UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پیرامون شیوع بیماری کرونا در ایران

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پیرامون شیوع بیماری کرونا در ایران
به‌گزارش شهرگان به نقل از سایت صدای مردم؛ به دنبال شیوع بیماری کرونا در ایران و ضرورتِ آزادی عمل رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی دقیق و مستدل درباره این بیماری، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است:

اتفاق همه‌گیری بیماری ناشی از کرونا ویروس در چین و گسترش یافتن آن به داخل کشورمان، یکبار دیگر ثابت کرد که جامعه ایران بیش از هر چیزی از فقدان نظام رسانه‌ای آزاد ضربه می‌خورد.اگر نظام رسانه‌ای آزاد و کارامد وجود می‌داشت،به احتمال فراوان روزنامه‌نگاران و مردم عادی و کارشناسان می‌توانستند شواهد کافی از حضور ویروس کرونا را بسیار پیش از فوت دو بیمار نخستین در اختیار افکار عمومی قرار دهند و خیلی زودتر مانع از شکل‌گیری این پنهان‌کاری ناخواسته یا خوش‌بینی نابخردانه شوند.

این هزینه‌ای است که به دلیل فقدان فضای آزاد رسانه‌ای بر جامعه و کشور تحمیل می‌شود.حتی اکنون که ابعاد ماجرا روشن شده، کماکان با این مشکل مواجه هستیم و به رسانه‌ها اخطار می‌دهند که چرا فلان مطب نوشته شده است،در حالی که واقعیت ماجرا گسترده‌تر از این است و همین سیاست‌ها موجب افزایش گرایش مردم به رسانه‌های غیررسمی می‌شود و اخبار و تحلیل‌های خلاف واقع در رسانه‌های غیررسمی مثل ویروس در حال انتشار است. با توجه به این وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان موارد زیر را اعلام می‌دارد.

۱- وزارت بهداشت و سایر نهادها محدودیت‌های اطلاع‌رسانی و دسترسی خبرنگاران را در کسب خبر و تهیه گزارش به طور کامل مرتفع‌ کنند و هیچ مانعی درکسب و انتشار خبر و تحلیل و گزارش ایجاد نکنند. ممکن است در این مسیر برخی مطالب غیرواقعی و نادرست هم منتشر شود ولی عوارض آن در برابر منافع اطلاع‌رسانی آزاد در حد هیچ است.این فرصت مناسبی است که تغییرات در نظام اطلاع‌رسانی را شاهد باشیم.

۲- همکاران روزنامه‌نگار در همه حوادث از جمله این اپیدمی به مثابه سربازان و پیشگامان اطلاع‌رسانی و خدمت به جامعه هستند. از همه آنان می‌خواهیم این پیشگامی را حفظ و نیز از مدیران مسئول و صاحبان رسانه‌ها و مطبوعات می‌خواهیم که کلیه امکانات لازم را برای ایفای این وظیفه مهم آنان فراهم کنند. امکانات دسترسی به بیمارستان‌ها، پزشکان، در سطح شهر و… و نیز امکانات بهداشتی و تامین سلامتی از قبیل ماسک، مواد ضدعفونی‌کنند، پک‌های مناسب حفاظتی و… تامین این موارد وظیفه عمومی اعم از رسانه‌ها و وزارت بهداشت است.

۳- با توجه به ضرورت‌های بهداشتی و احتیاطی در بسیاری از موارد نیازی به حضور همکاران در محیط تحریریه نیست. اگر چه حضور در این محیط منافع فراوان دارد ولی در شرایط کنونی تا آنجا که امکان دارد باید از چنین تجمعاتی پرهیز کرد و در مواردی که امکان انجام کار در محیط خانه وجود دارد الزامی به حضور در محیط کار نباید داشت.

۴- از همکاران عزیز می‌خواهیم که ضمن تهیه گزارش‌ها و اخبار و تحلیل‌های حوزه‌های کاری خود، سعی کنند که در همه حوزه‌ها متمرکز بر موضوع کرونا شوند و ضمن رعایت کلیه ضوابط بهداشتی به تهیه و انتشار میدانی و آزاد مطالب اقدام نمایند. هرگاه در اجرای هرکدام از امور فوق با مشکل مواجه شدند، موارد را به انجمن اطلاع دهند تا از طریق گفت‌وگو با مدیران مسئول و یا مسئولین و در صورت نیاز بیان عمومی اقدام به حل مشکل آنان شود.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: