UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

جلایی‌پور: کاندیدای اصلاح‌طلبی در میدان رقابت باقی نمانده است

جلایی‌پور: کاندیدای اصلاح‌طلبی در میدان رقابت باقی نمانده است

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت می‌گوید، با وجود تصمیم اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات، پس از رد صلاحیت ناباورانه هاشمی رفسنجانی، کاندیدای اصلاح‌طلبی در میدان رقابت باقی نمانده است

حمیدرضا جلایی پور، عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت می گوید، با وجود تصمیم اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات، پس از رد صلاحیت ناباورانه هاشمی، کاندیدای اصلاح طلبی در میدان رقابت باقی نمانده است.

جلایی پور در گفت و گویی با شبکه آنلاین ۲۵خرداد گفت: کسانی که مشکلات بعد از سال ۸۸ را ایجاد کردند علاقه نداشتند وضعیت فعلی تغییر کند. آنان ارزیابی درستی از رای هاشمی و موجی که کاندیداتوری او ایجاد کرد داشتند و چون شکست در انتخابات را قطعی می دانستند تن به این رسوایی دادند.

به گزارش ندای سبز آزادی جلایی پور رد صلاحیت هاشمی را “رسوایی” برای حاکمیت توصیف کرد و گفت: ارزیابی حاکمیت پس از ثبت نام هاشمی این بود که او ۳۰ میلیون رای خواهد آورد. به اعتقاد من این ارزیابی درست بود. چراکه حضور هاشمی، اصلاح طلبان، حامیان جنبش سبز، اصولگرایان میانه رو، روحانیت غیر حکومتی، بازاریان و ناراضیان اقتصادی را در کنار هم قرار داد و یک موج اجتماعی را ایجاد کرد که باعث شد حرکت اعتراضی وسیع تر شود.

این استاد جامعه شناس، “موج ۹۲” را قوی تر از موج سال ۸۸ و سال ۷۶ ارزیابی کرد و گفت که به همین دلیل حاکمیت زیر بار رسوایی رد صلاحیت هاشمی رفت.

جلایی پور این رد صلاحیت را غیر عاقلانه خواند اما در عین حال گفت که پذیرش این رسوایی برای حاکمیت از پذیرش نتیجه انتخابات راحت تر بود.

او بر همین اساس پیشبینی کرد که رویکرد حذفی و رفتار کنونی حاکمیت جمهوری اسلامی در انتخابات پیش رو تغییر نخواهد کرد.

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در بخش دیگری از سخنانش به تشریح رویکرد اصلاح طلبان پرداخت. جلایی پور با تاکید بر اینکه فاصله نگرفتن از مردم و تلاش برای حل مشکلات آنان اولویت اصلاح طلبان است یادآور شد: در شرایط کنونی، مردم در مشکلات معیشتی و مخمصه های زندگی روزمره گیر قرار دارند. اصلاح طلبان نیز با توجه به همین مشکلات تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتند تا شاید بتوان مانع از افزایش مشکلات شد. اما این شرکت می بایست با حضور کاندیدایی صورت می گرفت که مورد توجه مردم قرار گرفته و دیده شود، در عین حال، جناح مقابل را نیز برای مدیریت انتخابات با مشکل مواجه کند.

جلایی پور با بیان اینکه درخواست از خاتمی و هاشمی برای کاندیداتوری با همین نگاه صورت گرفت، گفت: اما در عمل، آقای هاشمی را “ناباورانه” رد صلاحیت کردند و از این به بعد هم من فکر نمی کنم مشی حاکمیت تغییر کند.

مدیرمسوول روزنامه توقیف شده “جامعه” با بیان اینکه اصلاح طلبان علی رغم چهارسال فضای وحشت و احضار و زندان و پرونده سازی، با اجماع و هم اندیشی حرکت کردند و از اینجا به بعد نیز با هم اندیشی و اجماع تصمیم جمعی میگیرند گفت: اصلاح طلبان می خواستند در انتخابات شرکت کنند اما اتفاقی در حال حاضر افتاده این است که کاندیدا نداریم و نمی دانم چقدر ممکن است در چند روز باقی مانده به اجماع رسید. من در حال حاضر آثار آن را نمی بینم.

جلایی پور افزود: میان اصلاح طلبان در چهارسال گذشته دو رویکرد “انتخابات محور” و “جامعه محور” وجود داشته که علی رغم تبلیغاتی که برای متضاد نشان دادن این رویکردها می شود، این دو قابل جمع هستند.

این استاد دانشگاه در تشریح رویکرد “انتخابات محور” گفت: این رویکرد از سال ۱۳۷۶ مورد توجه بوده و توجه و تمرکز آن بر مشکلات کشور است. این بخش از اصلاح طلبان با توجه به مشکلات کشور و برای حل اصلاح طلبانه این مشکلات خواستار حضور در مجلس، ریاست جمهوری و شوراها از طریق شرکت در انتخابات بوده اند.

وی رویکرد دوم را “جامعه محور” نامید و گفت: از سال ۱۳۸۸، رویکرد دیگری که مورد توجه است رویکرد جامعه محور است زیرا جمهوری اسلامی انتخابات را محدود و یاران امام را در حصر و زندان کرد. در نتیجه این رویکرد ایجاد شد که برای اصلاحات، باید به قوای اجتماعی تکیه کرد. و البته بحث و گفت و گوهای فضای مجازی نیز به این موضوع کمک می کند.

او در پایان گفت که رد صلاحیت هاشمی و وضعیت فعلی انتخابات، منجر به تقویت رویکرد اجتماع محور میان اصلاح طلبان خواهد شد.

[کلمه]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: