UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بازتاب اختراع جوان ایرانی – سوئدی در رسانه‌های جهان

بازتاب اختراع جوان ایرانی – سوئدی در رسانه‌های جهان

SHOWER OF THE FUTURE

به گزارش رسانه‌های سوئدی و بین‌المللی، از جمله شبکه‌ی خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا و «یورو نیوز» اروپا، مهرداد محجوبی، طراح صنعتی جوان و فارغ‌التحصیل از دانش‌گاه صنعتی «لوند» در جنوب سوئد که تنها ۲۶ سال سن دارد موفق به اختراع یک تکنولوژی انقلابی شده است که آب دوش مصرفی را به صورت آن واحد مورد تصفیه قرار می‌دهد به صورتی که می‌توان تنها با ۵ لیتر آب به صورت نامحدود دوش گرفت.

مهرداد محجوبی

مهرداد محجوبی

با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، میزان آب مورد استفاده در هر دوش از ۷۵ لیتر به ۵ لیتر کاهش داده می‌شود که به منزله‌ی انقلابی در صرفه‌جویی آب و انرژی محسوب می‌شود.

این جوان ایرانی در مورد اختراعش که رسما در نزد اداره ثبت اختراعات و اکتشافات سوئد و اتحادیه‌ی اروپا به نام او به ثبت رسیده است به رسانه‌های می‌گوید:

«آب یکی از مهم‌ترین منابع ماست که به طرز صحیحی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ایده را با توجه به روشی که فضانوردان در فضا از آن استفاده می‌کنند طراحی نمودم. تکنولوژی که من از آن استفاده می‌کنم مشابه چیزی است که در سفلرهای فضایی سازمان فضایی ناسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک من همین امکان را در کره‌ی زمین ارائه می‌کند و می‌تواند در همه جای دنیا که با کمبود آب مواجه اسا مورد استفاده قرار گیرد.»

با استفاده از اختراع این جوان ایرانی، علاوه بر صرفه‌جویی شگفت‌انگیز در مصرف آب، میزان قابل توجهی انرژی ( ۸۰ درصد) نیز صرفه‌جویی می‌شود، چرا که آب گرمی که در دوش مورد استفاده قرار می‌گیرد و وارد سوراخ فاضلاب می‌شود با استفاده از اختراع این مخترع در آن واحد مورد تصفیه مجدد قرار می‌گیرد و در حالی که کماکان گرم است به دوش منتقل شده و قابل استفاده مجدد می‌شود. تکنیک تصفیه این اختراع به حدی سریع است که آب مصرف‌شده پس از تصفیه کماکان گرم است. هم‌چنین فشار آب این دوش به واسطه‌ی پمپی که در سیستم تعبیه شده است از یک دوش معمولی هم قوی‌تر و یک‌نواخت‌تر است.

این مخترع نام (Shower of the future) یا «دوش آینده» را بر اختراع خود نهاده است.

بخش اقتصادی روزنامه‌ی سوئدی معتبر «سونسکا داگبلادت» می‌نویسد که سرمایه‌گذاران سوئدی جهت مشارکت در ایده‌ی این جوان ایرانی که گمان زده می‌شود با توجه به بحران آب موجود در جهان تبدیل به یک ماشین سودآوری کلان می‌شود در مقابل شرکت تازه تاسیس وی تحت عنوان «اوربیتال سیستمز» صف کشیده‌اند. در یکی از تصاویری که می‌بینید مهرداد محجوبی، فارغ‌التحصیل از دانش‌گاه صنعتی «لوند» در کنار «استفان لوفن»، نخست‌وزیر سوئد قرار دارد که جایزه‌ی «مهندس سال ۲۰۱۴» سوئد را دریافت می‌کند. مهرداد محجوبی قبلا نیز برنده‌ی معتبرترین جایزه‌ی نوآوری سوئد تحت عنوان Skapa utvecklingsstipendium به مبلغ ۵۰  هزار کرون شده است.

منبع:سایت استکهلمیان

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: