UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

ستوده و پناهی برنده جایزه معتبر ساخاروف شدند

ستوده و پناهی برنده جایزه معتبر ساخاروف شدند

«هیات پارلمانی اروپا خواهان دیدار با ستوده و پناهی است»

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر زندانی، و جعفر پناهی، فیلمساز، روز جمعه، پنجم آبان‌ماه، به عنوان برندگان جایزه حقوق بشری ساخاروف معرفی شدند.  این نخستین بار است که این جایزه به دو نفر از ایران تعلق می‌گیرد.

به گفته گزارشگر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در استراسبورگ فرانسه، جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف، جایزه پارلمان اروپا، به دلیل «آزادی اندیشه» به نسرین ستوده و جعفر پناهی تعلق گرفته است.

 فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، از اعطای «جایزه ساخاروف»‌ به نسرین ستوده و جعفر پناهی توسط پارلمان اروپا استقبال کرده‌اند. این جایزه هر سال به فعالان حقوق بشر و دموکراسی در جهان اهدا می‌شود.

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر که از دو سال پیش در ایران زندانی است، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان و جعفر پناهی نیز که در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است، به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت کاری محکوم شده است.

ماریکه شخایک، عضو پارلمان اروپا که خانم ستوده و آقای پناهی را برای این جایزه نامزد کرده بود، در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته است که این جایزه «سیگنالی قوی» از سوی مردم اروپا به مردم ایران است تا بدانند که اروپا آن‌ها را فراموش نکرده است و در جریان تلاش روزانه آن‌ها برای احقاق حقوقشان است.

خانم شخایک ابراز امیدواری کرد که این جایزه موجب لغو احکام نسرین ستوده و جعفر پناهی و همچنین سایر زندانیان سیاسی شود.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، روز جمعه در گفت‌و‌گو با رادیوفردا اظهار کرد که به باور وی اهدا شدن این جایزه به خانم ستوده تغییری در شرایط زندان ایجاد نخواهد کرد و مسئولان «از کنار این جایزه با بی‌تفاوتی خواهند گذشت».

نسرین ستوده از ۲۶ مهرماه، ۱۰ روز پیش، در اعتراض به شرایط نگهداری‌اش در زندان و همچنین فراهم نشدن امکان ملاقات حضوری با فرزندان و خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است. وی اول آبان‌ماه در پی این اعتصاب، به بهداری زندان اوین منتقل و پس از تزریق سرم، بار دیگر به بند بازگردانده شد.

در همین حال شیرین عبادی، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر، روز جمعه در گفت‌و‌گو با رادیوفردا، ضمن تبریک به نسرین ستوده و جعفر پناهی، گفت این جایزه موجب می‌شود تا توجه افکار عمومی به نقض حقوق بشر در ایران جلب شود.

برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۰۳ در عین حال ابراز امیدواری کرد که این جایزه موجب شود حکومت ایران به حقوق فعالان و زندانیان سیاسی احترام بگذارد.

جایزه‌ ساخاروف پیش از این به افرادی از جمله نلسون ماندلا، آن ‌سان سوچی، کوفی عنان و فعالان بهار عربی اهدا شده است.

 

«هیات پارلمانی اروپا خواهان دیدار با ستوده و پناهی است»

مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، روزجمعه پنجم آبان ماه گفته است که هیات اعزامی این اتحادیه به ایران خواهان دیدار با نسرین ستوده و جعفرپناهی، برندگان جایزه ساخاروف، است تا پیام تبریک رییس پارلمان اروپا را به آنها تحویل دهد.

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر زندانی، و جعفر پناهی، فیلمساز، روز جمعه، به عنوان برندگان جایزه حقوق بشری «ساخاروف» پارلمان اروپا معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مارتین شولتز در استراسبورگ فرانسه درباره اعطای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت:«ما با صدای بلند و صریح می گوییم: شما تنها نیستید.»

رییس پارلمان اروپا در ادامه گفت: «با این جایزه، ما ضمن تحسین (این دو)، همبستگی خود را با یک مرد و یک زن که در مقابل ایجاد رعب و وحشت در ایران تسلیم نشدند، ابراز کردیم.»

اعطای جایزه جایزه حقوق بشری «ساخاروف» به نسرین ستوده و جعفر پناهی، با سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران همزمان شده است.

مارتین شولتز دراین زمینه گفته است که هیات نمایندگان اتحادیه اروپا که قرار است به ایران سفر کند، پیام تبریک وی را به نسرین ستوده و جعفر پناهی ارائه خواهد کرد و در صورتی که دولت ایران مانع این دیدار شود، این هیات فورا ایران را ترک خواهد کرد.

قراراست این هیات روز شنبه ششم آبانماه (۲۷ اکتبر) به ایران سفر کند. ریاست این هیات را تارجا کرونبرگ، از حزب سبزهای فنلاند، بر عهده خواهد داشت.

به گزارش وب سایت پارلمان اتحادیه اروپا، هیات پنج نفره این اتحادیه از ۲۷ اکتبر تا ۲ نوامبر در ایران خواهد بود و با نمایندگان مجلس و دیگر مقام های ایران دیدار خواهد کرد.

در همین حال، تارجا کرونبرگ روز جمعه به «ای یو آبزرور» گفته که امیدوار است که هنگام سفر به ایران بتواند با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار کند.

طبق این گزارش قرار است که تارجا کرونبرگ پیام تبریک مارتین شولتز را به نسرین ستوده و جعفر پناهی تحویل داده و از مقام های ایران بخواهد به این دو اجازه بدهند تا خود با سفر به اروپا جوایزشان را دریافت کنند.

سفر این هیات به ایران با انتقادهایی همراه بوده است. نمایندگان محافظه کار پارلمان اروپا، سیاستمداران آمریکایی و گروه های لابی یهودی خواهان لغو این سفر هستند.

مارتین کالان، نماینده محافظه کار پارلمان اروپا، چنین سفری را «شرم آور» خوانده و گفته دولت ایران از سفر این هیات سواستفاده تبلیغاتی خواهد کرد.

محافظه کاران در پارلمان اروپا خواهان لغو سفر هیات پنج نفره این اتحادیه متشکل از نمایندگان متمایل به چپ هستند و می گویند این اقدام با سیاست های سختگیرانه اتحادیه اروپا در قبال ایران همخوانی ندارد.

[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: