UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

ایران؛ قهرمان والیبال جام ملت های آسیا

ایران؛ قهرمان والیبال جام ملت های آسیا
تیم ملی والیبال ایران با پیروزی ۳-۱ مقابل چین در دیدار فینال جام ملت‌های آسیا، برای نخستین بار عنوان قهرمانی این رقابت ها را نصیب خود کرد.
ایران همچنین با این قهرمانی که در حضور بیش از ۱۵ هزار تماشاگر در سالن آزادی رقم خورد، همراه با تیم چین، جواز حضور در رقابت های جام جهانی را نیز به دست آورد.
در پایان این رقابت ها آرش کمالوند، امیر حسینی و فرهاد ظریف به ترتیب توانستند عنوان با ارزش ترین بازیکن، بهترین پاسور و بهترین بازیکن آزاد را از آن خود کنند.
همچنین عنوان امتیاز آورترین بازیکن و بهترین زننده سرویس به دو بازیکن از کره جنوبی تعلق گرفت.
ناتان رابرتس از استرالیا بهترین آبشار زن شد و عنوان بهترین مدافع روی تور این دوره از رقابت ها نصیب لیانگ سونگ از چین شد.
جام جهانی ۲۰۱۱ والیبال، در ماه آذر به میزبانی ژاپن برگزار می شود و تاکنون غیر از این سه تیم آسیایی، حضور تیم های کوبا، آمریکا، ایتالیا، صربستان، برزیل و آرژانتین نیز در آن قطعی شده است.
جام جهانی ژاپن که با حضور ۱۲ تیم برگزار خواهد شد، اولین آزمون ورودی برای المپیک ۲۰۱۲ محسوب می شود و سه تیم برتر راهی لندن خواهند شد.
در رقابت های جام ملت های آسیا به میزبانی تهران، تیم والیبال کره‌جنوبی با شکست استرالیا به مقام سوم جام ملت‌های آسیا دست یافت.
کره ای ها با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسیدند. آن ها در گیم‌های اول، سوم و چهارم به پیروزی دست یافتند اما گیم دوم را با نتیجه ۱۶-۲۵ واگذار کردند.
در این رقابت ها که با حضور ۱۶ تیم برگزار شد، ژاپنی ها پنجم شدند و هندوستان در رده ششم قرار گرفت.

فینال داغ در تهران
در جدال قهرمانی آسیا بین ایران و چین، غیر از جمعیتی که به داخل سالن آمده بودند، حدود ۳ هزار تماشاگر پشت در های سالن ماندند و جایی برای آن ها وجود نداشت.
سایت فدراسیون والیبال با تیتر «لطفا به سالن نیایید، جا برای سوزن انداختن نیست» از مردم خواست تا دیگر به سالن نیایند و این بازی را از تلویزیون تماشا کنند.
در فینال شانزدهمین دوره جام ملت های آسیا، شاگردان خولیو ولاسکو گیم اول این بازی را همچون نبرد نیمه‌نهایی مقابل کره‌جنوبی، به رقیب خود واگذار کردند.
چینی‌ها توانستند این گیم را با نتیجه ۲۵-۲۲ به سود خود خاتمه دهد. اما ملی‌پوشان ایران با ارائه بازی زیبا و شکل گیری انسجام تیمی در گیم دوم با نتیجه ۲۵-۱۸به پیروزی رسیدند. 
در گیم سوم نیز ایران که در دوره قبلی بازی ها نایب قهرمان شده بود، با نتیجه ۲۵- ۱۹ به برتری رسید.
در گیم چهارم که به نظر می رسید چینی ها تسلیم جو سالن و تشویق های گسترده زنان و مردان ایرانی شده اند، شاگردان ولاسکو توانستند با نتیجه ۲۵-۱۶ به پیروزی دست یابند.
ایران در این دوره از مسابقات با قدرت ظاهر شد و در مرحله گروهی توانست ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهد و تا مرحله نیمه نهایی حتی یک گیم را نیز واگذار نکرد.
والیبالیست‌های ایران در دیدار برابر کره‌جنوبی گیم اول را باختند و در دیدار فینال نیز گیم اول را به چین واگذار کردند، اما به جز این دو گیم، سایر نتایج را به سود خود به پایان رساندند.
برخی از تماشاگران با وجود هشدارهای مسئولان، به دلیل این که جایی برای نشستن و حتی ایستادن نبود، روی اسکوربورد نشسته بودند. برخی نیز روی سقف اتاق کنترل قرار گرفته بودند. این در حالی بود که مسئولان سالن اعلام کردند، اسکوربورد برق ۳ فاز دارد و خطر مرگ دارد. سقف اتاق کنترل هم کاذب است و امکان ریزش آن را تهدید می کند.
به علت اینکه برخی تماشاگران روی اسکوربورد سالن رفتند تا از آنجا بازی را تماشا کنند، اینترنت سالن قطع شد.
کادر فنی تیم‌های والیبال کره جنوبی و تایوان به علت پر شدن صندلی‌های سالن، از پشت زمین بازی و از داخل محوطه، نظاره‌گر دیدار فینال بودند.
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم فوتبال ایران نیز با پیراهن تیم ملی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی حاضر شد تا دیدار فینال جام ملت‌های آسیا را از نزدیک تماشا کند.
ایران در شرایطی به قهرمانی رسید که از ۱۶ دوره، در ۱۴ دوره این بازی ها حضور داشته است. یک عنوان سومی در سال ۲۰۰۳ و عنوان نایب قهرمانی در دوره قبلی، مهم ترین موفقیت های والیبال ایران محسوب می شد که حالا با کسب مدال طلا، هر سه رنگ مدال ها را در ویترین افتخارات خود دارد.
هفدهمین دوره رقابت های والیبال جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۳ به میزبانی امارات برگزار خواهد شد.
در جدول پر افتخارترین تیم های تاریخ این مسابقات، ژاپن با ۷ عنوان قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی و ۳ عنوان سومی در صدر قرار دارد.
کره جنوبی ۴ بار این جام را نصیب خود کرده است. چینی ها ۳ بار قهرمان شده اند و استرالیا نیز در سال ۲۰۰۷ روی سکوی نخست ایستاده است.
[مهدی رستم پور – رادیو فردا]
 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: