UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

تحصن یک ماهه برای حفظ دره رودخانه صلح

تحصن یک ماهه برای حفظ دره رودخانه صلح

شهرگان – سیدمصطفی رضیئی: بعد از نزدیک به یک ماه از شروع اعتصاب به غذای کریستین هنری روبه‌روی ساختمان مرکزی هایدرو بی‌سی – اداره برق استان بریتیش کلمبیا – در اعتراض به پروژه ساخت سد بر دره رودخانه صلح در شمال استان، انتقادها به ساخت این سد به گروه‌های سیاسی منطقه هم رسیده است.

هنری البته بعد از ۱۹ روز اعتصاب غذا و بعد از انتقال به بیمارستان، به توصیه دوستان و پزشکان معالج، اعتصاب غذای خودش را شکست. ولی معترضین همچنان به تحصن شبانه‌روزی خودشان در داون تاوون ونکوور ادامه می‌دهند و معتقد هستند رسانه‌های اصلی کشور نسبت به اعتراض آنها سکوت اختیار کرده‌اند.

رسانه سی‌بی‌سی که ساختمان آن در شهر ونکوور تنها چند صد متر با محل اعتراض فاصله دارد، گفته این تحسن را پوشش نخواهد داد،‌ چون اعتصاب غذا آسیب آگاهانه به بدن است و خبری نیست که بتوان از طریق این رسانه آن را مطرح کرد.

متن نامه معترضین به نخست‌وزیر جاستین ترودو را در این لینک بخوانید.

اعتراض‌ به بررسی‌های ناکافی

افراد معترض خواستار لغو پروژه ساخت سد در دره رودخانه صلح در شمال بریتیش کلمبیا هستند. این دره قابلیت تولید غذای یک میلیون نفر را دارد و سی سال قبل این پروژه با اعتراض‌های مردمی لغو شده بود، ولی این مرتبه دولت استانی به رهبری کریستی کلارک از شاخه استانی حزب لیبرال می‌خواهد این پروژه را کامل کند.

معترضین می‌گویند که اجرای این پروژه فاقد انجام بررسی‌های کافی است، راه‌های دیگر برای تولید برق که هزینه و خطر کمتری برای محیط‌زیست دارند در نظر گرفته نشده‌اند. همچنین آنها می‌گویند که حقوق قانونی بومی‌های کانادا در این پروژه نادیده انگاشته شده است و بدون توجه به خواسته‌ها و اعتراض‌های آنان، سرزمین آنها را می‌خواهند غرق آب کنند.

در ویدئوی تولیدی شبکه سیتی‌تی‌وی، منتشر شده در وب‌سایت عفو بین‌الملل شاخه کانادا، بیشتر با پروژه ساخت سد بر دره رودخانه صلح و تاثیر آن بر زندگی مردم بومی آشنا شوید:

https://www.youtube.com/watch?v=4uGldrYZwlI

الیزابت مِی مخالف ساخت این سد

گروه‌های سیاسی محلی همراه موج اعتراض به ساخت این سد شده‌اند. الیزابت مِی، رهبر حزب سبزهای کانادا و عضو پارلمان در دیدار از محل تحسن گفت مخالف ساخت این سد است و در ادامه توضیح می‌دهد که می‌گوید این پروژه فقط به هدف گسترش فرکینگ برای استخراج گاز مایع در شمال استان است و بر زندگی مردم معمولی تاثیری نخواهد داشت.

دولت استانی قصد دارد تا چهار پایانه صدور گاز مایع در استان بریتیش کلمبیا درست کند و هزینه ساخت این چهار پایانه نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار خواهد بود – گروه‌های مدافع محیط‌زیست مخالف ساخت این پروژه هستند، همچنین مخالف ساخت سد به منظور تامین انرژی مورد احتیاج این پروژه‌ها هستند.

در این ویدئو الیزابت مِی با یک کشاورز معترض از دره رودخانه صلح صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد چرا مخالف اجرای این پروژه است:

سوال از حزب دموکرات‌های نو

شاخه استان بریتیش کلمبیا حزب دموکرات‌های نو (NDP) در حالی لغو ساخت این سد را در برنامه‌های انتخابات استانی سال آینده خود قرار داده که این سوال را نیز پیش کشیده است: در حالی که هم‌اکنون دولت استانی میلیون‌ها دلار به شرکت‌های تولید برق سوبسید می‌دهد تا برق تولید نکنند، چرا بایستی تا ۱۱ میلیارد دلار صرف ساخت پروژه‌ای تازه شود که هدف از ساخت آن، تولید برق بیشتر عنوان شده است؟

این در حالی است که از امسال و طی یک دوره پنج ساله، قیمت برق در استان ۲۸ درصد گران‌تر خواهد شد.

این گالری عکس روز شنبه، ۱۷ آوریل توسط سیدمصطفی رضیئی از محل تحسن روبه‌روی ساختمان مرکزی هایدرو بی‌سی گرفته شده است:

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

سیدمصطفی رضیئی، مترجم و روزنامه‌نگار مقیم شهر برنابی است. او نزدیک به سه سال است در کانادا زندگی می‌کند و تاکنون ۱۴ کتاب به ترجمه او در ایران و انگلستان منتشر شده‌اند، همچنین چندین کتاب الکترونیکی به قلم او و یا ترجمه‌اش در سایت‌های مختلف عرضه شده‌اند، از جمله چهار دفتر شعر از چارلز بوکاووسکی که در وب‌سایت شهرگان منتشر شده‌اند. او فارغ‌التحصیل روزنامه‌نگاری از کالج لنگرا در شهر ونکوور است، رضیئی عاشق نوشتن، عکاسی و ساخت ویدئو است، برای آشنایی بیشتر با او به صفحه فیس‌بوک‌اش مراجعه کنید.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: