UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بزرگترین راهپیمایی زیست محیطی‌ در تاریخ آمریکا

بزرگترین راهپیمایی زیست محیطی‌ در تاریخ آمریکا

این راهپیمایی در اعتراض به خط لوله نفت کانادا انجام پذیرفته است. 

Washington-D.C.-RW

شهرگان: روز یکشنبه هفته‌ای که گذشت حدود ۵۰،۰۰۰ هزار نفر به خیابان‌های واشینگتن ریختند تا این پیام را به پرزیدنت اوباما بدهند: به خط لوله نفت کیستون اکس ال‌ نه‌ بگویید و اقدامی قاطع برای محیط زیست به عمل آورید.

هزاران هزار پیر و جوان، دانشجو و دانشمند، از رهبران اجتماعی گرفته تا مردم عادی، در حالی‌ که خود را برای مقابله با سرمای گزنده پایتخت پوشانده بودند، به راهپیمایی پرداختند.

آنها از بیش از ۳۰ ایالت آمریکا و از کانادا آمده بودند، بیرق‌های دست نوشته در دست داشتند و یک ماکت عظیم خط لوله درست کرده بودند. همه علیه خط لوله‌ای متحد بودند که قرار است ماسه نفت آلوده کننده کانادا را از آلبرتا به آمریکا منتقل کند.

بیل مک ایبن، یکی‌ از سازمان دهندگان راهپیمایی گفت: "این بزرگترین راهپیمایی تغییر آب و هوا در تاریخ آمریکا بود. با حساب ۵۰،۰۰۰ نفر پیرامون بنای یادمان واشنگتن گرد آمده و سپس با عبور از مقابل کاخ سفید درخواست کردند که پرزیدنت کاری بیش از حرف زدن صرف در مورد بحران محیط زیست انجام دهد."

سخنرانان، یکی‌ پس از دیگری در مورد ضرورت محافظت از محیط زیست به سخنرانی پرداختند. مک ایبن، یکی‌ از سخنرانان گفت، "دولت ما مدت ۲۵ است که سال چشم خود را بر بحران آب و هوا بسته است؛ اینک انبوه مردم درخواست دارند تا بالاخره کاری صورت گیرد. نیازی به بودن ما در اینجا نبود…آنچه که علم می‌‌گوید باید مدت‌ها پیش باعث تصمیم گیری می‌‌شد. اما جنبشی مورد نیاز است تا با این جریان پول مبارزه شود."

اوایل هفته گذشته مایکل برون، مدیر عامل سیرا کلاب همراه با مک ایبن و ۴۶ تن دیگر از رهبران در مساله محیط زیست از جمله استیو کرتزمان در خارج از کاخ سفید دستگیر شدند. این نخستین بار در تاریخ سیرا کلاب است که به نافرمانی مدنی می‌‌پیوندند.

کرتزمان در سخنان خود گفت: "این جنبش زیست محیطی‌ پدران ما نیست. کارهای فراوان انجام گرفته ما را در مسیر درست قرار داده است، مسیری اخلاقی که برای بقا همه ما مسیری محوری است. انرژی، عشق، و نیروی عزم جوانی که در پشت سر این جنبش قرار دارد سوخت رسان بسیاری از مبارزات این چنینی در دهه آینده خواهد بود. ما راه سختی در پیش داریم اما امروز امیدبخش‌ترین روز در سالیان اخیر بود.

سخنران روز پیش، براون سپوک در سخنانی مهیج گفت: "بیست سال دیگر، در روز ریاست جمهوری، مردم می‌‌خواهند بدانند رئیس جمهورشان برای مقابله با بالا آمدن سطح دریاها، خشکسالی‌های بی‌ سابقه، و طوفان‌های خشمگینی که با ایجاد تغییرات در آب و هوا به ما هدیه داده شدند چه کرده است. رئیس جمهور اوباما در دستان خود قلمی دارد که قدرت تحقق وعده او را برای امیدبخشی به فرزندان ما دارد. امروز ما از او می‌‌خواهیم تا آن قلم را برای ردّ کردن پروژه خط لوله کی‌ استون اکس ال‌ بکار گیرد، و به ما اطمینان دهد که این خط لوله صادراتی کثیف و خطرناک هر گز ساخته نخواهد شد."

رهبران بومیان کانادا نیز در راهپیمایی حضور یافته و در باره مضرات ماسه نفت‌ها و مضرات و آلودگی‌های حاصله، و نیز آسیب‌های وارده به زیستگاه خود صحبت کردند.

رابرت ردفورد هنرپیشه معروف سینما و فعال محیط زیست پیشتر در مورد این راهپیمایی نوشته بود:

"این آغاز کار است. آغاز یک مبارزه واقعی برای آینده آمریکا. مشروعیت پرزیدنت اوباما در گرو پاسخ، اراده، و رهبری او در حل این بحران است."

Rabble.ca

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: