UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

واکنش‌ها به رای دادن محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم

واکنش‌ها به رای دادن محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم

محمد خاتمی پیش‌تر هم گفته بود که دلبستگان به اصل انقلاب هیچگاه انتخابات را تحریم نمی‌کنند.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران و از رهبران اصلاح طلب در انتخابات مجلس نهم رای داد. خبر رای دادن آقای خاتمی واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

خبرگزاری‌فارس روز جمعه ۱۲ اسفند، ۲ مارس در این باره نوشت که آقای خاتمی که روز جمعه در خارج از تهران به سر می‌برد، ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در صندوق رای مستقر در حسینیه پنج تن منطقه آبسرد گیلاوند واقع در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه رای داده است."

مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز در این باره به فارس گفت: "محمد خاتمی با حضور در یکی از شعب اخذ رای روستای وادان رای خود را به صندوق انداخت که اسناد آن نیز موجود است."

آقای خاتمی پیش‌تر درباره شرکت کردن یا عدم شرکتش در انتخابات نهمین دوره مجلس پاسخ روشنی نداده بود.

او درباره انتخابات گفته بود: "اصلاح طلبان نمی توانند و نباید در انتخابات نامزد و فهرستی داشته باشند؛ البته این به معنای تحریم انتخابات نیست. دل بستگان به اصل انقلاب هیچ گاه انتخابات را تحریم نمی کنند."

خبر رای دادن آقای خاتمی با واکنش‌های زیادی به ویژه در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رو به رو شد.

احسان مهرابی، خبرنگار سیاسی ایرانی که خارج از این کشور به سر می‌‎برد، در این باره به بی بی سی فارسی گفت که به دلیل شرط‌های که آقای خاتمی قبلا گذاشته بود و محقق نشدن هیچکدام از این شرط‌ها، رای دادن آقای خاتمی در انتخابات مجلس نهم قابل پیش‌بینی نبود.

آقای خاتمی، پیش تر با تاکید بر برگزاری انتخابات آزاد، خواهان آماده کردن فضای رقابتی و آزادی زندانیان سیاسی شده بود.

او گفته بود : "بنده می‌گویم بیایید فضا را آماده کنید زندانیان آزاد شوند، ‏حصرها برداشته شود، فضا باز شود این مردم ما اینقدر بزرگوار و خوبند، این ‏جوانان ما که اینقدر رنج دیده اند اگر این فضا باز شود و به آینده امیدوار باشند ‏دارای گذشت اند، در این صورت مملکت تضمین و تامین می شود.‏"

آقای مهرابی همچنین احتمال داده است که آقای خاتمی ملاحظاتی را رعایت کرده باشد و یا شاید می خواسته با رای دادن بتواند به عنوان کانالی میان اصلاح طلبان و حاکمیت و آیت الله خامنه ای باقی بماند.

اما او تاکید کرد که این اقدام آقای خاتمی "با هر ملاحظه‌ که بوده است، جایگاه او را در میان هوادارنش تضعیف کرده است."

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه نگار ایرانی که پس از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ مدتی بازداشت شده بود و همسر بهمن احمدی امویی که همچنان در زندان به سر می‌برد، در صفحه فیس بوک خود نوشت: "من فکر می‌کنم خیلی نباید الان سرگرم رای دادن و رای ندادن خاتمی باشیم، فکر کنم کارهای مهم‌تری هم برای امروز هست. قرار بود امروز صدای اعتراض را منعکس کنیم، از صندوق‌ها بگوییم. هرچند که اگر خاتمی رای داده باشد در ایجاد این فضا مقصر است و من از این بابت هم نمی‌بخشمش"

اما صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در ایران به سایت جرس، نزدیک به اصلاح طلبان گفت که از شنیدن خبر رای دادن آقای خاتمی خیلی شگفت‌زده نشده است.

او گفت: "آقای خاتمی هیچ‌گاه نگفته بود که در انتخابات شرکت نکنید و در انتخابات شرکت نخواهم کرد و یا انتخابات را تحریم می‌کنم. آنچه که خاتمی گفت این بود که اصلاح طلبان در انتخابات آتی به صورت فردی و یا لیستی، هیچ نامزدی نخواهند داشت."

از سوی دیگر خبرگزاری فارس، که بیش از بقیه خبرگزاری های ایران به این موضوع پرداخته است در مطلبی با عنوان "بازخواست یاران دیروز از خاتمی امروز در فضای مجازی"، در این باره نوشت : " خبر شرکت سید محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم، پاتوق‌های مجازی فتنه گران را با التهابات فراوانی رو به رو کرده است."

[بی بی سی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: