UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

انتخاباتی سانسورشده؛ سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی و محدودیت روزنامه‌نگاران خارجی

انتخاباتی سانسورشده؛ سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی و محدودیت روزنامه‌نگاران خارجی

دو روز پیش از برگزاری انتخابات ٢۴ خرداد، رژیم تهران همچنان از دادن روادید به اکثریت بزرگی از رسانه‌های خارجی خوداری می‌کند.مقامات ایران به درخواست بسیاری از رسانه‌ها پاسخ منفی داده‌اند.

matbuat1
گزارش‌گران بدون مرز تشدید سانسور در رسانه‌ها و سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی و ایجاد محدودیت برای خبرنگاران خارجی در ایران را محکوم می‌کند.

 دو روز پیش از برگزاری انتخابات ٢۴ خرداد، رژیم تهران همچنان از دادن روادید به اکثریت بزرگی از رسانه‌های خارجی خوداری می‌کند.مقامات ایران به درخواست بسیاری از رسانه‌ها پاسخ منفی داده‌اند. در تاریخ ٢٠ خرداد علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی با رادیو فرانس کلتور فرانسه، با تائید بررسی دقیق درخواست‌های روادید، اعلام کرد که « نزدیک به ١٠٠٠ درخواست دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی آن‌ها هستیم، در فرانسه ١٠٠ درخواست داشتیم که به سی درخواست پاسخ مثبت دادیم.»

 بنا بر اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز،از رفت و آمد آزاد خبرنگاران خارجی در ایران جلوگیری می‌شود، پوشش خبری متینگ‌های نامزدهای حمایت شده از سوی اصلاح‌طلبان و یا دیدار با مخالفان نظام و خانواده‌های زندانیان سیاسی برای برخی از خبرنگاران ممنوع شده است. خبرنگار یکی از رسانه‌های جهانی که خواهان پنهان ماندن هویت‌اش بود، در این باره به گزارش‌گران بدون مرز گفت « برای هر جا به جایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگیریم و این به معنای آن است که به آن‌ها بگوییم با چه کسی و در کجا و در چه زمانی دیدار داریم. ضمن آنکه برخی از مترجمان تحمیل شده از سوی حکومت عملاً نقش مراقب را دارند.»

 گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت امید عبدالوهابی، روزنامه‌نگار روزنامه‌ مردم سالاری و همکار سایت اصلاحات و حسام الدین اسلام لو دبیر صفحات فرهنگی هفته نامه پاسارگاد سیرجان، در تاریخ های ١۴ و ١٨ خرداد از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند، علت و محل بازداشت این دو روزنامه‌نگار اعلام نشده است. در ایران هم‌اکنون ۵۴ روزنامه‌نگار و وب‌نگار برای انجام وظیفه اطلاع‌رسانی در زندان بسر می‌برند.

 از تاریخ ١۴ اردیبهشت ١٣٩٢ دسترسی به اینترنت با کاهش سرعت و مسدودسازی در بسیاری از نقاط کشور مختل شده است. سایت‌ها متعلق به برخی از مسوولان نظام و حتا خبرگزاری‌های رسمی هم قربانی مسدوسازی “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ” شده‌اند. از این میان سایت مهرنیوز پی از صدور دستور فیل‌تر شدنش و با دخالت مستقیم داستان کل کشور دوباره قابل دسترسی شد. در این باره صد فعال رسانه‌ای نزدیک به رسانه‌های رسمی با انتشار نامه‌ای سرگشاده به «برخوردهای خارج از ضابطه با رسانه‌های فعال در حوزه فضای مجازی» که « طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است» اعتراض کرده‌اند. خبرگزاری رسمی ایسنا در تاریخ ١٨ خرداد تائید کرد «پست الکترونیکی جی‌میل مدتی است دچار مشکل شده و استفاده از آن غیر ممکن شده است. »

 وزارت اطلاعات همچنان فشار بر روزنامه‌نگاران تبیعدی را که با رسانه‌های مستقر در خارج همکاری می‌کنند، ادامه می‌دهد. آرمان مستوفی مدیر رادیو فردا با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ ١٩ خرداد اعلام کرد: «در هفته‌های اخیر مسئولان امنیتی، دست کم در ۹ مورد، بستگان و نزدیکان کارمندان رادیو فردا را احضار کرده و از آنها درباره فعالیت‌های کارمندان رادیو فردا بازجویی کرده‌اند.»

 دوسال پس از مرگ روزنامه‌نگار زندانی هدی صابر در زندان اوین در ٢١ خرداد ١٣٩٠ و هاله سحابی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، در تاریخ ١١ خرداد ١٣٩٠، تا کنون عاملان و آمران این قتل‌ها به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: