UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

داریوش آشوری و سفر فرهنگی‌اش به کانادا

داریوش آشوری و سفر فرهنگی‌اش به کانادا

داریوش آشوری؛ نویسنده و مترجم معاصر ایرانی برای مدتی مهمان فرهنگ‌دوستان و فرهنگ‌یاران شهر ونکوور- کانادا است. آشوری که به دعوت انجمن هنر و ادبیات ونکوور به کانادا دعوت شده‌است، روز یکشنبه گذشته (۱۱ می ماه) در سالن اینلت تئاتر پورت مودی، به ایراد سخنرانی پرداخت. او موضوع سخنرانی خود را به غرب‌زدگی اختصاص داد و در سخنرانی‌اش به دو شخصیت اصلی این دیدگاه؛ جلال آل احمد و احمد فردید پرداخت. داریوش آشوری ابتدا از دیدگاه آل احمد پیرامون غرب‌زدگی سخن گفت و اشتباهات او را در ارتباط با مفهوم غرب‌زدگی و نیز درک نادرست او را از موقعیت جغرافیایی ایران مورد سئوال قرار داد.  او از هیبت آل احمد و پرخاشگری‌اش سخن به میان آورد و از تجارب خود و برخورد‌های شخصی‌اش با آل احمد برای مخاطبان‌اش صحبت کرد.

آشوری نگاه مغشوش آل احمد نسبت به غربزدگی را مورد تاکید قرار داد و سپس از اولین ملاقاتش با احمد فردید در منزل آل احمد گفت.

 یادآور می‌شویم که در ابتدا تصمیم گرفته بودیم تا متن کامل سخنرانی داریوش آشوری را برای آن دسته از علاقه‌مندان‌اش که به دلایل مختلف کاری و دوری راه و . . . موفق به حضور در روز سخنرانی نشده‌بودند، از روی ضبط پیاده کنیم تا پس از ویرایش و تائید داریوش آشوری برروی وبسایت قرار گیرد اما با توجه به در دسترس بودن کتاب‌های آشوری به ویژه کتاب «پَرسه‌ها و پرسش‌ها» که بر روی میز کتاب در روز سخنرانی ارایه می‌شده، انجام این کار را بی‌نیاز دیدیم.

محور اصلی سخنرانی‌ داریوش آشوری در ونکوور پیرامون جلال آل احمد و احمد فردید را می‌توان در کتاب مجموعه مقاله‌ی «پَرسه‌ها و پرسش‌ها» و یا از وبسایت شخصی او به آدرس: http://ashouri.malakut.org یافت و مورد مطالعه قرار داد.

داریوش آشوری در طی دو هفته اقامت خود در ونکوور دو کارگاه برگزار خواهد کرد. کارگاه اول درباره‌ی «عرفان و رندی حافظ» و کارگاه دوم پیرامون «زبان و مدرنیّت» خواهد بود.

آشوری در طی اقامت‌اش در کانادا به شهر دانشگاهی استان آلبرتا – ادمونتون نیز سفر خواهد کرد تا برای دانشجویان و علاقه‌مندان‌اش سخنرانی کند.  سفر بعدی و پایانی داریوش آشوری شهر تورنتو در استان انتاریو است. محل سخنرانی داریوش آشوری در تورنتو دانشگاه یورک خواهد‌بود.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: