UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

هشتگ اعدام نکنید در صدر ترندهای شبکه‌های اجتماعی معروف

هشتگ اعدام نکنید در صدر ترندهای شبکه‌های اجتماعی معروف

هشتگ اعدام نکنید در صدر ترندهای شبکه‌های اجتماعی معروف

هشتگ «اعدام نکنید» که از روز سه‌شنبه ۲۴ تیر۱۳۹۹‌ در واکنش به خبر تاکید حکم اعدام سه جوان معترض در ایران استفاده می‌شد،‌ در کمتر از یک روز به مهم‌ترین ترند شبکه‌های اجتماعی در جهان تبدیل شده است. 

اینستاگرام، تلگرام و توییتر، سه شبکه اجتماعی پرطرف‌دار در ایران روز گذشته با واکنش کاربران مواجه بودند. با وجود فیلتر بودن تلگرام و توییتر در ایران و باتوجه به گزارش‌هایی که از وجود اختلال در دسترسی به اینترنت در ایران خبر می‌دهند، هشتگ‌ اعدام نکنید در عرض چند ساعت به یکی از مهم‌ترین ترندها در جهان تبدیل شد.  

توییتر یکی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران،‌ محلی است که برای اولین‌بار ترند اعدام نکنید ‌در آن‌ داغ شد. تا لحظه انتشار این خبر، هشتگ اعدام نکنید در این شبکه حدود چهار و نیم میلیون بار استفاده شده است. از آن‌جایی که کاربران ساکن ایران برای دسترسی به توییتر از فیلترشکن استفاده می‌کنند، نمی‌توان برآورد دقیقی از مکان کاربران واکنش‌دهنده به اعدام نکنید‌ پیدا کرد. اما عمده کاربران از امریکای شمالی،‌ روسیه، استرالیا و بخش‌هایی از اروپا به این ترند واکنش نشان داده‌اند.  

داده‌های سایت‌هایی که وضعیت ترندها در توییتر را رصد می‌کنند، نشان می‌دهند که در چند ساعت اول بعد از شروع انتشار پست‌های اعدام نکنید،‌ برای چند ساعت این عبارت پراستفاده‌ترین هشتگ در میان کاربران توییتر در جهان بود. بیشتر از ۵۵۰ هزار کاربر در این باره توییت کرده‌اند. 

۴ میلیون لایک در اینستاگرام 

اینستاگرام دومین رسانه اجتماعی پرطرف‌دار در ایران است. این شبکه در ایران فیلتر نیست و به خاطر دسترسی ساده‌تر، تعداد کاربران قابل توجهی از طیف‌های گوناگون جامعه را به خود جلب کرده است. بعد از توییتر، هشتگ اعدام نکنید در میان کاربران این شبکه نیز استفاده شد. تا لحظه انتشار این خبر، حدود ۸۰ هزار پست با هشتگ اعدام نکنید در میان کاربران این شبکه اجتماعی پست شده است. این پست‌ها بیشتر از چهار میلیون لایک و ۲۰۰ هزار کامنت دریافت کرده‌اند. این به جز آمار استوری‌هایی است که در آن‌ها از هشتگ اعدام نکنید استفاده شده است و به دلیل ویژگی‌های تنظیمات اینستاگرام، نمی‌توان به داده‌های مرتبط به آن دسترسی داشت. 

۶میلیون بازدید از اعدام نکنید در تلگرام 

تلگرام یکی دیگر از شبکه‌هایی است که هشتگ اعدام نکنید در آن ترند شده است. از میان محتوایی که در کانال‌های عمومی این شبکه اجتماعی قرار گرفته است، می‌توان گستردگی هشتگ اعدام نکنید را تخمین زد. تا لحظه انتشار خبر، نزدیک به سه هزار کانال عمومی در این شبکه اجتماعی هشتگ اعدام‌ نکنید را پخش کرده‌اند. دست‌کم هشت هزار پست در این باره منتشر و این پست‌ها دست‌کم شش میلیون بار دیده شده‌اند. به دلیل تنظیمات حریم خصوصی در این شبکه اجتماعی، ‌دسترسی به داده‌های کانال‌ها و گروه‌های خصوصی ممکن نیست. به همین دلیل، آمارهای ارایه شده فقط مربوط به بخش همگانی تلگرام هستند.  

هشتگ اعدام کنید 

هم‌زمان با هشتگ اعدام نکنید،‌ بخش دیگری از کاربران مخالف این رویکرد، با هشتگ اعدام کنید شروع به انتشار پست‌هایی کردند. فعالیت این گروه، به‌ویژه در شبکه اجتماعی توییتر نمود بیشتری داشت. این پست‌ها عمدتا در پشتیبانی از حکم اعدام این سه جوان نوشته شده بودند. این کاربران می‌گفتند آن‌ها آرامش و امنیت کشور را خدشه‌دار کرده‌اند و «مستحق» اعدام هستند. برخی نیز با استدلال‌هایی درباره این‌که رویکرد درست در مقابل «دشمن» همین است، از اعدام پشتیبانی کردند. این هشتگ مدت کوتاهی بعد از استفاده کنار گذاشته شد. کاربرانی که در این باره توییت می‌کردند نیز برای دیده شدن دیدگاه‌هایشان، از هشتگ اعدام نکنید استفاده اما هم‌چنان از اعدام دفاع کردند.  

هم‌زمان بخشی از کاربران، دیگران را به گزارش(ریپورت) کردن موافقان اعدام تشویق کرده بودند. آن‌ها می‌گفتند تشویق به کشتن افراد را می‌توان طبق قوانین توییتر، به عنوان «ترویج خشونت» گزارش کرد. 

گفته می‌شود توییت یکی از کاربران توییتر با نام کاربری «نقطه» پیشنهاددهنده استفاده از هشتگ اعدام نکنید بوده است. این کاربر در ظهر روز ۲۴ تیر به وقت تهران توییتی با هشتگ اعدام نکنید را برای راه‌اندازی یک پویش مردمی داغ کرد. او توییت کرده بود: «ما که هیچ غلطی نکردیم چرا حداقل امشب یه کمپین توییتری برگزار نکنیم؟ چرا حداقل ترند یک توییتر فارسی امشب نباید اعدام نکنید باشه. کف خیابون که با هم متحد نیستیم حداقل اینجا تلاشمون رو بکنیم.» 

 هم‌زمان با گسترش استفاده از هشتگ اعدام نکنید در شبکه‌های اجتماعی، دو سایت «نت‌بلاکس» و«رادار» که وضعیت دسترسی به اینترنت را در ایران بررسی می‌کنند، از اختلال در شبکه اینترنتی ایران در طول شب گذشته خبر دادند. با وجود دشواری دسترسی به اینترنت و فیلتر بودن بیشتر شبکه‌های اجتماعی پرطرف‌دار در ایران، تعداد قابل توجهی پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. 

واکنش کاربران فارسی‌زبان به اعدام نکنید، توجه رسانه‌های معتبر جهان را نیز برانگیخته و این موضوع را به سوژه گزارش رسانه‌ها تبدیل کرده است. تاکنون «نیویورک تایمز» و یکی از روزنامه‌های ایتالیایی‌زبان جزو رسانه‌هایی هستند که به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: