UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

آقای روحانی: صدای آگاه زنان ایرانی را با گوش جان بشنوید

آقای روحانی: صدای آگاه زنان ایرانی را با گوش جان بشنوید

khorasani

زندانی سیاسی، آزاد باید گردد

سهرابیم نداییم، ما همه یک صداییم

هموطن شهیدم، رای تو پس گرفتم

رأی ما رو دزدیدن، قسطی دارن پس میدن

گفته بودم می‌میرم، رای‌مو پس میگیرم

خس و خاشاک تویی، دشمن این خاک تویی

بهار آزادیه، جای ندا خالیه…

استادیوم خالی، جای زنان خالیه

آقای روحانی، آقای رئیس جمهور…! پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در جشن شادمانی در خیابان‌ها، مردم شعارهایی را دادند که به چهارسال گذشته مربوط می‌شد. این شعارها: از درخواست آزادی زندانیان سیاسی، رفع بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز گرفته تا حجاب اختیاری و آزادی اینترنت، اجازه فعالیت مجدد به نهادها و انجمن‌های مدنی را دربر می‌گرفت. به نظر می رسد مردم شما را به عنوان نماد تغییر در ایران برگزیدند، آیا می توانید نماد تغییر در ایران باشید؟

آقای روحانی، به عنوان یک زن، نمی خواهم با خوش‌خیالی آرزوهای بسیار بزرگ را از شما بخواهم. شما در نشست‌های انتخاباتی‌تان وعده‌هایی را به زنان کشور داده‌اید؛ از جمله تشکیل وزارت زنان در کابینه‌تان. طبق گزارش رسانه‌های جهانی، زنان در انتخابات وسیعاً شرکت داشتند، اما در اولین مصاحبه بعد از انتخابات با خبرنگاران داخلی و خارجی، کلامی از شما و حتی ظاهراً پرسشی از مصاحبه‌کنندگان در زمینه مسائل زنان، شنیده نشد. آیا این فراموشی سهوی بود و یا نخواستید بگویید جایگاه زنان در کجای این تعییرات خواهد بود؟ طبق آمار از ٣۷ میلیونی که در انتخابات شرکت کرده‌اند و ۱٨ میلیونی که به شما رای داده‌اند، نیمی و یا شاید بیشتر را زنان تشکیل می‌دادند. زنان این بار نیز آگاهانه و با پشت گرمی به اصلاحات در پیش،  در انتخابات حضور داشتند.

زنان علیرغم فرصت کوتاه چند روزه‌ای که در شرایط انتخابات داشتند جزو نادر افراد جامعه ما بودند که توانستند نشستی(۱) با قشرهای مختلف زنان – سکولار و مذهبی- حول مسائل مشترک مطالبات زنان داشته باشند. در این گردهمایی علنی آنها از همه مسئولان زنان ستادهای هشت کاندیدای ریاست جمهوری برای شنیدن مطالبات‌شان دعوت به عمل آوردند، اما تنها “پروین داداندیش”، مسئول کمیته زنان شما (آقای روحانی) در این نشست حاضر شد و به طرح برنامه‌های شما پرداخت:

در این نشست زنان با آگاهی و با درک شرایط، خواست‌هایی را که جزو حوزه اختیارات ریاست حمهوری شماست را در وهله اول خواستار شدند.

زنان خواستار زندگی و زیست انسانی در جامعه هستند، از این رو شرکت و مشارکت در ارکان قدرت را ضروری می‌دانند. آنها خواستار، سهمیه بندی جنسیتی برای حضور در ارکان های قدرت از جمله ایجاد سهمیه مثبت برای زنان در شورای شهر، در مجالس قانونگذاری و دیگر بخش‌های مدیریتی جامعه شدند.

فعالان جنبش زنان ایران به منظور کمک به جنبش زنان خواستار شکل‌گیری نهادهای مدنی در جامعه هستند. آنها خاطر نشان کردند: برای رسیدن به دموکراسی، به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل‌های مستقل زنان به تقویت جامعه مدنی کمک می‌کند تا بر بستر این جامعه مدنی، زنان بتوانند برای خواسته‌های خود تلاش و مبارزه کنند.

فعالان جنبش زنان تفکیک و جداسازی جنسیتی، در جامعه را باعث فساد در جامعه می دانند و از شما می خواهند به گزینش و تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها به ویژه در مسائل آموزشی پایان دهید.(۲)

آنها خواستار ایجاد رسانه‌های مستقل مربوط به زنان برای طرح مطالبات‌شان هستند.

زنان در این نشست از جمله خواستار آن شدند که مبادا این‌بار هم خواسته‌های زنان را موکول به مطالبات کلی‌تر و آینده‌ای نامعلوم کنید، چراکه تجربه‌های ناموفق در ایران نشان داده که حرف‌هایی از اینگونه در عمل اجرا نخواهد شد.

زنان همچنین خواستار تهیه لوایحی مترقی برای حمایت از خانواده و زنان و ارائه آن از سوی دولت به مجلس شدند.

زنان به عنوان نیمی از جامعه شرایط کنونی را در شأن مردم ایران نمی‌دانند و خواهان تغییر و تحول هستند. آنها همچنین می‌دانند تغییر شرایط نابسامان کنونی تغییری همه‌جانبه را می‌طلبد. طبعاً در چنین شرایطی، از دولت شما انتظار معجزه ندارند اما آنها تاکید دارند که کلید رفع بسیاری از مشکلات زنان به ویژه در حوزه آزادی‌های آکادمیک در دستان قوه اجرایی کشور، یعنی شماست. در نتیجه اهداف آنها دور از دسترس شما نخواهد بود.

آقای روحانی، زنان آگاه ایرانی مصمم و به دور از خیال پردازی، حق و شأن خود می دانند که برابر با مردان در جامعه به حساب آیند. آنها می‌پرسند آیا این سزاوار است که در جشن صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی (در روز چهارشنبه، ۲۹ خرداد) به عنوان جشن ملی بدون حضور نیمی از ملت ایران یعنی زنان در ورزشگاه آزادی برگزار گردد؟(۳)

با آرزوی پیروزی برای مردم ایران، و به امید اینکه به طور شایسته بتوانید از عهدهٔ عهد و پیمانی که با مردم بسته‌اید برآیید.

لندن تیر ماه ۱۳۹۲

http://efatmahbaz.com/

[email protected]

پانوشت‌ها:

 ۱- طبق گزارش مدرسه فمینیستی، بعد از ظهر روز سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، در هوای داغ و تابستانی تهران نشستی با حضور طیف‌های گوناگون فعالان مدنی و جنبش زنان پیرامون طرح مطالبات و خواسته‌های زنان برگزار شد. این ویدئو، گزارشی کوتاه است از نشست هم‌اندیشی گروهی از زنان برای طرح مطالبات زنان در انتخابات ۱۳۹۲ که در خردادماه و پیش از برگزاری انتخابات برگزار شده بود… در این نشست افرادی همچون شهلا شرکت، نرگس محمدی، فائزه هاشمی، شهلا لاهیجی، فائزه هاشمی، آذر تشکر، فخرالسادات محتشمی پور، نیره توکلی، معصومه ابتکار، توران ولی مراد، مینو مرتاضی و نوشین احمدی خراسانی صحبت‌های کوتاهی داشتند. قرار بود ناهید توسلی و شهیندخت مولاوردی و… نیز درباره مطالبات زنان صحبت کنند که فرصت نشد. در این نشست همچنین از همه مسئولان زنان ستادهای ۸ کاندیدای ریاست جمهوری برای شنیدن مطالبات زنان دعوت شده بود اما فقط پروین داداندیش، مسئول کمیته زنان ستاد حسن روحانی در این نشست حاضر شد. این ویدئو گزارش را می توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

[مدرسه فمینیستی]

 ۲- در نشست «هم اندیشی زنان برای طرح مطالبات در انتخابات» یکی از مطالبات مطرح شده لغو تفکیک و سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها بود. این خواسته به ویژه در یک سال گذشته با گسترش تفکیک و سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها، مورد اعتراض فعالان جنبش زنان بوده‌است از جمله می توانید برای نمونه‌ای از این اعتراضات به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

ویدئو : سهمیه بندی جنسیتی فراتر از قانون/ نوشین احمدی خراسانی:

https://www.youtube.com/watch?v=gSo5ZVmuxXE&feature=c4-overview&list=UUlINvufqseGe_VCpdFfPdVg

گفتگو با سه‌تن از اعضای اتحاد جمهوری‌خواهان ایران: طرح سهمیه‌بندی؛ یکسال پس از اجرا

http://www.iran-emrooz.net/index.php/zanan/more/1070/

گفتگو با عفت ماهباز در رابطه با طرح سهمیه بندی زنان:

http://www.fatapour.de/Maryam/sahmie.htm

 ۳- طبق گزارش  مدرسه فمینیستی، بعد از ظهر چهارشنبه ۲۹ خردادماه ۱۳۹۲، گروه‌هایی از زنان برای شرکت در جشن ملی پیروزی تیم فوتبال ایران، در مقابل در ورزشگاه آزادی تهران تجمع کردند، اما به رغم وعده‌های اولیه، از ورود آنان به ورزشگاه جلوگیری به عمل آمد. در این تجمع زنان شعار می دادند: «استادیوم خالیی، جای زنان خالیه» اما با برخورد تلخ انبوهی از ماموران نیروی انتظامی و امنیتی مواجه شدند. ماموران پس از حدود یک ساعت مقاومت زنان، آنان را در نهایت پراکنده کردند و اجازه ورود ندادند… خبرگزاری‌های دولتی ایران از حضور بیش از ۷۰ زن در مقابل در غربی ورزشگاه آزادی خبر داده‌اند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: