این کمیته با اصل لزوم مطبوعات آزاد برای رشد جوامع مدنی، از حقوق روزنامه‌نگاران در سراسر جهان با انتشار گزارش‌های مستند و واقعی از وضعیت آن‌ها دفاع می‌کند. 

موسسان این کمیته، گروهی از خبرنگاران امریکایی در حوزه اخبار خارجی بودند که نیاز به تشکیل چنین سازمانی را برای محافظت از روزنامه‌نگاران در مقابل حکومت‌های دیکتاتور و خودکامه احساس کردند. دفتر مرکزی کمیته در نیویورک است. 

 منبع: خبرنگاری جرم نیست

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: