UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

اطلاعیه­ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت محمود استادمحمد

اطلاعیه­ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت محمود استادمحمد

محمود استادمحمد (۱۳۲۹-۱۳۹۲) نمایش­نامه­نویس، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، روزنامه­نگار و عضو کانون نویسندگان ایران پس از یک دوره بیماری جانکاه درگذشت. استادمحمد فعالیت تئاتری خود را با بازی در نمایش شهر قصه با همکاری زنده­یاد بیژن مفید، نمایش­نامه­نویس برجسته و متعهد، آغاز کرد و سپس با نمایش آسید کاظم (۱۳۵۰) خوش درخشید و با شب بیست­ویکم (۱۳۵۷)، آخرین بازی (۱۳۷۸)، دیوان تئاترال (۱۳۸۰)، کافه مک­ادم (۱۳۸۹)، و … به کار خود ادامه داد. استادمحمد نمایش­نامه­نویسی صاحب­سبک بود و آثارش جزو بهترین میراث­های تئاتری این سرزمین به شمار می­رود.

محمود استاد محمد۲

زنده یاد محمود استاد­محمد در کانون نویسندگان ایران بسیار پیگیر و پرشورو­حال بود، در همه­ی مجامع عمومی و جلسات جمع مشورتی کانون فعالانه شرکت داشت و خود را مدافع آزادی بیان و خصم پایدار سانسور و حذف فرهنگی می­دانست، هرچند هیچ بعید نیست که پاره­ای سیاه­اندیشان سانسورچی مطابق معمول او را مصادره کنند و شخصیتی دیگرگونه از او به نمایش درآورند، همان کسانی که خوب می­دانستند او به هیچ روی توان تهیه­ی داروهای گران بهای مورد نیازش را ندارد اما کوچک­ترین گامی برای رفع این مشکل برنداشتند، درست از آن رو که این هنرمند مستقل را “خودی” نمی­دانستند؛ همان کسانی که آرزوی به صحنه بردن نمایشنامه­ی “آسید کاظم” را برای او ناممکن کردند.

کانون نویسندگان ایران درگذشت این یار وفادار و دیرین خود را به خانواده­ی او (خاصه دختر نازنین­اش مانا و خانم آهو خردمند، هنرمند نام­آور سینما و تلویزیون) و جامعه­ی فرهنگی مستقل کشور تسلیت می­گوید و در مراسم بزرگ­داشت او در کنار خانواده و یاران­اش خواهد بود.

کانون نویسندگان ایران
kanoon۱۳۹۲/۵/۳

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: