UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

حامد عبدالصمد: محمد مرسی مشروعیت ندارد

حامد عبدالصمد: محمد مرسی مشروعیت ندارد

حامد عبدالصمد، مانند بسیاری از روشنفکران مصری، در قدرت‌گیری اسلام‌گرایان و رهبری محمد مرسی، رئیس جمهور برگزیده‌ی آنها، خطر یک دیکتاتوری دینی را می‌بیند. او اقدام اخیر ارتش مصر را “کودتای نظامی” نمی‌داند.

حامد عبدالصمد، نویسنده‌ی مصری مقیم آلمان، با مواضع سکولار خود خشم اسلام‌گرایان کشور خود را برانگیخته است. به تازگی یک واعظ نامدار مصری، فتوای قتل او را به جرم “ارتداد” صادر کرد؛ زیرا عبدالصمد در گفتاری حکومت اسلامی را نوعی از فاشیسم دانسته بود.

عبدالصمد در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی آلمانی “فرانکفورتر الگماینه” این نظر را که ارتش مصر روز دوشنبه اول ژوئیه، به کودتای نظامی دست زده است، رد می‌کند. او می‌گوید: «مرسی با ۱۳ میلیون رأی انتخاب شده است، حالا بیش از ۱۴ میلیون نفر به خیابان رفته، کناره‌گیری او را طلب می‌کنند. دموکراسی فقط به صندوق رأی نیست. این رئیس جمهور تمام آیین‌های دموکراسی را زیر پا گذاشته است. به نظر من اقدام اخیر ارتش ضربه‌ای آرام در حمایت از ارادۀ عموم مردم است. در مصر حفظ امنیت کشور با ارتش است، اما ارتش در عین حال نسبت به وضعیت معاشی مردم حساسیت نشان می‌دهد.»

عبدالصمد درباره دیدگاه مردم مصر می‌گوید: «آرای مردم پراکنده است، اما اکثریت جامعه خواهان مشروعیت قانونی و همکاری تمام گروه‌های سیاسی است؛ مشکل این است که اسلام‌گرایان از گفت‌وگو با سایر گروه‌های سیاسی خودداری می‌کنند.»

 حامد عبدالصمد، نویسنده‌ی مصری مقیم آلمان

این اندیشمند سکولار درباره آینده‌ی اسلامگرایان عقیده دارد: «در برابر “اخوان المسلمین” سه راه وجود دارد: راه عاقلانه این است که آنها از مرسی فاصله بگیرند و با نیروهای مخالف بر سر یک دولت آشتی ملی به توافق برسند. راه دیگر این است که مثل دهها سال گذشته، بار دیگر نقش قربانی را بازی کنند و با جلب همدردی و اعتماد مردم چند سال دیگر با قدرت بیشتری به صحنه برگردند. راه سوم این است که مثل هم‌اندیشان خود در الجزیره، با قهر و خشونت در برابر اراده مردم قرار گیرند. این موضع به معنای خودکشی آنها خواهد بود.»

 حکومت مردم در برابر حکومت خداوند

حامد عبدالصمد برداشت اسلام‌گرایان را از دموکراسی رد کرده، می‌گوید: «دموکراسی حکومت مردم است نه حکومت خداوند. در دموکراسی مردم با منافع گوناگون خود با یکدیگر تعامل می‌کنند و به توافق می‌رسند. اما اگر کسانی بیایند و بگویند که عقاید آنها قوانین خداوند است و بنابرین غیرقابل تغییر است، روشن است که با چنین افرادی نمی‌توان به توافق رسید. آنها باید از این مطلق‌گرایی دست بردارند و با واقعیت‌ها روبرو شوند. آنها باید نظرات خود را به عنوان عقاید سیاسی مطرح کنند و نه به عنوان نمایندگان خداوند روی زمین.»

عبدالصمد تأکید می‌کند که برای دین مقام بالایی قایل است، اما با دخالت تمام ادیان در سیاست مخالف است. او می‌گوید: «دخالت دین در سیاست، به ویژه در جامعه‌ای با چند دین و فرهنگ، فاجعه‌ای به دنبال دارد.»

حامد عبدالصمد، که شهروند آلمان است، می‌گوید که حاضر نیست به خاطر تهدیدات اسلام‌گرایان متعصب زندگی مخفیانه در پیش گیرد. او برخورد حکومت کنونی مصر با تهدیدات تروریستی اسلام‌گرایان را ریاکارانه می‌داند.

او می‌گوید زمانی که گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، در ۱۳ ژوئن از دولت مصر خواست که “فتوای قتل” علیه او را محکوم کند، محمد مرسی به مخالفت با فتوا تظاهر کرد، اما تنها دو روز بعد با آغوش باز و در برابر دوربین‌های تلویزیون، در مقر خود از عاصم عبدالماجد استقبال کرد، یعنی همان واعظی که فتوای قتل را صادر کرده بود.
[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: