UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

به دنبال تجمع صدها نفر از سینماگران؛ حفاظت از خانه سینما به پلیس واگذار شد

به دنبال تجمع صدها نفر از سینماگران؛ حفاظت از خانه سینما به پلیس واگذار شد

تجمع صدها نفر از سینماگران ایران در مقابل ساختمان پلمب شده‌ی “خانه‌ی سینمای ایران” با قول رییس پلیس تهران مبنی بر اینکه این ساختمان تا روز ۶ مرداد که قرار است مجمع عمومی این نهاد صنفی برگزار شود، به دست کسی نخواهد افتاد و پلیس از آن محافظت خواهد کرد پایان یافت.

House-of-Cinema-2nd-Protest-18-july-2013-1

فراخوان سینماگران برای دومین تجمع پیاپی در محل خانه سینما در روز پنج‌شنبه (۲۷ تیر-۱۸ جولای) پس از آن صورت گرفت که سازمان سینمایی که نقش بازوی سینمایی وزارت ارشاد را ایفا می‌کند از تحویل ساختمان خانه سینما، به نهادی موازی با عنوان «جامعه اصناف سینمای ایران» که از آن به «خانه سینما ۲» نیز نام برده می‌شود در این روز خبر داده بود.

با این حال، سینماگرانی که خبرگزاری‌های داخلی تعداد آن‌ها بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تن برآورد کرده‌اند بنا بر وعده‌ی قبلی از نخستین ساعات روز پنج‌شنبه در مقابل ساختمان خانه سینما در خیابان سمنان جمع شدند تا مانع از ورود هیات مدیره‌ی تشکیلات موازی اخیرا تاسیس شده به داخل ساختمان شوند. آن‌ها تنها زمانی به ترک محل رضایت دادند که سردار حسین ساجدی‌نیا، رییس پلیس تهران، که در محل تجمع حاضر شده بوده به آنان وعده داد که از ساختمان خانه سینما محافظت خواهد کرد.

ساجدی‌نیا، خطاب به تجمع‌کنندگان گفت: «از منظر پلیس من به شما اطمینان می‌دهم تا ۶ مرداد این مکان دست کسی نمی‌افتد و ما نیروی پلیس را تا آن روز در اینجا مستقر خواهیم داشت و این اطمینان را به شما می‌دهیم که تا ۶ مرداد هیچ‌کس وارد ساختمان نشود تا تصمیم گیری‌ها صورت گیرد.»

او هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که تا آن زمان مشکلات موجود «با توجه به قول وزارت ارشاد و ریس دولت» حل شود.

298526_251

در واکنش به این سخنان، محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما نیز ضمن تشکر از رییس پلیس تهران گفت «ما ۶ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح در این مکان مستقر می‌شویم و بعدازظهر نیز مجمع عمومی برگزار می‌کنیم».

آقای عسگرپور کمی پیش‌تر با اشاره به اظهارات جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه «تا زمان تفاهم بین دو گروه، درِ خانه‌ی سینما بسته خواهد ماند و هیچ طرفی وارد ساختمان نخواهد شد» تاکید کرده بود که «با وزارت ارشاد نمی‌توان وارد مذاکره شد» چرا که «شرایط تغییر نکرده است».

عسگرپور هم‌چنین به این اظهارنظر شمقدری که «برچسب پلمب ساختمان شماره‌ی یک خانه سینما برداشته می‌شود» نیز واکنش نشان داد و با اشاره به سند مالکیت ساختمان که در اختیار هیات مدیره خانه سینما است، از نیروی انتظامی و قوه‌ قضاییه خواست تا بازپرس کشیک به محل اعزام کنند تا او «درباره‌ی اصالت پلمپ اظهارنظر کند».

مدیرعامل خانه سینما گفت: «این ساختمان متعلق به خانه سینما نیست و سرقفلی‌اش برای خانه سینماست و خانه برای کسی است که ما هر ماه به مالک آن اجاره می‌دهیم. این پلمپ برای ساختمان‌های وزارت ارشاد است. یعنی وزارت ارشاد فقط می‌تواند ساختمان‌های خود را پلمپ کند. باید مطلع باشیم که همان شب چیزهایی از این ساختمان خارج کردند و ممکن است چیزهایی را نیز وارد کرده باشند و این مطلب قابل پیگیری است.»

در همین حال، پرویز پرستویی، بازیگر شناخته شده‌ی سینمای ایران نیز که به همراه فرهاد توحیدی، رییس خانه سینما، برای دیدار با شمقدری به وزارت ارشاد رفته بود، پس از آن‌که به دلیل بسته بودن وزارت ارشاد موفق به دیدار با او نشد، به جمع سینماگران بازگشت و گفت: «تلفنی با آقای شمقدری صحبت کردیم. قرار شد خانه سینما تحویل اصناف دیگر نشود و مجمع عمومی در ساختمان شماره ۲ برگزار شود.»

رخشان بنی‌اعتماد نیز در سخنانی از حاضران خواست تا در اقدامی نمادین، کارت‌های عضویت خود را به هیات مدیره‌ی خانه سینما تحویل دهند تا بدین ترتیب نشان دهند که تنها یک خانه سینما با یک هیات مدیره وجود دارد.

از نکات قابل توجه تجمع روز پنج‌شنبه اهالی سینما، حضور اصغر فرهادی، کارگردان برنده‌ی جایزه‌ی اسکار در این تجمع بود. فرهادی که اخیرا بعد از ساخت فیلم تازه‌اش، گذشته، به ایران بازگشته، در جمع سینماگران گفت: «برای ما این رفتار و این حضور، یک اقدام سمبلیک است، اقدام نسبت به خانه‌ای که بسته شده است. متاسفم از اینکه تاکنون هیچ دلیل شفافی برای چنین اقدامی بیان نشده و بیشتر مسائل مطرح شده حاشیه بوده است.»

مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، کیومرث پوراحمد، باران کوثری، حسن برزیده، پرویز پورحسینی، الهام پاوه‌نژاد، سامان مقدم، رویا تیموریان، مسعود رایگان، فاطمه گودرزی، همایون ارشادی، حسن پورشیرازی، همایون اسعدیان، مجتبی راعی، حمیرا ریاضی، محمدعلی سجادی، داریوش فرهنگ، کمال تبریزی، شهرام مکری، ستاره اسکندری، پگاه آهنگرانی، امیر اثباتی، مجتبی میرطهماست، علی‌رضا داوودنژاد، رضا داوودنژاد، بیژن امکانیان، صابر ابر، هانیه توسلی، علی دهکردی، مهدی فخیم زاده، پیمان قاسم‌خانی، سیف‌الله صمدیان، پارسا پیروزفر، داریوش اسدزاده، سروش صحت، کامبوزیا پرتوی، مازیار میری، بیژن میرباقری، رسول صدرعاملی و ابوالحسن داوودی از جمله حاضران در تجمع روز پنج‌شنبه در محل خانه سینما بودند.
[تقاطع] 

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: