UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

خامنه‌ای: مخالف دیپلماسی نیستم، به ‘نرمش قهرمانانه’ معتقدم

خامنه‌ای: مخالف دیپلماسی نیستم، به ‘نرمش قهرمانانه’ معتقدم

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از “حرکت‌های صحیح دیپلماتیک” استقبال کرده است.

رهبر ایران گفته: “من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم، بنده معتقدم به همان چیزی که سال‌ها پیش نامگذاری شد به نرمش قهرمانانه.”

آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دفاع از انعطاف‌پذیری در دیپلماسی گفته “کشتی‌گیری که به دلیل فنی نرمشی انجام می‎‌دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.”

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای تلویحا نسبت به عقب‌نشینی از مواضع جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته برخی “برای وادادگی و پشیمانی بهانه می‌آورند که دنیا عوض شده است.”

او تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را با تاکید رد کرده و گفته مساله برنامه هسته‌ای ایران بهانه‌ای برای مقابله با ایران است، چرا که جمهوری اسلامی با “نظام سلطه” مخالفت می‌کند.

آقای خامنه‌ای تاکید کرده: “ما سلاح هسته‌ای را نه به خاطر آمریکا و غیرآمریکا، بلکه به خاطر عقیده‌مان قبول نداریم. هیچ کس نباید داشته باشد.”

ایران همیشه تاکید کرده که برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد و ادعای نظامی بودن این برنامه بر مبنای شواهد و مدارک مطرح نمی‌شود.

با این حال این برنامه به بن‌بستی دیپلماتیک برای ایران بدل شده و چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و نظام بانکی این کشور را به دنبال داشته است.

‘سپاه فعالیت سیاسی نکند’

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود، دیروز خواسته بود به دولت اجازه داده شود در فضای بازتری سیاست خارجی ایران را پیش ببرد.

 آقای روحانی گفته بود: “ما در بیابان بزرگ می‌خواهیم در برابر دشمن بیایستیم چون کوچه تنگ جای ایستادگی نیست، پس نگذارید ما را به کوچه تنگ ببرند و بگذارید در میدان باز مقاومت کنیم.”

او همچنین از سپاه خواسته بود در اجرای چند پروژه اقتصادی بزرگ و جلوگیری از قاچاق کالا به دولت کمک کند.

رهبر ایران هم درملاقات امروز خود با فرماندهان سپاه گفته هرچند سپاه باید عرصه سیاست را بشناسد اما لازم نیست که به فعالیت سیاسی هم بپردازد.

آقای خامنه‌ای گفته: “سپاه به عنوان یک موجود زنده باید بداند از چه می‌خواهد پاسداری کند، لزومی ندارد سپاه در عرصه سیاسی پاسداری کند، اما باید عرصه سیاست را بشناسد.”

پیش از انتخابات ریاست جمهوری مساله دخالت سپاه در سیاست، هشدار محمود احمدی نژاد نسبت به آنچه “مهندسی انتخابات” توسط سپاه خوانده می شد، خبرساز شده بود.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: