UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

آلبرتا جریان نفت، بنزین و گاز طبیعی به استان بی‌سی را محدود می‌کند

آلبرتا جریان نفت، بنزین و گاز طبیعی به استان بی‌سی را محدود می‌کند

شهرگان – گروه ترجمه: اجرای پروژه‌ی توسعه خط لوله نفت آلبرتا به بریتیش کلمبیا، باعث اختلاف‌نظر فاحش دولت‌های محلی آلبرتا و بریتیش کلمبیا شده‌است. اختلافی که منجر به درگیری بر سر قیمت سوخت ایجاد می‌کند و رهبران سیاسی و ایندی‌جنوس از ایجاد ناآرامی در میان شهروندان هشدار می‌دهند.

این تنش‌‌ها روز دوشنبه وقتی دادستان کل دیوید ابی تهدید کرد که قانون اجازه نمی‌دهد تا آلبرتا جریان نفت، بنزین و گاز طبیعی به استان بی‌سی را محدود کند، افزایش یافت. این تنش می‌تواند قیمت‌های سوخت دراستان بریتیش کلمبیا را افزایش دهد. او گفت: « از فوری‌ترین مواردی که در دسترس ماست، این است که به طور بالقوه می‌توانیم از دولت آلبرتا برای یک اقدام غیرقانونی شکایت کنیم.» 

دادستان ابی گفت که او نمی تواند قیمت بنزین را پیش‌بینی کند – در حال حاضر در حدود ۱.۵۰ دلار در هر لیتر در مترو ونکوور – اما «آنچه که من می‌توانم بگویم این است که هر گونه نگرانی شهروندان بریتیش کلمبیایی این لایحه آلبرتا است که دیدگاه‌اش تلاش برای افزایش غیرقانونی قیمت بنزین، به‌مثابه تنبیه بریتیش کلمبیایی‌ها است. ما بلافاصله علیه این لایحه اقدام خواهیم کرد». 

رابرت ناتلی نخست وزیر محلی استان آلبرتا گفت که قانون این اجازه را می‌دهد که آلبرتا از منابع خود دفاع کند.

این لایحه، شرکت‌های خط لوله، کامیون‌داران و اپراتورهای راه آهن را در مورد زمان و میزان حمل و نقل نفتی به بریتیش کلمبیا را  محدود می کند. افراد نقض‌کننده با جریمه‌های نقدی ۱میلیون دلار در روز و شرکت‌های نقض‌کننده به مبلغ ۱۰ میلیون دلار در روز روبرو خواهند شد.

این قانون آخرین مانور در باره اختلافات جاری در مورد پروژه خط لوله است که از پشتیبانی دولت‌ لیبرال فدرال و دولت محلی نیودموکراتیک آلبرتا در ادامه پروژه گسترش این خط لوله برخوردار است، در حالی که  دولت محلی بریتیش کلمبیا که دولتی طرفدار حفظ محیط زیست است مخالف آن است، و می گوید که مخالفت با این پروژه دفاع از کناره‌های ساحلی این استان در مقابل خطر نشت بالقوه‌ی فاجعه بار نفت ماسه است.

دولت فدرال کانادا پروژه توسعه خط لوله ۱۷۰۰ کیلومتری را که از نزدیکی ادمونتون شروع می‌شود و به شهر برنابی در بریتیش کلمبیا پایان می‌یابد در نوامبر ۲۰۱۶ قبل از به قدرت رسیدن دولت ائتلافی نیودکوکرات و سبزها به قدرت، تائید کرد. ترودو نخست وزیر کانادا گفت خط لوله نفت ماسه بین این دو استان جزو منافع ملی کشور است. نخست وزیر محلی آلبرتا گفت که پروژه خط لوله ۷.۴ میلیارد دلاری به ساحل غربی در استان بریتیش کلمبیا دسترسی این استان به بازارهای خارج از کشور را فراهم می کند. 

اما دولت محلی استان بریتیش کلمبیا می گوید توسعه و افزایش هفت برابری ترافیک نفتی به آب‌های ساحلی، خطرات زیست محیطی و اقتصادی را بیش از حد افزایش می‌دهد. این استان در حال آماده‌سازی یک درخواست به دادگاه است تا مشخص کند که چه کسانی در باره تصمیم به اجرای خط لوله به این استان صلاحیت دارند.

 شرکت کیندر مورگان در اوایل ماه جاری اعلام کرد که ازهزینه‌ کردن برای این پروژه دست نگه می‌دارد و به نخست‌وزیر کانادا جاستین ترودو تا ۳۱ ماه مه فرصت داد تا به روشنی پاسخ دهد که این پروژه می‌تواند ادامه یابد.

 رهبران ایندوجنوس – که در ملاقات روز یکشنبه ۱۵ آوریل ترودو با نخست‌وزیران محلی دو استان دعوت نشده بودند – روز دوشنبه ۱۶ آوریل با نمایندگان شهرهای ونکوور و برنابی به مخالفت مجدد خود با این پروژه تاکید کردند.

یادآور می‌شویم که از طرف دادگاه ویژه استان بی سی برای «الیزابت می» رهبر حزب سبزها و «کندی استوارت» رهبر نماینده حزب نیودمکرات که هر دو در اعتراض به ادامه این پروژه حضور داشتند در صحنه بازداشت شده و پس از مدت کوتاهی آزاد شدند ولی از سوی دادگاه احضاریه دریافت کردند.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: