UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بنیاد پریا در تورنتوی کانادا، مأوای مهاجرین فارسی زبان

بنیاد پریا در تورنتوی کانادا، مأوای مهاجرین فارسی زبان
ساختمان بنیاد پریا در تورنتو

ساختمان بنیاد پریا در تورنتو

داستان غم‌‌‏انگیز یک پدر سرآغازی برای تأسیس بنیاد پریا، یکی از بزرگترین موسسات فرهنگی دور از وطن بود. احمدرضا تبریزی، مهندس شیمی- فیزیک که ۳۵ سال پیش از ایران خارج شد و اکنون سال‌‏هاست که در کانادا مستقر است، جزو مهاجرین خوش‌‏شانسی بود که پدرش نیز به او در کشور جدید ملحق شد. اما در سال‌‏های آخر عمر، پدر به علت نبود مراکز و اماکن فرهنگی برای فارسی‌‏زبانان با افسردگی دست و پنجه نرم می‌‏کرد. تبریزی می‌‏گوید: « پس از فوت پدرم به فکر تأسیس چنین مکانی افتادم و یک‌‌‏سال به دنبال آن بودم تا عاقبت در سال ۲۰۰۲ موفق به تأسیس آن در تورنتو تحت عنوان یک خیریه شدم.»

احمدرضا تبریزی، بنیانگذار بنیاد پریا-اپک تایمز فارسی

احمدرضا تبریزی، بنیانگذار بنیاد پریا-اپک تایمز فارسی

دلیل اولیه پیدایش بنیاد پریا، محرومیت‌زدایی بسیاری از ایرانی- کانادایی‌هایی بود که والدین مسن خود را به ‌علت نبود خدمات و فعالیت‎ها به زبان فارسی، هر روز بیش از پیش تنها و منزوی می‌دیدند. سالمندان ایرانی به دلایل مختلف از جمله موانع زبانی، عدم توانایی فیزیکی و غیره قادر به تطبیق خود با شرایط زندگی کانادایی نیستند و این مهم به‌‌‏وجود آورنده خلأهایی است که بنیاد پریا در صدد پاسخ‌‌‏گویی به آنهاست.

از ۵ تا ۱۰۷ سال

از آن موقع فعالیت‌‏های این بنیاد غیر انتفاعی گسترش یافت که بر حوزه‌‌‏های آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و تفریحی متمرکز است. از جمله این فعالیت‌‌‏ها می‌‌‏توان به برگزاری کنفرانس‌‌‏‌‌‏های پزشکی، مالی و حقوقی، مشاوره و روان‌‌‏درمانی، کلاس‌‌‏های آموزش زبان و کامپیوتر، برگزاری برنامه‌‌‏های ورزشی چون تور اسکی، مسابقات شطرنج، شب شعر و ادبیات، کلاس‌‌‏های رقص و آواز و در نهایت تورهای تفریحی و بازدید از مکان‌‏های دیدنی اشاره کرد. خدمات این مرکز در درجه اول به جامعه فارسی‌‌‏زبانان و سپس به کامیونیتی‌‌‏های دیگر در تورنتو ارائه می‌‌‏شود.

کلاسی آموزشی در بنیاد پریا که حضور غیرایرانیان نیز در آن جالب توجه است- اپک تایمز فارسی

کلاسی آموزشی در بنیاد پریا که حضور غیرایرانیان نیز در آن جالب توجه است- اپک تایمز فارسی

از آنجاییکه بودجه دولتی آن به منظور سازماندهی فعالیت‌‏ها برای سالمندان اعطا می‌‌‏شود، بیشتر فعالیت‌‌‏های بنیاد پریا متمرکز بر مخاطبین سالمند است، هرچند در کنار آن کلاس‌‌‏هایی را نیز برای جوانان و تازه‌‌‏واردین به کانادا برگزار می‌‌‏کند و مخاطبینی ۵ ساله تا ۱۰۷ ساله را داراست.

خانم حوریه ۶۴ ساله که در یکی از کنفرانس پزشکی شرکت کرده بود، بر مفید بودن آن تأکید کرد. وی گفت:« یک دکتر روان‌‌‏شناس و یک متخصص کایروپرکتیک در کنفرانس سخنرانی کردند که بسیار آموزنده بود. محیط بسیار گرمی دارند و پذیرا هستند. با افراد زیادی آشنا شدم. ناهار بسیار خوب با قیمتی مناسب دارد و در مجموع اوقات خوبی را در بنیاد پریا گذراندم.»

آقای محمد ۷۶ ساله نیز طی مصاحبه‌‌‏ای تلفنی به اپک‌‌‏تایمز گفت: «سرگرمی‌‌‏های خوب، آشنایی با افراد جدید، آموزش توسط متخصین و… این مکان برای ایرانیانی که اوقات فراغت بیشتری داشته و دور از وطن هستند، در مجموع فوق‌‌‏العاده است.»

از جمله اهداف این بنیاد کمک به تقویت جامعه فارسی‌‌‏زبان در آشنایی آنها با فرهنگ مهاجرت و تطبیق‌‌‏دادن آن‌‌‏ها با جامعه کانادایی است. همچنین شناساندن فرهنگ ایرانی و توانمندی‌‌‏های ایرانیان به کشور کانادا و مردم آن از زمره اهداف این مجموعه می‌‌‏باشد.

سالن اجتماعات بنیاد پریا با گنجایش ۲۰۰ نفر برای برگزاری مراسم سخنرانی، گردهمایی، مهمانی و یادبود- اپک تایمز فارسی

سالن اجتماعات بنیاد پریا با گنجایش ۲۰۰ نفر برای برگزاری مراسم سخنرانی، گردهمایی، مهمانی و یادبود- اپک تایمز فارسی

این بنیاد در محلی اجاره‌‌‏ای به مدت ۳ سال فعالیت خود را ادامه داد و پس از آن به محل کنونی آن که ساختمانی متعلق به خود این بنیاد می‌‌‏باشد نقل مکان کرد. بنای آن دارای حدودا ۵۵۰۰ مترمربع زمین و ۹۰۰ مترمربع ساختمان در دوطبقه می‌‌‏باشد. از جمله فضاهای این ساختمان می‌‌‏توان به سالن اجتماعات با گنجایش ۲۰۰ نفر برای برگزاری مراسم سخنرانی، گردهمایی، مهمانی و یادبود اشاره کرد. همچنین این مکان مجهز به کافه تریا، کتابخانه با ۴۵۰۰ نسخه کتاب فارسی شامل انواع دایره‌‌‏المعارف‌‌‏های ایرانیکا و بریتانیکا و لغت‌‌‏نامه دهخداست که همگی از طرف خیرین به این مجموعه اهدا شده‌‌‏اند.

کتابخانه با ۴۵۰۰ نسخه کتاب فارسی-اپک تایمز فارسی

کتابخانه با ۴۵۰۰ نسخه کتاب فارسی-اپک تایمز فارسی

حمایت از بنیاد

بخشی از مسائل مالی این بنیاد از طریق کمک‌‌‏های مردمی و بخشی نیز از طریق کمک‌‌‏های دولتی تأمین می‌‌‏شود. احمدرضا تبریزی در خصوص منبع مالی خرید ساختمان بیان کرد:« بیشترین میزان این کمک‌‌‏‌‌‏ها مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۰ بود که تبدیل به منبع اصلی خرید ساختمان این موسسه شد. قیمت ملک در آن‌‌‏زمان حدود ۲ میلیون دلار بود که پس از دریافت بودجه‌‌‏ای به مبلغ حدود ۴۵۰ هزار دلار بابت بازسازی ساختمان از دولت و کمک‌‌‏های دیگر مردمی موفق به خرید ملک و بازسازی آن به شکل کنونی شدیم». وی در ادامه افزود: « ماهانه ۱۰ هزار دلار هزینه قسط این ساختمان از طریق جمع‌‌‏آوری کمک‌‌‏های مردمی پرداخت می‌‌‏شود.»

براساس گفته‌‏های تبریزی، این موسسه نه تنها از حمایت جامعه ایرانی برخوردار است، بلکه توجه سیاستمداران کانادایی و دولت کانادا را نیز جلب کرده است. از دید آنها اینکه یک مرکز ایرانی در کانادا توانسته با کمک‌‌‏های خیریه کامیونیتی خود به این نقطه برسد، نشان از بلوغ جامعه ایرانی در کانادا را دارد. آن‌‌‏ها متوجه می‌‌‏شوند که جامعه ایرانی شکل و فرم زندگی کانادایی را به خود گرفته و حالا زمان آنست‌‌‏که چنین مراکزی برای این کامیونیتی تأسیس شده و از آنها پشتیبانی شود.

دیدار جاستین ترودو از بنیاد پریا قبل از انتصاب به مقام نخست وزیری کانادا- وبسایت رسمی بنیاد پریا

دیدار جاستین ترودو از بنیاد پریا قبل از انتصاب به مقام نخست وزیری کانادا- وبسایت رسمی بنیاد پریا

تبریزی می‌‏گوید: « ما باری از روی دوش دولت برمی‌‌‏داریم وگرنه دولت خود باید چنین فضاهایی را برای مردم اختصاص دهد و این خدمات را به مردم ارائه بدهد. کلاس‌‌‏های زبان در سطوح مختلف و کلاس‌‌‏های آموزش تاریخ، جغرافیا و سیاست کانادا که در اینجا تشکیل می‌‌‏شود از جمله مثال‌‌‏هایی هستند که خود دولت باید برای ارائه آنها هزینه کند. هزینه کامیونیتی سنترها و مراکز مشابه ما در شهرداری‌‌‏ها برای دولت حدودا ۲۰ برابر هزینه ماست. هزینه آنها از طریق مالیات مردم تأمین شده ولی هزینه ما از طریق کمک‌‌‏های مردمی خیرین ایرانی تأمین می‌‌‏شود که درنتیجه باری از دوش دولت برخواهد داشت.»

چالش‌‏ها

هرچند این موسسه مشکلات بسیاری را برای کامیونیتی ایرانی و دولت کانادا حل می‌‏کند، ولی برای اداره خود با مشکلات مختلفی روبرو است. مشکلاتی که این موسسه و بنیانگذار آن با آنها دست به گریبان بوده و هستند بیشتر ریشه‌‌‏های فکری و فرهنگی دارند ازجمله اینکه توانایی همدلی ایرانیان هنگام وجود عقاید سیاسی، مذهبی مختلف بسیار پایین است.

تبریزی در این‌‏باره به خبرنگار اپک‌‏تایمز می‌‏گوید: «متأسفانه ایرانیان به تفکرات سیاسی خود در خصوص ایران بیش از اندازه حساسند و از جمع‌‌‏شدن در جایی که امکان این باشد افرادی مخالف موضع‌‌‏گیری سیاسی آنها نیز حضور داشته باشند، گریزانند. در حالی‌‌‏که اکنون که ما در کشوری جدید زندگی می‌‌‏کنیم، آنچه که باید برایش اهمیت بیشتری قائل شویم، سیاست کشور کانادا و آشنایی با آن است. به‌‌‏علاوه، سیاست تنها بخش کوچکی از زندگی انسان را تشکیل می‌‌‏دهد و پس از مهاجرت و در مملکت جدید مشکلات زیادی داریم که باید به خاطر آن جدای از دیدگاههای سیاسی مختلف درباره ایران، فقط به هم کمک کنیم.»

البته علاوه بر موضوع فوق، بحث تامین هزینه‌‏های مالی نیز از دیگر خوان‌‏های سخت اداره بنیاد پریاست. اهدا کردن پول در کانادا برای مصارف بشردوستانه و خیریه چون کمک به بیماران، احداث مدارس و حمایت از حیوانات و محیط زیست بسیار رایج است. اما به نقل از تبریزی این کار هنوز در اجتماع ایرانیان یک فرهنگ جاافتاده نیست. وی در این‌‌‏باره می‌‌‏گوید چون فرهنگ اهدای پول برای این مصارف هنوز در اجتماع ایرانیان جای خود را باز نکرده، لذا جمع‌‌‏آوری کمک مالی از دیگر مشکلات اداره بنیاد بوده و هست.

پس از گذر ۱۳ سال و طی مسیری سخت و دشوار در محیطی بیگانه می‌‌‏شود گفت بنیاد پریا در شهر تورنتوی کانادا، هم‌‌‏اکنون یکی از بزرگترین کامیونیتی سنترها و بنیادهای فرهنگی در نوع خود در خارج از ایران است که ساختمانی متعلق به خود دارد و می‌‌‏تواند الگوی مراکزی مشابه در سایر نقاط دنیا باشد.

[اپک تایمز فارسی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: