UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای رو در رو با برخوردی دوگانه؛ حمایت رهبر و انتقاد مجلس

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای رو در رو با برخوردی دوگانه؛ حمایت رهبر و انتقاد مجلس

آنچه در پی می‌خوانید دو برخورد با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است که به گزارش بی‌بی‌سی و به نقل از رسانه‌های ایران بازتاب یافته‌است.

zarifKerry5p1mtg2

رهبر ایران: هیچکس نباید مذاکره‌کنندگان را تضعیف کند

سخنرانی امروز آقای خامنه‌ای به مناسبت سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران انجام شده

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفته است که هیچکس نباید مذاکره‌کنندگان ایرانی را تضعیف کند. آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تاکید دوباره بر اینکه به مذاکره با ایالات متحده خوشبین نیست، گفت که کسی نباید دیپلمات‌های ایرانی را سازشکار بخواند.به گزارش وبسایت رهبر ایران، آقای خامنه‌ای امروز یکشنبه ۱۲ آبان (۳ نوامبر) در یک سخنرانی در تهران گفت: “اگر مذاکرات به نتیجه برسد که چه بهتر ولی اگر نتیجه نگرفتند، معنایش این باشد که کشور باید روی پای خودش بایستد.”

او تاکید کرد: “همانطور که در مشهد هم گفتم،به مذاکره خوشبین نیستم ولی باذن الله از این مذاکرات ضرری هم نمیکنیم و این تجربه، ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد.”

رهبر ایران با این حال در دفاع از دیپلمات‌های ایرانی که مشغول مذاکره با قدرت های جهانی هستند، گفت: “هیچکس نباید مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را سازشکار بداند، اینها بچه‌های خود ما و بچه‌های انقلابند. یک مأموریت سختی را بر عهده دارند و هیچکس نباید ماموری را که مشغول کاری است تضعیف کند.”

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و در فروردین ماه سال جاری نیز درباره مذاکره با آمریکا کلیک گفته بود: “من به این مذاکره خوشبین نیستم اما مخالفتی هم با آن ندارم.”

به دنبال رسیدن حسن روحانی به ریاست‌جمهوری و تلاش‌های دولت او برای بهبود روابط خارجی ایران، گروه‌هایی از محافظه‌کاران به او و مقام‌های سیاست خارجی دولتش حمله می‌کنند و می‌گویند آنها بیش از اندازه به آمریکا خوش‌بین هستند.

از جمله نصب کلیک تابلوهایی ضدآمریکاییدر شهرهای مختلف ایران که نشان می‌داد طرف آمریکایی “صداقت” ندارد و با چکمه و لباس نظامی در مذاکره حاضر می‌شود، بحث‌هایی را برانگیخت.

این تابلوها بعد از چند روز جمع آوری شد.

انتقاد از ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از پاسخگویی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جلسه این کمیسیون و قانع نشدن سوال‌کنندگان از این پاسخ‌ها خبر داده است.

حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت که موضع گیری آقای ظریف درباره هولوکاست، تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا، تعریف از منافع ملی، احتمال توقف غنی‌سازی اورانیوم و حمله اخیر سراوان، پنج موضوعی بوده که درباره آنها از وزیر امور خارجه سوال شده است.

به گفته آقای حسینی هیچ‌یک از پاسخ‌های آقای ظریف سوال‌کنندگان را قانع نکرده است.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد از آقای ظریف درباره “مواضع غیرقابل قبول” او درباره هولوکاست پرسیده و او پاسخ داده است: “به جای پرداختن به اصل موضوع، این سؤال را باید مطرح کنیم که اگر عده‌ای در جنگ جهانی دوم کشته شده‌‌اند، چرا مردم مظلوم فلسطین و مسلمانان باید هزینه آن را بپردازند.” این پاسخ آقای قدوسی را قانع نکرده است.

در سوال دوم، آقای کریمی قدوسی از آقای ظریف پرسیده چرا او “رئیس جمهور را تشویق و ترغیب کرده که با اوباما تماس تلفنی داشته باشد و پاسخ تلفن اوباما را بدهد؟”

آقای ظریف در پاسخ گفته است که او و آقای روحانی خلاف نظر آیت‌الله خامنه‌ای عمل نکرده و نمی‌کنند. این پاسخ هم قانع‌کننده نبوده است.

انتقاد بعد از حمایت

به گفته آقای حسینی نقوی سوال دیگری هم درباره احتمال تعلیق غنی‌سازی در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱ مطرح شده که آقای ظریف در پاسخ گفته است: “به هیچ وجه راجع به تعلیق غنی‌سازی توافق نکرده‌ایم و کذب محض است.” با وجود این نماینده پرسشگر از پاسخ وزیر قانع نشده است.

وزیر امور خارجه ایران درباره تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا: بنده و آقای دکتر روحانی خلاف نظر مقام معظم رهبری عمل نکرده و نمی‌کنیم.

پاسخ‌های آقای ظریف درباره نگاه او به منافع ملی و همین طور حمله به مرزبانان در سروان و “مواضع انفعالی وزارت خارجه در سیاست خارجی در قبال کشورهای همسایه شرقی از جمله پاکستان” هم ظاهرا نمایندگان سوال‌کننده را قانع نکرده است.

سوال از وزیر امور خارجه ایران و انتقاد از مواضع او در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، ساعاتی بعد از سخنرانی آیت الله خامنه‌ای و حمایت او از گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای صورت گرفت.

رهبر ایران در دفاع از دیپلمات‌های ایرانی که مشغول مذاکره با قدرت‌های جهانی هستند، گفت: “هیچ‌کس نباید مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را سازشکار بداند، اینها بچه‌های خود ما و بچه‌های انقلابند. یک مأموریت سختی را بر عهده دارند و هیچ‌کس نباید ماموری را که مشغول کاری است تضعیف کند.”

به دنبال رسیدن حسن روحانی به ریاست‌جمهوری و تلاش‌های دولت او برای بهبود روابط خارجی ایران، گروه‌هایی از محافظه‌کاران به او و مقام‌های سیاست خارجی دولتش حمله می‌کنند و می‌گویند آنها بیش از اندازه به آمریکا خوش‌بین هستند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: