UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

اتحادیه عرب شورای ملی انتقالی را ‘نماینده مشروع مردم لیبی’ می داند

اتحادیه عرب شورای ملی انتقالی را ‘نماینده مشروع مردم لیبی’ می داند

در حالیکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای حل اختلاف بر سر دسترسی شورای ملی انتقالی لیبی به اموال مسدود شده این کشور تلاش می کنند، اتحادیه عرب این شورا را به رسمیت شناخته است.
روز پنجشنبه، ۳ شهریور (۲۵ اوت)، گزارش شد که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، اعلام کرده است که این اتحادیه شورای ملی انتقالی لیبی را که رهبری مخالفان حکومت معمر قذافی را برعهده داشته، نماینده مردم لیبی می داند.
براساس این گزارش، آقای العربی در نشست خبری در قاهره، مقر اتحادیه عرب، گفته است که اعضای اتحایه "موافقت کردند که زمان آن فرا رسیده تا لیبی به مکان به حق خود در اتحادیه عرب بازگردد و اینکه شورای ملی انتقالی نماینده مشروع کشور لیبی باشد."
نماینده شورای ملی انتقالی در اتحادیه عرب گفته است که لیبی در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو که روز شنبه، برای بررسی حرکت اعتراضی مردم در سوریه و واکنش دولت نسبت به آن تشکیل می شود، حضور خواهد داشت هر چند انتظار می رود در این جلسه، شرایط لیبی نیز مطرح شود.
در جریان تظاهرات اعتراضی در لیبی، اتحادیه عرب خواستار توقف سرکوب معترضان توسط حکومت معمر قذافی شد و حمایت این اتحادیه از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک لیبی و حمایت از مردم آن کشور در برابر سرکوب مسلحانه توسط ماموران دولتی، زمینه مساعدتری را برای تصویب قطعنامه شماره ۱۹۷۳ شورای امنیت فراهم آورد.
در گزارش دیگر در مورد لیبی، اختلاف نظر بین اعضای شورای امنیت بر سر آزاد‌سازی بخشی از اموال مسدود شده حکومت لیبی و انتقال آن به شورای ملی انتقالی همچنان حل نشده و ممکن است حل این اختلاف مستلزم مذاکره و رای گیری در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت باشد.
شورای امنیت سازمان ملل در فوریه و مارس سال جاری در موضع‌گیری علیه سیاست حکومت لیبی در مقابله مسلحانه با تظاهرات اعتراضی مردم آن کشور، یک رشته تنبیه‌های بین المللی از جمله مسدود کردن اموال لیبی در تمامی کشورهای عضو سازمان را تصویب کرد.
اگرچه رقم دقیقی از میزان این دارایی‌ها در دست نیست، اما گفته می‌شود که جمع آنها دست کم به بیش از یکصد و شصت میلیارد دلار شامل ذخایر بانک مرکزی و دارایی‌های صندوق ذخیره و سرمایه گذاری حکومتی می‌رسد که با توجه به جمعیت این کشور، که کمتر از هفت میلیون تخمین زده شده، ثروت سرانه قابل توجهی است.
روز چهارشنبه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای هماهنگی دیدگاه های خود درباره پیشنهاد فرانسه برای آزاد سازی یک و نیم میلیارد دلار از اموال مسدود شده حکومت لیبی برای استفاده شورای ملی انتقالی تشکیل جلسه دادند اما توافق نهایی در این زمینه به دست نیامد و اگرچه کشورهای غربی انتظار داشتند این پیشنهاد در کمیته نظارت بر اجرای قطعنامه تصویب شود، آفریقای جنوبی با آن به شدت مخالفت کرد .
منابع دیپلماتیک آمریکایی گفته اند که اگر آفریقای جنوبی نظر خود را تغییر ندهد، در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت، ایالات متحده خواستار رای گیری در این زمینه خواهد شد.
آفریقای جنوبی عضو غیر دایم شورای امنیت است و از حق وتو برخوردار نیست و مخالفت آن کشور با تصویب این قطعنامه تاثیری در نتیجه رای گیری نخواهد داشت اما با جلوگیری از تصویب این سند "به اتفاق آرا" باعث کاستن از اعتبار آن در اذهان عمومی خواهد شد.
آفریقای جنوبی با حکومت معمر قذافی روابط نزدیکی داشت و پس از ورود نیروهای مخالف به طرابلس در اوایل این هفته، شایعاتی در مورد فرار سرهنگ قذافی و نزدیکان او به آفریقای جنوبی انتشار یافت که دولت این کشور به شدت آن را تکذیب کرد.
نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل گفته است که دولت متبوع او مخالفتی با کمک های بشردوستانه به مردم لیبی ندارد اما قراردادن اموال حکومت لیبی در اختیار شورای ملی مقاومت به منزله شناسایی رسمی این شورا به عنوان دولت قانونی لیبی و "اقدامی شتابزده و پیش‌رس" مگر اینکه در قطعنامه تاکید شود که شورای امنیت در حال حاضر، نه حکومت معمر قذافی و نه شورای ملی انتقالی را به رسمیت نمی شناسد.
استدلال آفریقای جنوبی این است که اقدام شورای امنیت در انتقال اموال حکومتی لیبی به شورای ملی انتقالی به منزله شناسایی رسمی این شورا به عنوان نهاد برخوردار از حق حاکمیت در لیبی است در حالیکه حکومت به رهبری سرهنگ قذافی از قدرت کناره گیری نکرده و از نظر آفریقای جنوبی، شورای ملی مقاومت هم شرایط حقوقی لازم برای اعمال حاکمیت ملی را احراز نکرده است.
همزمان، تلاش شورای ملی انتقالی برای کسب موافقت کشورهای دیگر با دسترسی آن به اموال مسدود شده لیبی ادامه دارد و قرار است محمود جبرئیل، عضو ارشد شورا که روز گذشته در پاریس با رئیس جمهوری فرانسه ملاقات کرده بود، روز پنجشنبه با نخست وزیر ایتالیا دیدار کند.

ادامه درگیری در لیبی
اگرچه شمار قابل توجهی از کشورهای جهان، از جمله ایران، از ورود نیروهای مخالف حکومت لیبی به پایتخت این کشور ابراز خرسندی کرده اند، اما تا کنون تنها چهل و پنج کشور از بیش از یکصد و نود کشور عضو سازمان ملل شورای ملی انتقالی را به عنوان نهاد حاکم و یا نماینده مشروع مردم لیبی به رسمیت شناخته اند که اکثرا کشورهای غربی هستند.
از میان کشورهای آفریقایی، شامل کشورهای عرب این قاره، تنها نه کشور به شناسایی این شورا مبادرت کرده اند در حالیکه شمار دیگری از دولت های این قاره، که طی سال های گذشته از کمک های سخاوتمندانه لیبی برخوردار شده اند، تمایل چندانی به این موضوع نشان نداده اند.
در داخل لیبی نیز، نیروهای وابسته به شورای ملی انتقالی که قرار بود تا پایان هفته جاری زمینه تشکیل دولت جدید را در طرابلس، پایتخت، فراهم آورند، ظاهرا هنوز نتوانسته اند پایتخت را به طور کامل از نیروهای طرفدار حکومت معمر قذافی پاکسازی کنند و درگیری های پراکنده بین دو طرف ادامه داشته است.
از بامداد پنجشنبه، گروه هایی از نفرات با تجربه تر نیروهای مخالف همراه با تجهیزات مختلف از نقاط مختلف لیبی برای کمک به تصرف کامل طرابلس به تدریج وارد این شهر شده اند.
از جمله گروه های اعزامی به پایتخت کسانی هستند که در ماه های اخیر برای تصرف شهر مصراته با نیروهای دولتی درگیر بودند و با شیوه های جنگی آنها، از جمله استفاده از تک تیراندازان و آتشباری به سوی مناطق شهری برای جلوگیری از نفوذ طرف مقابل آشنایی دارند.
بخش دیگری از ماموریت نفرات اعزامی به پایتخت، تلاش برای یافتن معمر قذافی است تا به این ترتیب، امید به بازگشت به قدرت از طریق مقاومت مسلحانه و ادامه جنگ داخلی را از طرفداران او سلب کنند و آنان را به تسلیم وادار سازند.
در هفته های اخیر، معمر قذافی در انظار عمومی دیده نشده اما طی روزهای اخیر، چند نوار صوتی حاوی پیام های او خطاب به طرفدارانش پخش شده که از آنان خواسته است مخالفان مسلح را از پایتخت بیرون برانند.
در مورد محل اختفای سرهنگ قذافی اطلاعی انتشار نیافته اما او در یکی از پیام هایش که روز چهارشنبه پخش شد، مدعی شد که به طور ناشناس در نقاط مختلف طرابلس گردش کرده و شرایط را عادی یافته است اما خواستار جنگ مسلحانه مردم در حمایت از خود شد.
برخی گزارش ها از ادامه مقاومت نیروهای وفادار به معمر قذافی در نقاط دیگر لیبی نیز حکایت دارد.
از جمله، شامگاه چهارشنبه گزارش شد که نیروهای مخالف در مسیر حرکت به سوی شهر سرت، زادگاه سرهنگ قذافی، با گروهی از افراد مسلح درگیر شدند و به دلیل آتشباری طرف مقابل، نتوانستند به پیشروی خود ادامه دهند.
از درگیری های پراکنده و آتشباری نیروهای طرفدار قذافی در برخی شهرک های نزدیک طرابلس هم گزارش هایی مخابره شده که ممکن است نشانه حرکت آنان برای سازماندهی مجدد به منظور اجرای عملیات متمرکز تری علیه نیروهای مخالف در طرابلس باشد.
همزمان، گزارش های رسیده از طرابلس حاکی ازآن است که مراکز درمانی این شهر به دلیل کثرت تعداد زخمی های درگیری های اخیر با کمبود امکانات از جمله دارو و تجهیزات درمانی مواجه هستند و به کمک نیاز دارند.
[بی. بی. سی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: