UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

اسناد سری کمک یک‌ میلیاردی ایران به سوریه

اسناد سری کمک یک‌ میلیاردی ایران به سوریه

روزنامه "هاآرتص" با استناد به اسنادی سری خبر از کمک یک میلیارد دلاری ایران به رژیم سوریه می‌دهد. هدف از این کمک توان بخشیدن به سوریه برای دور زدن تحریم‌های کشورهای غربی و عربی عنوان شده است.
به گزارش شماره روز یکشنبه (۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن) روزنامه اسرائیلی "ها آرتص"، دولت جمهوری اسلامی ایران رژیم سوریه را مورد حمایت مالی قرار می‌دهد. این روزنامه به اسناد سری‌دولت سوریه استناد می‌کند که طبق آن‌ها ایران درصدد است با بستن قراردادهای تجاری‌ای به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به سوریه کمک کند.

این کمک‌ها می‌توانند به رژیم سوریه امکان ‌دهند تاب تحمل تحریم‌های بین‌المللی را داشته باشد. به نوشته "هاآرتص"، این اسناد سری عبارتند از ای‌میل‌هایی که در پی حمله گروه هاکر "آنونیموس" به سرور ایمیل دفتر رئیس‌جمهور سوریه، بشار اسد، به دست آمده‌اند.
در دو سندی که حدود دو ماه پیش نوشته شده‌اند، موضوع دیدار هیأتی ایرانی از سوریه قید شده است. در یکی از این اسناد با زبانی نه چندان واضح اشاره شده که چگونه از این طریق به سوریه کمک خواهد شد تا تحریم‌ها را دور بزند. در این سند آمده است که سوریه می‌خواهد «از تجربه ایران در این زمینه بیاموزد».
هم اکنون آمریکا، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و ترکیه در اعتراض به کشتار در سوریه تحریم‌هایی را علیه این کشور مقرر کرده‌اند. این تحریم‌ها در زمینه‌های نفت و نیز ممنوعیت سفر برخی مقامات سوری و مسدود کردن حساب‌های بانکی آنان صورت گرفته است.
کشورهای عضو اتحادیه عرب همه مبادلات مالی با بانک مرکزی سوریه را قطع کرده‌اند و جلوی پروازهای تجاری از سوریه به این کشورها و برعکس گرفته شده است.اروپا نیز می‌خواهد تحریم‌های مشابهی مقرر سازد.
یکی از اسنادی که روزنامه "هاآرتص" درباره آن نوشته احتمالا از سوی منصور عظام، وزیر مشاور رئیس‌جمهور سوریه در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۱ از جمله برای بشار اسد فرستاده شده است. به گفته "هاآرتص" این سند حاکی از آن است که هیأت ایرانی تصریح کرده مبلغ یک میلیارد دلار را برای خرید مواد غذایی اساسی، چون گوشت، میوه و روغن زیتون، از سوریه آماده کرده است. اینکه ایا این مواد مورد نیاز ایران هستند یا خرید آنها تنها برای حمایت اقتصادی از رژیم اسد صورت می‌گیرد، ناروشن است. همچنین در این سند سخن از ارسال کود و مواد خام برای صنعت پتروشیمی به سوریه در میان است.
در دیدار هیأت عالی‌رتبه ایرانی با عادل سفر، نخست وزیر سوریه و همچنین با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، بازرگانی و نفت موضوع بر سر راههایی برای دور زدن تحریم علیه صادرات نفت سوریه بوده است.
مقام‌های ایرانی ابراز آمادگی کرده‌اند که موضوع خرید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت را از این کشور برای مدت یک سال بررسی کنند. در مورد خرید این میزان نفت آمده که یا «در داخل یا برای فروش به کشورهای دیگر استفاده خواهد شد». در برابر قرار بوده که ایران وسایل یدکی برای صنعت نفت به سوریه بفرستد.
طبق این سند، ایران همچنین پذیرفته به سوریه کمک کند تا بتواند تحریم‌ها علیه تردد هوایی هواپیماهای سوری و بانک‌های این کشور را هم دور بزند. در این باره بحث می‌شود که در ایران فرودگاهی در اختیار هواپیماهای سوری قرار گیرد و بانکی مشترک تاسیس شود که پول را از طریق چین و روسیه انتقال دهد. این دو کشور هنوز تحریمی علیه سوریه مقرر نکرده‌اند.
از آغاز جنبش اعتراضی ضددولتی در سوریه بارها موضوع کمک جمهوری اسلامی ایران به رژیم بشار اسد مطرح شده است. رسانه‌های بین‌المللی، اپوزیسیون سوریه و مقامات آمریکایی و اروپایی از همکاری ایران با دولت سوریه در سرکوب معترضان این کشور خبر داده‌اند.
دولت آمریکا و کشورهای اروپایی بارها ایران را متهم به ارسال سلاح به سوریه کرده‌اند. ارتش آزاد سوریه در روز ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) خبر دستگیری پنج تن از اعضای سپاه پاسداران در شهر حمص را منتشر کرد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: