UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

با امضای اوباما تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران اجرایی شد

با امضای اوباما تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران اجرایی شد

اوباما با امضای مصوبه کنگره آمریکا، دستور اجرایی‌شدن تحریم‌های جدیدی علیه ایران را صادر کرد. این تحریم‌ها بخش انرژی و مالی ایران را هدف قرار داده‌اند. کشورهای غربی در پی تنظیم تحریم‌های جدیدتری علیه ایران هستند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قانون تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را در روز سه‌شنبه (۹ اکتبر/۱۸ مهر) امضا کرد. بدین ترتیب قانونی که در ماه اوت (مرداد) امسال از سوی کنگره آمریکا تصویب شده بود، مجوز اجرایی یافت.

یکی از سخنگویان کاخ سفید تصریح کرد که تحریم‌های جاری علیه ایران “ابعادی ژرف و نتایجی چشمگیر” داشته است. به دلیل تحریم‌های کنونی، ایران عملاَ قادر نیست معاملات خود را از طریق بانک‌ها و موسسات بین‌المللی انجام دهد.

مرسک لاین، بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌رانی جهان اعلام کرده که با توجه به تحریم‌های گسترده غرب علیه جمهوری اسلامی، ارائه خدمات به ایران را متوقف کرده است. اتخاذ این تصمیم، جریان واردات به ایران را مختل خواهد کرد.

بر اساس تحریم‌های جدید هرگونه همکاری موسسات یا شخصیت‌های حقوقی با صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. بر این اساس مبادله نفت خام ایران با دیگر کالاها نیز ممنوع شده است.

کنگره آمریکا با اکثریت آرای نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکرات بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران را در ۱۱ مرداد امسال تصویب کرده بود. در این بسته‌ی جدید تحریمی، مجازات‌هایی برای بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و همچنین شرکت‌های کشتیرانی که به فروش نفت ایران کمک می‌کنند در نظر گرفته شده است

ایلیانا رزلتینن، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان پیشتر گفته بود که اقدامات تنبیهی جدید، شدیدتر از همه تحریم‌هایی است که تا کنون علیه ایران اعمال شده‌اند.

اوباما نیز در پی تصویب این تحریم‌ها در کنگره گفته بود: «این تحریم‌ها بیانگر آن است که آمریکا تصمیم دارد هر موسسه مالی که به رژیم ناتوان ایران برای دست‌یابی به نظام مالی بین المللی یاری می‌رساند را رسوا کند.»

تحریم‌های در راه

سناتور مارک کرک یکی از تنظیم‌کنندگان این مصوبه جدید سرگرم تهیه طرحی دیگری است که فشارهای اقتصادی و مالی بر جمهوری اسلامی را تشدید خواهد کرد.
گفته می‌شود که در این طرح همه بانک‌های بین‌المللی (دولتی و خصوصی) باید از همکاری با بانک مرکزی ایران خودداری کنند، در غیر این صورت با مجازات‌های مالی آمریکا مواجه خواهند شد.
تحریم ‌آتی تمامی عرصه‌های انرژی و بیمه را هدف خود قرار داده است و تنها معاملات غذایی و دارویی را برای ایران مجاز می‌داند.

مارک کرک، سناتور حزب جمهوری‌خواه تاکید کرد که این طرح پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (۶ نوامبر ۲۰۱۲) آماده و به کنگره این کشور تقدیم خواهد شد.
اتحادیه اروپا نیز در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران است. تنظیم این تحریم‌ها در مراحل پایانی است و احتمالاَ در اواسط اکتبر امسال به شورای اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد. ویلیام هیگ، وزیرخارجه بریتانیا تشدید تحریم‌ها علیه ایران در عرصه‌‌های تجاری و انرژی را “ضروری” خواند.

[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: