UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

برخلاف پیش‌بینی‌ها ایران و ژاپن از راه‌یابی به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بازماندند

برخلاف پیش‌بینی‌ها ایران و ژاپن از راه‌یابی به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بازماندند

خداحافظی ایران از جام ملت‌ها در پی شکست از عراق

0,,18210438_303,00

تیم ملی فوتبال ایران در دور یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا در ضربات پنالتی مغلوب تیم ملی عراق شد. این دیدار در ۱۲۰ دقیقه نبرد به تساوی ۳ بر ۳ ختم شده بود. نتیجه ضربات پنالتی ۷ بر ۶ به نفع عراق رقم خورد.

تیم ملی ایران در دیدار یک چهارم نهایی رقابت‌های جام آسیا در یک بازی پرافت‌وخیز در برابر عراق شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. نتیجه پایانی این بازی پس از ۱۲۰ دقیقه دوندگی بازیکنان در زمین تساوی ۳ بر ۳ بود؛ نتیجه‌ای که کار را به ضربات پنالتی کشاند. در نهایت تیم عراق موفق شد در ضربات پنالتی ایران را با نتیجه ۷ بر ۶ شکست دهد و به نیمه‌نهایی صعود کند.

تیم ایران که صدر‌نشین گروه سوم مسابقات بود به مصاف عراق، تیم دوم گروه چهارم رقابت‌ها رفت. علیرضا حقیقی، احسان حاج صفی، سید جلال حسینی، جواد نکونام، مسعود شجاعی، مرتضی پورعلی گنجی، وریا غفوری، آندرانیک تیموریان، سردار آزمون، اشکان دژاگه و مهرداد پولادی در دیدار برابر عراق به میدان رفتند.

ایران از ابتدای بازی برتری‌اش را به حریف ثابت کرد و تا اواخر نیمه اول کنترل میدان را در دست داشت. سردار آزمون، مهاجم جوان تیم ملی در دقیقه ۲۴ برای تیم ملی ایران گلزنی کرد تا ایران نیمه نخست را برنده به رختکن برود.

مهرداد پولادی، مدافع تیم ملی ایران در نیمه نخست با دریافت ۲ کارت زرد از بازی اخراج شد و این امر سبب شد تا تیم ایران بیش از ۸۰ دقیقه را ده نفره بازی کند. در دقیقه ۴۲ بازی، پس از برخورد میان پولادی و دروازه‌بان عراقی، داور کارت زرد دوم را به مدافع ایران نشان داد. این در حالی بود که پس از برخورد دروازه‌بان عراق با دست به صورت پولادی کوبیده بود و او را نقش بر زمین کرد.

بنیامین ویلیامز داور استرالیایی دقایقی قبل نخستین کارت زرد را به پولادی نشان داده بود، اما این موضوع را فرامش کرده بود و پس از چند لحظه متوجه قضیه شد و کارت قرمز را به پولادی نشان داد تا او مجبور به ترک زمین شود.

اخراج پولادی، عصبانیت و اعتراض شدید کی‌روش را در پی داشت. با پایان یافتن نیمه نخست بازی، کی‌روش که به شدت از داور مسابقه به خاطر اخراج پولادی عصبانی بود به کنار زمین آمد تا با او صحبت کند. ویلیامز اما دقایقی را در میانه زمین مسابقه منتظر ماند و به رختکن نرفت تا در راه رختکن با سرمربی خشمگین ایران مواجه نشود.

کریم انصاری فرد و سایر نیمکت‌نشینان تیم ملی ایران سعی کردند تا کی‌روش را از رویارویی با داور دور نگه دارند و درنهایت او را با اصرار به رختکن بردند.

پرویز سیار، کارشناس داوری فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد شدید از عملکرد داور استرالیایی دیدار ایران و عراق، گفت: «قضاوت داور در نیمه اول بسیار احمقانه بود. احساس می‌کنم داور گیج است. مهرداد پولادی هیچ کاری نکرد که مستحق دریافت کارت زرد و اخراج باشد.»

وی افزود: «زمانی که پولادی به سمت دروازه عراق حرکت کرد، نه برای خطا کردن پیش رفت و نه حتی به صورت غیرعمدی پایش به دروازه‌بان برخورد کرد. حرکت او کاملا طبیعی بود و نمی‌دانم چرا داور به او کارت قرمز داد. تصمیم داور در دادن کارت زرد دوم به مهرداد پولادی بی نهایت مسخره بود.»

باز شدن دروازه ایران پس از ۳۲۶ دقیقه

0,,17477362_303,00

با شروع نیمه دوم بازی روند متعادل‌تری به خود گرفت، اما این تیم عراق بود که در دقیقه ۵۶ بازی توسط احمد یاسین گل تساوی را وارد دروازه ایران کند. علیرضا حقیقی، دروازه‌بان تیم ملی ایران در این رقابت‌ها ۳۲۶ دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشته بود. این دیدارد در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

در وقت‌های اضافه اما ۴ بار دروازه‌های دو تیم باز شد که سهم هر تیم دو گل بود. یونس محمود در دقیقه ۱۰۳ برای عراق و مرتضی پورعلی گنجی در دقیقه ۱۰۴ موفق به گشودن دروازه‌ها وکشاندن بازی به نتیجه مساوی شدند.

در ادامه و در دقیقه ۱۱۶ اسماعیل ضرغام از روی یک ضربه پنالتی موفق شد، تیمش را سه بر دو پیش بیاندازد و قوچان‌نژاد در دقیقه ۱۱۹ توانست ایران را به گل سوم برساند و کار را بار دیگر به تساوی بکشاند.

پس از ۱۲۰ دقیقه بازی ضربات پنالتی سرنوشت بازی را به نفع عراق رقم زد. احسان حاج صفی و سعد عبدالعامرعراقی نخستین پنالتی را برای هر دو تیم به اوت فرستادند. در ادامه برای ایران پورعلی گنجی، نکونام، سید جلال حسینی، وریا غفوری و جهانبخش پنالتی‌هایشان را به گل تبدیل کردند.

بازیکنان عراقی هم پا به پای ایرانی‌ها پنالتی‌هایشان را گل کردند. اما پنالتی هشتم را وحید امیری به دیرک دروازه کوبید و در مقابل سالم شاکر پنالتی‌اش را برای عراق به ثمر رساند تا حذف ایران از دور رقابت‌ها و صعود عراق به نیم نهایی جام شانزدهم رقم بخورد.

ژاپن حذف شد، امارات به نیمه نهایی رسید

0,,18211362_403,00

امارات متحده عربی با شکست ۶ بر ۵ ژاپن به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کرد. نتیجه این دیدار در ۹۰ دقیقه قانونی یک بر یک مساوی شده بود. ایران و ژاپن مدعیان قهرمانی بودند که وداعی زودهنگام با جام داشتند.

در دومین دیدار از مرحله یک چهارم نهایی آسیا، تیم امارات متحده عربی با شکست دادن ژاپن به نیم نهایی این مسابقات رسید. این بازی در وقت قانونی به تساوی یک بر یک رسید اما در ضربات پنالتی امارات با نتیجه ۵ بر ۴ موفق به شکست ژاپن شد و به مرحله نیمه نهایی مسابقات راه یافت.

دیدار‌های نیمه‌نهایی شانزدهمین جام ملت‌های آسیا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. در نخستین دیدار این مرحله کره جنوبی در مقابل عراق قرار می‌گیرد و یک روز بعد استرالیا به دیدار امارات متحده عربی می‌رود.

با پایان یافتن مرحله یک چهارم نهایی، چهره تیم‌های مدعی قهرمانی بر خلاف پیش‌بینی‌ها از آب در آمد. ایران و ژاپن دو تیمی که از سوی رسانه‌ها در کنار تیم‌هایی چون کره جنوبی و استرالیا به عنوان مدعیان اصلی قهرمانی نام برده می‌شدند در مرحله یک چهارم نهایی حذف شدند.

چین، دیگر تیمی بود که جزو مدعیان به حساب می‌آمد و حتی برخی رسانه‌ها تا پیش از شروع جام از این تیم به عنوان شگفتی رقابت‌ها یاد می‌‌کردند، اما این تیم هم با شکست در برابر استرالیا در یک چهارم نهایی وداعی زودهنگام با جام داشت.
امارات متحده عربی و عراق دو تیم عربی از منطقه غرب آسیا در دیدارهای پایانی این جام به رقابت با کره جنوبی از شرق آسیا و استرالیای میزبان از منطقه اقیانوسیه خواهند پرداخت.

[تنظیم خبر از روی سایت دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: