UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

جان کری: در ژنو، ایران توافق را امضا نکرد

جان کری: در ژنو، ایران توافق را امضا نکرد

در حالی که گزارش های پیشین حاکی از آن بود که به دلیل مخالفت فرانسه، توافق نهایی بین طرفین مذاکره کننده صورت نگرفته است، اما کری در صحبت های اخیر خود ایران را به عنوان طرفی که «آماده پذیرفتن توافقنامه نبوده است»، معرفی کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در مذاکرات ژنو به جمع بندی های خوبی درباره برنامه هسته ای ایران رسیدیم اما هیئت ایرانی نتوانست پیشنهادهای غرب را بپذیرد، اگرچه توافق بین دو طرف، به زودی حاصل خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به امارات متحده عربی، روز دوشنبه ۱۱ نوامبر در نشست خبری ابوظبی گفت: «نمایندگان کشورهای مذاکره کننده در آخرین روز مذاکرات در ژنو بر سر برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند وپیشنهادهای خود را به هیئت ایرانی ارائه کردند، اما هیئت مذاکره کننده ایرانی نتوانست این پینشهادها را در آن لحظه بپذیرد.»

کری با اشاره به اینکه برای رسیدن به توافق با ایران، آمریکا عجله ای ندارد، گفت: «امیدواریم در ماه های آینده بتوانیم به توافقی دست پیدا کنیم که با معیارهای هر دو طرف سازگار باشد.»

در حالی که گزارش های پیشین حاکی از آن بود که به دلیل مخالفت فرانسه، توافق نهایی بین طرفین مذاکره کننده صورت نگرفته است، اما کری در صحبت های اخیر خود ایران را به عنوان طرفی که «آماده پذیرفتن توافقنامه نبوده است»، معرفی کرده است. وی افزود: «فرانسه و ما به توافق متحد رسیدیم.»

از سوی دیگر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه امروز دوشنبه ۱۱ نوامبر در گفت و گو با رادیو یک اروپا گفت: «رسیدن به توافق با ایرانی ها دور از دسترس نیست. اما هنوز به آن مرحله نرسیدیم.»

به گزارش بی بی سی، برخی از دیپلمات ها فرانسه را متهم کرده اند که در این دور مذاکرات ۵+۱ ژنو، از خود سرسختی نشان داده و مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است، اما فابیوس این اتهام را رد کرده است و اعلام کرد: «ما در مواضعمان قاطع هستیم، اما انعطاف پذیر نیستیم. ما خواستار صلح هستیم و در نهایت می خواهیم به صلح برسیم.»

مذاکرات سه روز گروه ۵+۱ روز شنبه ۹ نوامبر بدون دستیابی به توافق نهایی، خاتمه یافت. دور بعدی این مذاکرات ۲۰ نوامبر برگزار می شود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به نگرانی های بنیامین نیتانیاهو نخست وزیر اسراییل گفت: «در مذاکره با ایران، آمریکا کو و احمق نیست. هیچ مغایرتی میان اقدامات دولت باراک اوباما و تعهدات این کشور به اسرائیل وجود ندارد.»

پیش از این نیتانیاهو نخست وزیر اسراییل توافق بر سر مسئله هسته ای ایران را «خیلی بد» دانست و اعلام کرد که اسراییل از این توافق پشتیبانی نمی کند.

[الشرق الاوسط]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: