UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ به مرکز مالی این کلان‌شهر کشیده شد

اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ به مرکز مالی این کلان‌شهر کشیده شد

جنبش دمکراسی در هنگ‌کنک در پی درگیری‌های اخیر با نیروهای پلیس، دست به گسترش اعتراضات خود زده است. این جنبش روز یکشنبه (۲۸ سپتامبر/ ۶ مهر) به طور غیرمنتظره مردم را به اشغال منطقه نهادهای مالی این کلان‌شهر تجاری فراخواند.

یک سخنگوی جنبش دمکراسی در هنگ‌کنگ گفت، قرار بوده اشغال این منطقه در اواسط هفته صورت بگیرد، ولی این فراخوان در حمایت از اعتراضات چندین هفته‌ای دانشجویی روز یکشنبه اعلام شده است.

از زمان انتقال هنگ‌کنگ به دولت چین توسط بریتانیا در سال ۱۹۹۷ و اعلام منطقه اداری ویژه توسط رهبران چین، این نخستین جنبش اعتراضی در نوع خود است.

اگرچه هنگ‌کنگ از این سال به بعد به چین تعلق دارد و بر اساس اصل “یک کشور، دو سیستم” اداره می‌شود، ولی دولت چین به تدریج می‌کوشد با گسترش نفوذ سیاسی و امنیتی خود، آزادی‌های دمکراتیک را هرچه بیشتر محدود سازد و مانع از انتخابات آزاد در این منطقه شود.

معترضان می‌خواهند با حرکت‌های اعتراضی خود، رهبران پکن را برای برگزاری انتخابات آزاد در هنگ‌کنگ زیر فشار بگذارند.

بنی تای، رهبر جنبش “اشغال مرکز” (Occupy Central) اعلام کرد که کارزار نافرمانی مدنی در این منطقه اداری ویژه چینی آغاز می‌شود. این جنبش از مدت‌ها پیش تهدید کرده بود که چنین کارزاری را به راه خواهد انداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی این فراخوان ده‌ها هزار تظاهرکننده در خیابان‌های ناحیه ساختمان‌های دولتی تجمع کردند.

این منطقه صحنه درگیری میان گروهی از دانشجویان و دانش‌آموزان معترض و نیروهای پلیس است. تظاهرکنندگان از شامگاه جمعه (۲۶ سپتامبر) قصد اشغال محوطه ساختمان‌های دولتی را داشته‌اند و پلیس آن‌ها را پراکنده و شمار زیادی را دستگیر کرده است.

محاصره تظاهرکنندگان توسط پلیس، پس از راهیابی چند صد تن از معترضان به محوطه ساختمان‌های دولتی

محاصره تظاهرکنندگان توسط پلیس، پس از راهیابی چند صد تن از معترضان به محوطه ساختمان‌های دولتی

بسیاری از معترضان با وسائل مختلف صورت خود را پوشانده‌اند تا از گاز فلفل پلیس در امان بمانند. پلیس هنگ‌کنگ برای دور نگاه داشتن تظاهرکنندگان از منطقه ساختمان‌های دولتی از گاز فلفل استفاده می‌کند.

در این درگیری‌ها دست‌کم ۷۴ تن از دانشجویان دستگیر و ۲۹ تظاهرکننده و مأمور پلیس زخمی شده‌اند. یوشوآ وونگ، رهبر ۱۷ ساله‌ی معترضان، در میان دستگیرشدگان است.

اشغال سریع مرکز مالی در حمایت از دانشجویان

برنامه اشغال مرکز مالی هنگ‌کنگ برای روز چهارشنبه اول اکتبر به مناسبت “روز ملی” برنامه‌ریزی شده بود، ولی جنبش “اشغال مرکز” تصمیم گرفت در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان معترض، این حرکت را به جلو بیاندازد.

در بیانیه جنبش مردم با این شعار فراخوانده شده‌اند: “برخیزید و دست به عمل بزنید”.

این فراخوان و اعتراضات دانشجویان دمکراسی‌خواه با استقبال مردم کلان‌شهر ۷ میلیونی هنگ‌کنگ روبه‌رو شده است. شمار زیادی از مردم برای تظاهرکنندگان آب، مواد غذایی و عینک‌های شنا برای حفاظت در برابر گاز‌ اشک‌آور آورده‌اند.

پیشینه اختلاف

در بیانیه مشترکی که دو کشور بریتانیا و چین در سال ۱۹۸۴انتشار دادند، دولت چین تعهد کرده است به مدت دست‌کم ۵۰ سال در شیوه زندگی آزاد مردم هنگ‌کنگ و نظام آزاد اقتصادی این کلان‌شهر تغییری ایجاد نکند و این منطقه به صورت خودمختار اداره شود.

همان‌گونه که دولت استعماری بریتانیا در گذشته از برقراری نظامی دمکراتیک در هنگ‌کنگ سر باز زده بود، دولت کمونیستی چین نیز به مردم این منطقه اجازه انتخابات آزاد نمی‌دهد.

از یک‌سو رئیس دولت هنگ‌کنگ توسط یک کمیته انتخابات تعیین می‌شود و از سوی دیگر فقط بخشی از نهاد قانونگذار پارلمان به صورت دمکراتیک انتخاب می‌شود.

حدود ۹۲ درصد جمعیت هنگ‌کنگ چینی هستند و به زبان کانتون سخن می‌گویند.

هشدار رئیس دولت هنگ‌کنگ به مردم

با گسترش موج اعتراضات دمکراسی‌خواهی، رئیس دولت هنگ‌کنگ مردم این کلان‌شهر را از پیوستن به تظاهرکنندگان برحذر داشت. او گفت که این تظاهرات غیرقانونی است.

این نخستین واکنش لونگ چون‌یینگ به جنبش اعتراضی دانشجویی است که از دوشنبه گذشته برای دمکراسی بیشتر آغاز شده است.

ناظران اوج‌گیری این بحران را در چشم‌انداز می‌بینند.

[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: